Την παραίτηση του διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Κωνσταντίνου Κωνσταντινίδη, ζήτησε σήμερα ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, Ευριπίδης Στυλιανίδης. 

Για την θέση του διοικητή της ΥΠΑ επελέγη ο Λεονάρδος- Οδυσσέας Βλάμης, μέχρι σήμερα στέλεχος των Ολυμπιακών Αερογραμμών, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος των εταιρειών «Ολυμπιακή Ανώνυμη Ανεφοδιαστική Εταιρεία Αεροπορικού Καυσίμου» (2001 έως σήμερα) του Ομίλου της Ολυμπιακής.

Ωστόσο, από το περιβάλλον του κ. Κωνσταντινίδη τονίζεται ότι ο διοικητής της ΥΠΑ δεν έχει υποβάλει ακόμη τυπικά την παραίτησή του.

Το παρασκήνιο της «παραίτησης»

Όπως πολύ καλά γνώριζαν οι παροικούντες, ο κ. Κωνσταντινίδης βρέθηκε στη θέση του διοικητή της ΥΠΑ χωρίς να διαθέτει τα απαραίτητα τυπικά προσόντα. Ο κ. Κωνσταντινίδης διέθετε μόνο απολυτήριο Λυκείου και όχι πτυχίο Πανεπιστημίου.

Ελλείψει τυπικών προσόντων, δεν ήταν δυνατόν να λάβει μέρος σε διαγωνισμό, όπως ορίζει ο νόμος για την πλήρωση της θέσης του διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Αυτό σημαίνει ότι ο οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος μπορούσε να προσβάλει τον διορισμό του στα δικαστήρια, με μία απλή αίτηση.

Ο κ. Κωνσταντινίδης τοποθετήθηκε στη θέση του επικεφαλής της ΥΠΑ μετά από απαίτηση του προηγούμενου υπουργού Μεταφορών και Συγκοινωνιών, κ. Κωστή Χατζηδάκη, του οποίου είναι άνθρωπος της απολύτου εμπιστοσύνης.

Το γεγονός αυτό είχε εξ αρχής προκαλέσει μία γενικευμένη δυσαρέσκεια στο περιβάλλον του σημερινού υπουργού Συγκοινωνιών, κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη, και είχε καταστήσει την θέση του κ. Κωνσταντινίδη εξαιρετικά επισφαλή. Όλοι γνώριζαν ότι ο νέος υπουργός ζητούσε μόνο μία αφορμή για να τον απομακρύνει.

Το αεροπλάνο με τα διακριτικά «Μακεδονία»

Και όπως φαίνεται η αφορμή εδόθη, και μάλιστα με το παραπάνω, στις 28 Ιουνίου 2009 με την χορήγηση άδειας από την ΥΠΑ στο αεροπλάνο που μετέφερε τον υπουργό Εξωτερικών της ΠΓΔΜ, Αντόνιο Μιλοσόσκι, στην Κέρκυρα για την σύνοδο των ΥΠΕΞ των χωρών του ΟΟΣΑ. Ως γνωστόν, το αεροπλάνο έφερε τα διακριτικά κλήσης Ζ 3  MKD, δηλαδή «Μακεδονία».

Όπως είχε αποκαλύψει η zougla.gr, μετά τον θόρυβο που δημιουργήθηκε και τις κατηγορίες που δέχθηκε η κυβέρνηση για τη de facto αποδοχή του ονόματος «Μακεδονία», σε ρόλο εξιλαστήριου θύματος απομακρύνθηκε από την ΥΠΑ η Πολυτίμη Κανέλλου, επικεφαλής της Διευθύνσεως Αερομεταφορών. Η κ. Κανέλλου με δύο έγγραφα, το ένα από το Υπουργείο Εξωτερικών με ημερομηνία 15 Ιουνίου του 2009 και το άλλο από το Υπουργείο Μεταφορών της 16ης του ιδίου μηνός, είχε κληθεί να εκδώσει ειδική άδεια υπερπτήσης στο κυβερνητικό αεροσκάφος της ΠΓΔΜ.

Όλοι γνώριζαν ότι η έγκριση για την άφιξη του αεροσκάφους ήταν περισσότερο «υπόθεση» του Υπουργείου Εξωτερικών και της Ντόρας Μπακογιάννη, παρά του Υπουργείου Μεταφορών, και ότι ο διοικητής της ΥΠΑ δεν είχε καμία  κάλυψη από τον υπουργό Ευριπίδη Στυλιανίδη.

Κλίμα γενικευμένης δυσαρέσκειας

Μετά την υπόθεση του αεροπλάνου με τα διακριτικά «Μακεδονία», το κλίμα είχε γίνει ιδιαιτέρως βαρύ για τον διοικητή της ΥΠΑ.

Άλλωστε αυτό δεν ήταν το μόνο πρόβλημα στην πολύπαθη Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Ο κ. Κωνσταντινίδης είχε εμπλακεί σε μία «λυσσαλέα», όπως την χαρακτηρίζουν, κόντρα με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι αντιδρούσαν με «λευκή απεργία». Αποτέλεσμα της αδυναμίας του κ. Κωνσταντινίδη να ελέγξει αυτή την κόντρα ήταν οι συνεχείς καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Εκτός όμως από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ο διοικητής είχε και ένα άλλο «θανάσιμο» ενδοϋπηρεσιακό αντίπαλο: τον υποδιοικητή της ΥΠΑ, Βασίλη Ηλιού. Όπως λέγεται, δεν αντάλλασσαν ούτε καλημέρα όταν συναντιόνταν στους διαδρόμους της υπηρεσίας.

Τελευταία ο κ. Κωνσταντινίδης έχει αποτελέσει στόχο δριμύτατης κριτικής από εργαζόμενους και συνδικαλιστές, ως προς τον τρόπο διοίκησης και τον τρόπο συμπεριφοράς του στην Υπηρεσία.

Και εκτός υπηρεσίας, όμως, υπήρχαν σοβαρά προβλήματα με συγκεκριμένα πρόσωπα, όπως αυτό ενός Έλληνα επιχειρηματία, στελέχους της αμερικανικής Boeing, ο οποίος τελευταία είχε ιδρύσει μία μικρή αεροπορική εταιρεία. Ενώ αρχικά η ΥΠΑ είχε εκδώσει άδεια πτητικού έργου, σε δύο ημέρες την ανακάλεσε, με αποτέλεσμα να προκαλέσει τη μήνιν του επιχειρηματία, ο οποίος, όπως λέγεται, «κίνησε γη και ουρανό» εναντίον του διοικητή της.

Τέλος, πρέπει να ληφθεί υπ’ όψη ότι σε εξέλιξη είναι και ο διαγωνισμός του Υπουργείου Μεταφορών για τις άγονες αεροπορικές γραμμές, ύψους 35 εκ. ευρώ. Μέχρι το τέλος Ιουλίου έπρεπε να ανοίξουν οι δεσμευτικές προσφορές, όμως ο κ. Κωνσταντινίδης έδωσε παράταση μέχρι τις 25 Αυγούστου 2009. Υπενθυμίζεται ότι για τις άγονες γραμμές διαγωνίζονται η Ολυμπιακή, η Aegean και η εταιρεία Athens Air.

Διαβάστε επίσης: Το μυστικό της διέλευσης του αεροπλάνου με το διακριτικό «Μακεδονία»