Ευμενώς έγιναν δεκτές οι προτάσεις του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου –σύμφωνα με δικές του δηλώσεις- στο συμβούλιο των πολιτικών αρχηγών, το οποίο ολοκληρώθηκε πριν από λίγο.

Κατά την έξοδό του από το Προεδρικό Μέγαρο ο κ. Παπανδρέου τόνισε ότι βούληση τα κυβέρνησης είναι να χτυπήσει την ανισότητα και κάθε πολίτης να γεύεται ισότιμα τα δικαιώματά του χωρίς παρεμβάσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έκανε επίσης λόγο για σωστή αξιοποίηση των χρημάτων του ελληνικού λαού, ενώ δεσμεύτηκε ότι θα αξιολογηθούν θετικά οι προτάσεις των αρχηγών των άλλων κομμάτων.

Το συμβούλιο των πολιτικών αρχηγών διήρκεσε περίπου δύο ώρες και αυτή την ώρα συντάσσεται το κοινό πολιτικό ανακοινωθέν.

Για δείγμα πολιτικού πολιτισμού έκανε λόγο κατά την αποχώρησή του ο πρόεδρος της Ν.Δ. Αντώνης Σαμαράς, επισημαίνοντας ότι σε κάποιες σημαντικές προτάσεις του πρωθυπουργού συμφώνησαν όλοι οι αρχηγοί.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έκανε επίσης αναγωγή στον νόμο περί ευθύνης υπουργών όταν όλοι οι αρχηγοί είχαν δεχτεί ότι οι παραγραφές αδικημάτων πρέπει να εξισωθούν για τον πολιτικό και τον πολίτη.

Για ουσιαστική συζήτηση έκανε λόγο ο Αλέξης Τσίπρας, επισημαίνοντας ότι η αντιμετώπιση της διαφθοράς έχει να κάνει με τη λειτουργία της δημοκρατίας. Τόνισε επίσης ότι είναι ώρα για τολμηρές αποφάσεις στο θεσμικό πλαίσιο.

Ο κ. Καρατζαφέρης είπε ότι «βρέθηκε κάποιος κοινός τόπος».

Στο επίκεντρο της σύσκεψης των πολιτικών αρχηγών, υπό την προεδρία του προέδρου της Δημοκρατίας, Καρόλου Παπούλια, βρέθηκε η καταπολέμηση της διαφθοράς.

Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε μετά από σχετική πρόταση, που διατύπωσε στον πρόεδρο της Δημοκρατίας ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου.

Στη σημερινή σύσκεψη μετείχαν ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, ο αρχηγός της ΝΔ Αντώνης Σαμαράς, η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ Γιώργος Καρατζαφέρης, και ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας.

Πρώτος έφθασε στο Προεδρικό Μέγαρο ο Αλέξης Τσίπρας, συνοδευόμενος από τους συνεργάτες του, Νίκο Παπά και Πάνο Σκουρλέτη, και ακολούθησαν η Αλέκα Παπαρήγα (στις 13:20) συνοδευόμενη από τον εκπρόσωπο του κόμματος Παναγιώτη Μενδρέκα, ένα λεπτό αργότερα ο Γιώργος Καρατζαφέρης, συνοδευόμενος από τους Άδωνη Γεωργιάδη και Γιώργο Γεωργίου, στις 13:23 ο Αντώνης Σαμαράς, συνοδευόμενος από τον διευθυντή του πολιτικού του γραφείου Κ. Αρβανιτόπουλο και τον εκπρόσωπο της ΝΔ Πάνο Παναγιωτόπουλο και στις 13:26 ο Γιώργος Παπανδρέου, συνοδευόμενος από τους Νίκο Αθανασάκη και Νίκο Ζιώγα.

Οι αρχηγοί πήραν τις θέσεις τους στην αίθουσα συσκέψεων του Προεδρικού Μεγάρου και στις 13:30 ακριβώς, εισήλθε στην αίθουσα ο πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Δεξιά του Κάρολου Παπούλια κάθισε ο Γιώργος Παπανδρέου, έχοντας δίπλα του την Αλέκα Παπαρήγα και τον Αλέξη Τσίπρα και απέναντι, αριστερά του προέδρου, κάθισε ο Αντώνης Σαμαράς, έχοντας δίπλα του τον Γιώργο Καρατζαφέρη.

Πρόκειται για την 6η σύσκεψη, που πραγματοποιείται για την αντιμετώπιση μείζονος θέματος της χώρας, από το 1992, όταν στις 18 Φεβρουαρίου εκείνης της χρονιάς, υπό την προεδρία του τότε προέδρου Κωνσταντίνου Καραμανλή, είχε συγκληθεί σύσκεψη για τη χάραξη εθνικής γραμμής στο ζήτημα της ΠΓΔΜ.

Στη σύσκεψη εκείνη είχαν λάβει μέρος ο τότε πρωθυπουργός, Κώστας Μητσοτάκης, ο Ανδρέας Παπανδρέου, εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, η Αλέκα Παπαρήγα εκ μέρους του ΚΚΕ και η Μαρία Δαμανάκη εκ μέρους του Συνασπισμού. Στη σύσκεψη εκείνη είχε λάβει μέρος ως Υπουργός των Εξωτερικών ο Αντώνης Σαμαράς.

Ακολούθησε μια ακόμη σύσκεψη για το ίδιο θέμα και με την ίδια σύνθεση, στις 13 Απριλίου του 1992, και ακολούθησε η παραίτηση του τότε υπουργού των Εξωτερικών, Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος είχε λάβει μέρος στο πρώτο μέρος της συσκέψεως.

Στις 14 Ιουνίου της ίδιας χρονιάς πραγματοποιήθηκε νέα σύσκεψη, με την ίδια σύνθεση όσον αφορά στους αρχηγούς, και με αντικείμενο τις εξελίξεις στα Βαλκάνια και το θέμα της ΠΓΔΜ, καθώς και μία ακόμη, στις 10 Μαΐου της επόμενης χρονιάς (1993), με αντικείμενο επίσης τα Βαλκάνια.

Στις 15 Απριλίου του 2004, υπό την προεδρία του τότε προέδρου Κωστή Στεφανόπουλου και με τη συμμετοχή του τότε πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή, του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ Γιώργου Παπανδρέου, της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκας Παπαρήγα και του τότε αρχηγού του Συνασπισμού, Νίκου Κωνσταντόπουλου, πραγματοποιήθηκε μιά ακόμη σύσκεψη, με αντικείμενο τις εξελίξεις στο Κυπριακό και το σχέδιο Ανάν.

Στη σύσκεψη εκείνη είχε λάβει μέρος και ο τότε υπουργός των Εξωτερικών Πέτρος Μολυβιάτης.

Ο Γιώργος Παπανδρέου έχει μετάσχει σε δύο συσκέψεις (μαζί με τη σημερινή) πολιτικών αρχηγών, η Αλέκα Παπαρήγα σε πέντε, ενώ για πρώτη φορά μετέχει σε σύσκεψη, υπό την ιδιότητα του αρχηγού της Νέας Δημοκρατίας, ο Αντώνης Σαμαράς (σε άλλες δύο είχε λάβει μέρος ως υπουργός των Εξωτερικών). Για πρώτη φορά μετέχουν σε σύσκεψη αρχηγών οι Γιώργος Καρατζαφέρης (ΛΑΟΣ) και Αλέξης Τσίπρας (ΣΥΡΙΖΑ).

Το παρασκήνιο της συνάντησης

Σε κλίμα αστικής ευγένειας διεξήχθη η σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών στο προεδρικό Μέγαρο, με τους αρχηγούς των κομμάτων να απευθύνονται ο ένας στον άλλον στον πληθυντικό, υιοθετώντας έτσι ένα αγγλοσαξωνικό στυλ στη μεταξύ τους επικοινωνία.

Σύμφωνα με τις πρώτες διαρροές σημειώθηκε έντονο επεισόδιο μεταξύ του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα και της Γενικής Γραμματέας του ΚΚΕ Αλέκας Παπαρήγα, όταν ο πρώτος έθεσε με τρόπο άμεσο και ωμό το ζήτημα της διαφάνειας στα οικονομικά των κομμάτων.
Ως γνωστόν πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο προκαλεί την άμεση αντίδραση του Περισσού κυρίως τα τελευταία δύο χρόνια.

Ο κ. Γιώργος Καρατζαφέρης φέρεται να προσπάθησε εντέχνως να μεταθέσει την κουβέντα σε ζητήματα οικονομίας, αλλά εισέπραξε την άμεση και κάθετη άρνηση του κ. Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος του είπε χαρακτηριστικά «άλλο το ένα και άλλο το άλλο».

Σε θεωρητικό επίπεδο συμφώνησαν και οι πέντε αρχηγοί κομμάτων για την ανάγκη να τιθασευτεί η διαφθορά στον δημόσιο βίο αλλά επί του πρακτέου συγκεκριμένες προτάσεις κατέθεσαν ο κ.κ. Παπανδρέου και Σαμαράς.

Παρέμβαση Κ. Παπούλια

«Εθνική υπόθεση», χαρακτήρισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας την μάχη για την καταπολέμηση της διαφθοράς.

Κατά την έναρξη της συσκέψεως των πολιτικών αρχηγών, ο Πρόεδρος τους ευχαρίστησε για τη συμμετοχή τους σ’ αυτήν και επεσήμανε πως μοιραζόμαστε μαζί με την κοινωνία τους προβληματισμούς της για την ανάγκη εμπέδωσης των εννοιών της κοινωνικής ευθύνης και του δημοκρατικού ελέγχου.

Ο Κάρολος Παπούλιας τόνισε επίσης ότι χρωστάμε στην επόμενη γενιά θεσμικές και πολιτισμικές ανατροπές.

Δέκα σημεία προτείνει ο Παπανδρέου

Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε εθνικό θέμα ύψιστης προτεραιότητας την διαφθορά και τόνισε ότι η αντιμετώπισή της και η προώθηση της διαφάνειας σε όλα τα επίπεδα του δημόσιου βίου αποτελεί προσωπική του πεποίθηση.

Όπως τόνισε ο κ. Παπανδρέου, η ανάγκη αντιμετώπισης της διαφθοράς είναι επείγουσα για τους εξής λόγους:

Πρώτον, συνιστά κεντρικό παράγοντα δημιουργίας και διόγκωσης του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας γιατί το δημόσιο συμφέρον υποτάσσεται σε μικρά και μεγάλα επιμέρους ιδιωτικά συμφέροντα.

Δεύτερον, εμποδίζει την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας καθώς πνίγει τις δημιουργικές παραγωγικές δυνάμεις του τόπου και επιβραβεύει όσους παρασιτούν σε βάρος του δημοσίου.

Τρίτον θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική συνοχή και οδηγεί σε όξυνση των κοινωνικών αδικιών καθώς αποτελεί το όπλο των ισχυρών.

Τέταρτον υπονομεύει την αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος και τους δημοκρατικούς θεσμούς.

Ο πρωθυπουργός τόνισε την ανάγκη να χτυπηθεί η ρίζα του κακού με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο το οποίο θα αφορά όλα τα επίπεδα άσκησης της εξουσίας.

Οι προτάσεις που διατύπωσε ο πρωθυπουργός αφορούν:

– Τη διαφάνεια στο πολιτικό χρήμα με αλλαγή του νόμου για τη χρηματοδότηση των πολιτικών. Τα πολιτικά κόμματα σύμφωνα με την πρόταση θα βασίζονται κυρίως στη δημόσια χρηματοδότηση ενώ η ιδιωτική θα πρέπει να προέρχεται από τα μέλη και τους φίλους, κάθε εισφορά να είναι ονομαστική και να διεκπεραιώνεται μέσω τραπεζικού λογαριασμού.

– Θα αλλάξει η σύνθεση της Επιτροπής ελέγχου της Βουλής και η πλειοψηφία της δεν θα είναι βουλευτές, ώστε να μπορεί να γίνεται αξιόπιστος πραγματικός έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών και των κομμάτων.

– Θα αναμορφωθεί ο θεσμός του πόθεν έσχες και προτείνεται να υπάρχουν πραγματικές συνέπειες για όσους δηλώνουν ψευδή στοιχεία εν γνώση τους.
Στις συνέπειες περιλαμβάνεται και η δήμευση υπέρ του δημοσίου των περιουσιακών στοιχείων που δεν δηλώθηκαν στη δήλωση του πόθεν έσχες.

– Θα αλλάξει το εκλογικό σύστημα με τρόπο ώστε να περιορίζει δραστικά τις εκλογικές δαπάνες.

Ο κ. Παπανδρέου χαρακτήρισε επείγουσα την ανάγκη να επεκταθούν τα μέτρα και στη λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης και γι’ αυτό θα υπαχθούν όλοι ανεξαιρέτως οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον προληπτικό έλεγχο του ελεγκτικού Συνεδρίου ενώ θα εισαχθούν και νέοι θεσμοί σε κάθε οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης.

Ζήτησε επίσης να συμφωνήσουν τα κόμματα στην ανάγκη αναμόρφωσης του συστήματος με το οποίο συνάπτονται συμβάσεις δημοσίων έργων, υπηρεσιών και προμηθειών, καθώς και για το σύστημα προμηθειών για τα εξοπλιστικά προγράμματα.

Ο κ. Παπανδρέου έθιξε και ένα άλλο πολύ σημαντικό όσο και επίκαιρο ζήτημα, αναφερόμενος στη διαφάνεια στα Μέσα Ενημέρωσης.
Υποστήριξε ότι πρέπει να υπάρξει πλήρης έλεγχος της ροής του χρήματος και της βιωσιμότητας των ΜΜΕ ταυτόχρονα με την καθιέρωση πλαισίου υγιούς ανταγωνισμού.

Τέλος, ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρόταση του κ. Παπανδρέου να δοθεί η δυνατότητα και στην αντιπολίτευση να αποφασίζει για τη σύσταση εξεταστικών επιτροπών, η οποία θα γίνεται με τη συγκέντρωση 120 ψήφων έναντι των 151 που απαιτείται σήμερα.

Καταρχήν θετικός ο Σαμαράς

«Με αίσθημα ευθύνης προσήλθα στη Σύσκεψη των Πολιτικών Αρχηγών υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια», δήλωσε ο Πρόεδρος της ΝΔ, Α. Σαμαράς, ο οποίος είπε πως άκουσε τον πρωθυπουργό και τους άλλους αρχηγούς με προσοχή.
Συμφώνησε στη μάχη κατά της διαφθοράς και κατέθεσε τις δικές του προτάσεις.

«Να ξεκινήσουμε τον καινούργιο χρόνο, δηλαδή το 2010, με μια συζήτηση, προ Ημερήσιας Διάταξης σε επίπεδο αρχηγών στη Βουλή, για την καταπολέμηση της Διαφθοράς.

Αμέσως μετά να συγκροτηθεί μια Ειδική Επιτροπή της Βουλής, με την εντολή, μέχρι τον Ιούνιο (του 2010) να προτείνει συγκεκριμένα νομοσχέδια – μεταρρυθμιστικές τομές – που θα εκτείνονται σε ευρύ φάσμα τομέων, και θα καταπολεμούν τη διαφθορά παντού. Τα νομοσχέδια αυτά θα γίνουν στη συνέχεια νόμοι του Ελληνικού κράτος.

Στην πρώτη συζήτηση που έγινε μεταξύ των Πολιτικών Αρχηγών υπήρξε συμφωνία σε πολλά σημεία. Από την πλευρά μου συμφώνησα σε απόψεις που έθεσε ο Πρωθυπουργός και οι άλλοι πολιτικοί Αρχηγοί. Όπως κι εκείνοι, από την πλευρά τους, συμφώνησαν σε πολλές προτάσεις που έθεσε στο τραπέζι η Νέα Δημοκρατία».

Ο κ. Σαμαράς επισήμανε και τα πιο σημαντικά σημεία αυτής της συζήτησης και η ΝΔ πρότεινε μεταξύ άλλων:

«1. Να αλλάξει ο Νόμος περί Ευθύνης υπουργών, στα πλαίσια μιας αναγκαίας Συνταγματικής Αναθεώρησης, έτσι ώστε ο χρόνος παραγραφής που ισχύει για κάθε πολίτη να ισχύει, ο ίδιος, και για τους υπουργούς.

2. Να γίνεται δημοσιοποίηση του τελικού κόστους των μεγάλων έργων και των προμηθειών του Δημοσίου, σε σχέση με το αρχικό κόστος κατακύρωσης του διαγωνισμού.

3. Να δοθούν αυξημένες αρμοδιότητες στο Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ώστε να προλαμβάνεται το φαινόμενο αδράνειας των ελεγκτικών μηχανισμών του Δημοσίου. Να μπορεί ο ίδιος να απαιτήσει πειθαρχικές διώξεις, ώστε να τερματιστεί έτσι η συντεχνιακή άποψη περί «ατιμωρησίας».

4. Να εξασφαλιστεί Οικονομική Αυτοτέλεια με πόρους σταθερούς για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε να υπάρχει και να τηρείται Προϋπολογισμός και Απολογισμός. Διαφορετικά χάνεται ο λογαριασμός και η ευθύνη…

5. Να δημιουργηθεί ηλεκτρονικό Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολίτη (e-ΚΕΠ), ώστε η εξυπηρέτηση του πολίτη, η ενημέρωσή του και η αδειοδότησή του από οποιαδήποτε υπηρεσία, να αναγνωρίζεται από το Α.Φ.Μ. του (κωδικός ταυτοποίησης) και να γίνεται ηλεκτρονικά.

6. Να γενικευθεί η εφαρμογή του διπλογραφικού συστήματος παντού – και στα νοσοκομεία και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στα Ιδρύματα και σε όλους τους Δημοσίους Φορείς – ώστε να υπάρχει ανά πάσα στιγμή έλεγχος Ισολογισμού και αποτελεσμάτων χρήσεως.

Σημειώνεται ότι σε όλες αυτές τις προτάσεις υπήρξε θετική ανταπόκριση από τον Πρωθυπουργό ενώ σε ότι αφορά στις προτάσεις που έκανε ο Πρωθυπουργός:

• Πρώτον, για την πάταξη της φοροδιαφυγής: Συμφωνούμε στη θέσπιση ενός λογικού και δίκαιου πλαισίου τεκμηρίων διαβίωσης. Διαφωνούμε, όμως, κατηγορηματικά, με την ανεξέλεγκτη φοροεπιδρομή.

• Δεύτερον, για την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής: Συμφωνούμε, μεταξύ των άλλων, στην κυβερνητική πρόταση για ένταξη των μεταναστών στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Αλλά εμείς θέτουμε ως απαραίτητες προϋποθέσεις, να υπάρξουν ευρύτερα μέτρα κοινωνικής τους ενσωμάτωσης και να ακολουθήσει η Ελλάδα την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία, σημειωτέον, είναι ιδιαίτερα προσεκτική.

• Τρίτον, συμφωνήσαμε πλήρως με την πρόταση του Πρωθυπουργού για την ανάγκη να καταπολεμηθεί η πολυνομία που παράγει συνήθως διαφθορά, αλλά και ταλαιπωρία του πολίτη. Επιβάλλεται, πράγματι, να ξεκινήσει άμεσα η κωδικοποίηση των διάσπαρτων νόμων και Προεδρικών διαταγμάτων, που αφορούν κρίσιμους και ευαίσθητους τομείς της δημόσιας διοίκησης όπως οι πολεοδομίες, η φορολογία, το περιβάλλον κλπ.

• Τέταρτον, συμφωνήσαμε επίσης, στην αλλαγή του πλαισίου που ισχύει για το «Πόθεν Έσχες» των πολιτικών προσώπων, αλλά και όλων των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα, έτσι ώστε να υπάρξει ουσιαστικός έλεγχος του «πόθεν», αλλά και πραγματικές κυρώσεις για τους ενδεχόμενους παραβάτες.

• Πέμπτον, ο Πρωθυπουργός πρότεινε διαρκή έλεγχο της εφαρμογής του Προϋπολογισμού ανά τακτά χρονικά διαστήματα από αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή. Στην πρόταση αυτή συμφώνησα και προσέθεσα ότι πρέπει να γίνεται ουσιαστική συζήτηση και για τον έλεγχο του Απολογισμού και όχι μόνο του Προϋπολογισμού. Στην προσθήκη αυτή συμφώνησε ο κ. Παπανδρέου.

• Επίσης, ο κ Παπανδρέου έκανε αναφορά και σε ενδεχόμενη πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για τη συγκρότηση Εξεταστικών Επιτροπών της Βουλής προκειμένου να διερευνηθούν υποθέσεις που έχουν απασχολήσει την κοινή γνώμη, ακόμα και σε περιπτώσεις που οι ευθύνες έχουν παραγραφεί.

Από την πλευρά μου, υπογράμμισα ότι η Νέα Δημοκρατία απαιτεί διαφάνεια παντού! Και ότι σε περίπτωση που υπάρξουν τέτοιες πρωτοβουλίες, επιβάλλεται να ξεκινήσουμε από το σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου του 1999-2000. Και από κει και πέρα, κάθε σχετική πρόταση που θα έρχεται στη Βουλή, θα κρίνεται από τη δικαιολογητική της βάση.

Μετά από όλες αυτές τις προτάσεις που διατυπώθηκαν, τη συμφωνία που προέκυψε σε κάποιες απ’ αυτές και τις όποιες διαφωνίες που εκφράστηκαν, ξεκινά ένας κοινός αγώνας του πολιτικού κόσμου κατά της διαφθοράς.

Από δω και μπρος θα κριθούμε όλοι, από την ταχύτητα με την οποία θα κινηθούμε, για να φέρουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα.

Γιατί αυτό ενδιαφέρει τον Ελληνικό λαό»…

Πλήρης ανάλυση από το ΚΚΕ

«Επιτρέψετε μου να ξεκινήσω με αυτό το θέμα που έθεσα και στην αρχή της σύσκεψης και στο κλείσιμο, εκφράζοντας τις θέσεις του ΚΚΕ. Πήραμε μέρος στην σύσκεψη, ξεκαθαρίζοντας όμως ότι διαφωνούμε με το να συνδεθεί το πρόβλημα της διαφθοράς, της διαφάνειας και των σκανδάλων, με την κρίση. Να αναδειχθεί δηλαδή ως αιτία της κρίσης και να συνδεθεί μάλιστα με τη διέξοδο από την κρίση.

Η κρίση είναι οικονομική, καπιταλιστική, αφορά όλο τον καπιταλιστικό κόσμο και την Ελλάδα. Βεβαίως, και δεν μπορεί να συνδεθεί με το θέμα της διαφθοράς, που άλλωστε διαφθορά υπήρχε και την περίοδο που η οικονομία έτρεχε με ανεβασμένους ρυθμούς και τώρα που βρίσκεται σε ύφεση.

Πολύ περισσότερο δεν μπήκαμε στην συζήτηση στο πώς θα βγει η Ελλάδα από την κρίση.
Έχουμε σαν δεδομένο ότι η κυβέρνηση οδηγεί στην αντιλαϊκή διέξοδο από την κρίση.
Αποσκοπεί στο να συγκεντρώσει ζεστό χρήμα να αντιμετωπίσει το δημόσιο χρέος και κυρίως να έχει ζεστό χρήμα για να ανταποκριθεί στο καθήκον που έχει βάλει η ΕΕ για πρόσθετες επιχορηγήσεις στους επιχειρηματίες.

Αυτή είναι η μια πλευρά διεξόδου από την κρίση που βλέπει η κυβέρνηση. Αλλά το μεγαλύτερο πακέτο μέτρων που έχουν σχέση με την έξοδο από την κρίση -όπως λέει- ήτανε και έξω από την σημερινή ατζέντα και ούτε εμείς θέλαμε να μπουν στην ατζέντα γιατί δεν έχουμε καμία διάθεση να κάνουμε διάλογο με την κυβέρνηση.

Εμείς πήγαμε σε αυτή τη σύσκεψη και πήραμε μέρος στη συζήτηση ορισμένων, αν θέλετε ούτε και όλα ήταν δυνατόν να θέσουμε ζητήματα που έχουν σχέση με αυτό που τυποποιημένα λέγεται διαφθορά.

Υπογραμμίζουμε μάλιστα και το εξής:
Ορισμένα ζητήματα που αφορούν τη δημόσια διοίκηση, γενικότερα δηλαδή τους μηχανισμούς του κράτους και την κρατική υπαλληλία, έτσι όπως παρουσιάζονται δεν συμφωνούμε, ανεξάρτητα αν ορισμένα φαινόμενα είναι γνωστά, είτε γραφειοκρατία, πολυνομία ή ακόμη και φαινόμενα πιο εκτεταμένης διαφθοράς.
Δεν πρόκειται, για εμάς, για ένα απλό ζήτημα κρατικής – ας πούμε- ρουσφετολογίας ή ζήτημα κομματοκρατίας -όπως λένε – και πελατειακών σχέσεων.
Στην πραγματικότητα τα προβλήματα που εμφανίζει η δημόσια διοίκηση στην Ελλάδα και τα οποία ενδεχομένως έχουν και ορισμένες ιδιορρυθμίες σε σχέση με τις άλλες καπιταλιστικές χώρες της δυτικής Ευρώπης – γιατί με αυτές μπορεί να γίνει περισσότερο σύγκριση – οφείλονται σε μια συγκεκριμένη πολιτική που ακολουθήθηκε μετά τον πόλεμο και στην μεταπολίτευση.
Μια πολιτική διαμόρφωσης, διεύρυνσης των μηχανισμών του κράτους και γιατί αυτό απαιτούσε τότε η καπιταλιστική ανάπτυξη, αλλά και η ανάγκη ενσωμάτωσης ενός μέρους των εργαζομένων στον κρατικό μηχανισμό, προκειμένου να δημιουργηθούν προϋποθέσεις να αμβλυνθεί η ταξική πάλη, να τσακιστεί και το εργατικό λαϊκό κίνημα. Να χειραγωγηθεί και μέσα από ένα προβάδισμα που έδιναν στην κρατική υπαλληλία.

Βεβαίως, συν τω χρόνω, η θέση των δημοσίων υπαλλήλων επιδεινώνεται και χειροτερεύει. Τώρα πια η κυβέρνηση – όπως και σε όλη την Ευρώπη- ενδιαφέρεται για την αποκέντρωση αυτού του μηχανισμού και την αναπαραγωγή αν θέλετε όλων των φαινομένων, της διαφθοράς, της ρουσφετολογίας και της γραφειοκρατίας σε τοπικό επίπεδο.

Εμείς συγκεντρώσαμε την προσοχή μας σε ζητήματα που έχουν σχέση με την αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Όπως ήδη το έχουμε πει, να μπορεί η Βουλή να εξετάζει το ενδεχόμενο ευθυνών με πολύ μικρότερη πλειοψηφία από ότι γίνεται σήμερα και κυρίως να μην παραγράφονται τα πιθανά ή εκτιμημένα σκάνδαλα για τους βουλευτές σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Να ισχύσει ό,τι ισχύει για τον απλό πολίτη.

Ένα δεύτερο ζήτημα που θέσαμε είναι η κατάργηση του φορολογικού απορρήτου παντού, στις τράπεζες, τις επιχειρήσεις καθώς και η ονομαστικοποίηση των μετοχών παντού.

Ένα τρίτο ζήτημα που βάλαμε είναι η φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου στο 45%. Εμείς αυτό συζητάμε, γιατί όλα τα άλλα μέτρα που παίρνονται και κυρίως με την φορολόγηση μεσαίων στρωμάτων, ένα μέρος των οποίων κάνει φοροδιαφυγή, στη πραγματικότητα θα αποφέρει και λίγα έσοδα αλλά κυρίως θα συμβάλλει στην εκτόπιση αυτών των τμημάτων από τον χώρο των μεσαίων στρωμάτων.

Αναφερθήκαμε σε ορισμένα σκανδαλώδη προνόμια των βουλευτών και πιο συγκεκριμένα είπαμε να καταργηθούν οι βουλευτικές συντάξεις. Επειδή βεβαίως θα υπάρχουν βουλευτές – και τέτοιοι είναι κυρίως και στο ΚΚΕ και ενδεχόμενα και σε άλλα κόμματα – που δουλεύουν στον ιδιωτικό τομέα, δεν μπορούν να είναι υπάλληλοι μισθωτοί και βουλευτές.
Οι άνθρωποι αυτοί πρέπει να μην χάνουν ένσημα, να θεωρείται χρόνος συντάξιμος και να ασφαλίζονται αλλά να παίρνουν την κανονική τους σύνταξη. Αφού θέλει να προσφέρει στα κοινά εν πάση περιπτώσει, γιατί πρέπει να παίρνει και ειδική σύνταξη; Και αν στο κάτω-κάτω κάποιος βουλευτής θέλει να δικαιολογήσει – εμείς δεν το δικαιολογούμε – μεγαλύτερο μισθό γιατί κάνει τις κουμπαριές, τα τραπέζια και τα σταυρουδάκια, ως συνταξιούχος βουλευτής δεν έχει περισσότερα έξοδα από έναν άλλον, κοινό συνταξιούχο.

Όσον αφορά στο ζήτημα της χρηματοδότησης των κομμάτων πρέπει να σας πω ότι αχνά ο πρωθυπουργός το έβαλε. Αλλά πρέπει να σας πω ότι ακούστηκαν εκεί και μερικά πράγματα λίγο περίεργα. Ότι αν ένα κόμμα δεν δίνει στην δημοσιότητα όλα τα έσοδα του και τις πηγές του – για μας οι πηγές μας είναι καθαρές, όμως εμείς δεν δίνουμε ονόματα και το τι δίνουν τα μέλη του κόμματος, οι φίλοι, οι οπαδοί και οι μη οπαδοί του Κόμματος αλλά που συνεισφέρουν οικονομικά – να θεωρούνται και κακούργημα!
Φαντάζομαι ο κ. Χρυσοχοΐδης θα παρέλαβε αυτή την πρόταση.

Εμείς ξεκαθαρίσαμε ότι είναι άλλο πράγμα ο έλεγχος των κρατικών δαπανών και αν θέλετε υπάρχει και αυτό το αίσχος των εκλογικών δαπανών.

Ο πρωθυπουργός ανέφερε για τον εκλογικό νόμο – που είπε ότι θα τον φέρει στην Βουλή – ότι κατά κάποιο τρόπο θα συμβάλλει να καταργηθεί η προσπάθεια των βουλευτών να βρίσκουν χρήματα για να παίρνουν μέρος στις εκλογές. Μπορεί να είναι κι έτσι, αλλά κοιτάξτε να σας πώ, εμείς είμαστε υπέρ της λίστας. Και πάλι αυτό, από μόνο του, δεν καταργεί φαινόμενα γιατί εξαρτάται με πόσο δημοκρατικό τρόπο καταρτίζεται η λίστα από τα κόμματα, αν τη λίστα τη φτιάχνει ο αρχηγός ή φτιάχνεται μέσα από εσωτερικές διαδικασίες που παίρνει μέρος όλο το κόμμα για να αποφασίσει. Αυτό όμως είναι θέμα του κάθε κόμματος, δεν μπορούμε να επέμβουμε εμείς. Και κατά δεύτερο λόγο στα κόμματα τα οποία διαχειρίζονται το σύστημα, στα αστικά κόμματα εξουσίας, πάντα θα υπάρχουν οι επιχειρηματίες που θα πηγαίνουν στον αρχηγό και θα του λένε βάλε πρώτο στην λίστα αυτόν, βάλε τον άλλον.

Γιατί τα λέμε αυτά: Εμείς ξεκινάμε και λέμε το έδαφος πάνω στο οποίο καλλιεργούνται φαινόμενα προσωπικού πλουτισμού και διαφθοράς είναι η σύμφυση του κράτους με τα μονοπώλια και τις επιχειρήσεις. Δεν υπάρχει μόνο ζήτημα διαφθοράς σε ένα κυβερνητικό κόμμα. Το αστικό κράτος, είναι συνυφασμένο με τους επιχειρηματίες. Σε αυτό το έδαφος μπορεί να δεχθεί και πιέσεις και λάδωμα. Η σύμφυση του κράτους με τις επιχειρήσεις αποτελεί το έδαφος για το ζήτημα της διαφθοράς.

Και τέλος θέσαμε ενδεικτικά ένα θέμα, παρότι σας είπαμε δεν είχαμε λόγο να διευρύνουμε την συζήτηση: Έχει σκεφθεί ο ελληνικός λαός πόσο χρήμα χάνεται, πόση σπατάλη χρηματικών πόρων και απαξίωση ανθρώπινου δυναμικού και μάλιστα επιστημονικού στον ανταγωνιστικό πόλεμο ανάμεσα στις επιχειρήσεις; Σκεφθείτε πόσα χρήματα διατίθενται για διαφημίσεις αν το ένα γιαούρτι είναι καλύτερο από το άλλο, αν το ένα αποσμητικό είναι καλύτερο απ’ το άλλο, αν το ένα αφρόλουτρο είναι καλύτερο από το άλλο. Πόσοι ανθρώπινοι εγκέφαλοι που έχουν τελειώσει κοινωνική ψυχολογία, έχουν τελειώσει οικονομία κλπ ασχολούνται ας πούμε με την προώθηση των πωλήσεων της μιας επιχείρησης εναντίον της άλλης και μάλιστα για προϊόντα που εδώ που τα λέμε δεν έχουν διαφορές.

Δεν μπήκαμε σε όλο το φάσμα των θεμάτων. Κατά την γνώμη μου αυτή η σύσκεψη δεν μπορούσε να δώσει τίποτε παραπάνω. Κατατέθηκαν απόψεις λίγο-πολύ γνωστές. Τουλάχιστον προσωπικά δεν άκουσα κάτι καινούργιο ούτε και περίμενα να ακούσω κάτι καινούργιο. Αυτό που έχει σημασία είναι να ξεκαθαριστεί το εξής: Τα θέματα που συζητήσαμε, ακόμη και αν δοθεί μια καλή λύση, πόρρω απέχουν από το να αντιμετωπίσουν το ζήτημα και της διαφθοράς, της διασπάθισης και της σπατάλης χρήματος. Πολύ περισσότερο δεν πρέπει να γίνουν ταμπέλα για να ξεχαστεί ότι η διέξοδος από την κρίση θα είναι αντεργατική, αντιλαϊκή και φιλοεπιχειρηματική αποκλειστικά.

Τέλος κάναμε και σχόλιο για το ότι αναρτώνται στο διαδίκτυο διάφορες αποφάσεις. Με αυτό μειώνεται το χαρτοβασίλειο ανάμεσα στα υπουργεία και τις υπηρεσίες αλλά η πολιτική επιλογή, η ταξική επιλογή σε βάρος του λαού δεν αλλάζει με την διαφάνεια. Και οι διαβουλεύσεις που γίνονται είναι διαβουλεύσεις πάνω σε ένα αποφασισμένο σχέδιο δράσης, αντεργατικό αντιλαϊκό, το οποίο και αν ακόμη το βελτιώσει η διαβούλευση θα είναι μέσα στα όρια της συγκεκριμένης πολιτικής και δεν έχει να βγάλει όφελος ο εργαζόμενος. Για μας ο διάλογος που είναι αναγκαίος και αναπόφευκτος είναι αυτός που πρέπει να διενεργείται στη διάρκεια της δράσης, της πάλης στους χώρους δουλειάς, στις συνοικίες, στην οργάνωση και πραγματοποίηση των αγώνων. Εκεί πρέπει να γίνεται και διάλογος γιατί μέσα στους αγώνες συμμετέχουν άνθρωποι με διαφορετικές απόψεις, διαφορετικές αντιλήψεις και επομένως αυτός εκεί κυρίως πρέπει να απλωθεί και να οδηγήσει στο δυνάμωμα της λαϊκής αντεπίθεσης».


Η δήλωση του Αλέξη Τσίπρα

Ο Α. Τσίπρας, Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ προέβη σε δηλώσεις μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό κατά τη συζήτηση με όλους τους αρχηγούς στο συμβούλιο των πολιτικών αρχηγών.

«Είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια ουσιαστική συζήτηση. Η αντιμετώπιση της διαφθοράς και της διαπλοκής έχουν να κάνουν με την ίδια τη λειτουργία της δημοκρατίας και του πολιτικού συστήματος. Πρώτα απ’ όλα, όμως, χρειάζονται αποφάσεις και όχι λόγια. Αποφάσεις για τολμηρές παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο.

Είναι ένα θέμα που και εμάς μας απασχολεί, το κατά πόσο αυτές οι παρεμβάσεις για τολμηρές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, είναι σε θέση να αποφασιστούν.

Δηλαδή αν είναι σε θέση τα κόμματα εξουσίας να προβούν σε αυτές τις αποφάσεις, διότι χάθηκαν δυο μεγάλες ευκαιρίες, με τις αντίστοιχες τελευταίες συνταγματικές αναθεωρήσεις και γιατί σε μεγάλο βαθμό η διαφθορά και η διαπλοκή δεν έχει να κάνει μόνο με τους νόμους αλλά και με την εφαρμογή των νόμων.

Θα ήθελα, εκ των προτέρων, να κάνω ένα διαχωρισμό.

Η σημερινή συζήτηση έγινε στο φόντο, στο κάδρο της οικονομικής κρίσης.

Είναι σημαντικό να καταπολεμήσουμε τη διαφθορά όμως δεν είναι προαπαιτούμενο για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης. Θα φέρω το παράδειγμα της Ισλανδίας. Μια χώρα που είναι πολύ προηγμένη σε νόμους, σε θεσμούς διαφάνειας από άλλες χώρες του κόσμου, όμως χρεοκόπησε.

Με αυτή την έννοια πρέπει να αντιληφθούμε ότι πρέπει να υπάρξουν παρεμβάσεις και στο θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση της διαφθοράς όμως δεν θα μας σώσουν αυτές οι παρεμβάσεις από τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα, από το μεγάλο θέμα της ανεργίας, της συρρίκνωσης της αγοραστικής δύναμης των πολιτών.

Χρειάζεται αλλαγή του οικονομικού μοντέλου. Χρειάζεται αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης. Με αυτή την έννοια νομίζω ότι θα έχουμε τη δυνατότητα το επόμενο διάστημα στη βουλή να καταθέσουμε συγκροτημένα τις θέσεις και τις προτάσεις μας.

Στη σημερινή συνάντηση καταθέσαμε ένα πλαίσιο πέντε αξόνων για την καταπολέμηση της διαφθοράς που έχει να κάνει:

• Mε την αναγκαία αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών, για να σταματήσει αυτή η ατιμωρησία.

• Tην αλλαγή του νόμου για την χρηματοδότηση των κομμάτων.

• Την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τις προμήθειες του δημοσίου.

• Την αλλαγή του εκλογικού νόμου. Θωρούμε ότι πρέπει να πάμε σ’ ένα νόμο απλής και ανόθευτης αναλογικής και όλα τα υπόλοιπα είναι εκ του πονηρού.

• Και το σημαντικότερο για εμάς, την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Είναι αδιανόητο να είμαστε διαρκώς σε μια μεταβατική κατάσταση», είπε ο κ. Τσίπρας.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης