Τα συμπεράσματα του 5ου Προσυνεδρίου στη Λάρισα ανακοίνωσε η Νέα Δημοκρατία δηλώνοντας την πίστη της στην ελληνική περιφέρεια και τις σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητές της.
«Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τους αγρότες μας να κάνουν το μεγάλο ποιοτικό άλμα και να αφήσουν πίσω ξεπερασμένες πρακτικές του παρελθόντος, περνώντας σε μια νέα εποχή με διεθνώς ανταγωνιστικές, δυναμικές καλλιέργειες. Τα ελληνικά προϊόντα μπορούν να προσελκύσουν μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών παγκοσμίως και να είναι, τελικά, πιο προσοδοφόρα για τους αγρότες και τις τοπικές κοινωνίες. Εστιάζουμε, επίσης, στην ολοκλήρωση των απαραίτητων υποδομών, που θα συνδέσουν όλες τις περιοχές και θα συμβάλλουν στην προσέλκυση επενδύσεων, την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας και την τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη. Όχι όμως πρόχειρα, αλλά βασισμένοι σε ένα Εθνικό Σχέδιο Υποδομών, που θα λαμβάνει υπόψιν τις πραγματικές δυνατότητες της χώρας και τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία. Παράλληλα, διαμορφώνουμε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για μια αυτοδιοίκηση πιο δυναμική και με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, που θα μπορεί να δίνει λύσεις στα προβλήματα κάθε περιοχής λαμβάνοντας κάθε αναγκαία βοήθεια από την κεντρική κυβέρνηση, αλλά χωρίς να περιμένει τα πάντα από αυτήν. Αυτοδιοίκηση υπεύθυνη και υπόλογη στους πολίτες» τονίζει η Νέα Δημοκρατία.
Αναλυτικά, αναφέρει τα εξής συμπεράσματα:
«Αγρότες
1. Στηρίζουμε τις σύγχρονες ομάδες παραγωγών, μακριά από το αποτυχημένο μοντέλο των κρατικοδίαιτων αγροτικών συνεταιρισμών. Για αυτόν το λόγο θα επανεξεταστεί ο συνεταιριστικός νόμος του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος αποτελεί μνημείο κρατισµού. Προωθούμε παράλληλα τη μείωση των φόρων για όλες τις μορφές συνεργατικών σχημάτων. Στόχος μας είναι να επιβραβεύεται η συνεργασία μεταξύ αγροτών ώστε αφού αυξήσουμε το ποσοστό εκείνων που συνεταιρίζονται μέσα σε ένα σύγχρονο πλαίσιο, να φτάσουμε στα ποσοστά των μεγάλων παραγωγικών αγροτικών χωρών της Δυτικής Ευρώπης. Οι ομάδες και οι ενώσεις παραγωγών, λειτουργώντας συλλογικά, θα μπορούν να μοιράζονται τα έξοδα παραγωγής, ενώ θα έχουν μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη και να πετυχαίνουν καλύτερους όρους στις προμήθειες και καλύτερες τιμές στο εσωτερικό και το εξωτερικό, περιορίζοντας την εκμετάλλευση από τους μεσάζοντες.
2. Ενισχύουμε τους παραγωγούς που τολμούν να επενδύσουν σε καινοτόμα προϊόντα με υψηλότερη κερδοφορία και λιγότερη εξάρτηση από το κράτος. Για αυτόν τον λόγο αξιοποιούμε όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για επαρκή χρηματοδότηση του αγροτικού τομέα, όπως τα μέτρα του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 – 2020 που αφορούν επενδύσεις ιδιωτών αγροτών και συνεταιρισμών και συμβάλλουν στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των παραγόµενων προϊόντων µέσω της αγροτικής εκπαίδευσης και καινοτομίας. Επίσης, θα ενεργοποιήσουμε τη συμφωνία μεταξύ της DG AGRI και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για τη δημιουργία εγγυητικών κεφαλαίων για την αγροτική παραγωγή.
3. Καταργούμε τα εμπόδια που κρατάνε πίσω τους παραγωγούς που θέλουν να επενδύσουν και να εκμεταλλευτούν νέες ευκαιρίες.
i) Aπλοποιούμε και επιταχύνουμε τις διαδικασίες αδειοδότησης των σταυλικών εκμεταλλεύσεων, με ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων και ταχύτερη εξέτασή τους, στο πλαίσιο πάντα της συνολικής μας δέσμευσης για απλούστευση των αδειοδοτήσεων.
ii) Ολοκληρώνουμε τον χωροταξικό σχεδιασμό και τη διαδικασία καθορισμού χρήσεων γης ανά περιοχή.
iii) Περιορίζουμε το ενεργειακό κόστος με τη μεγαλύτερη αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας όπως η γεωθερμία, ώστε να στηρίξουμε την αύξηση της παραγωγής.
iv) Αξιοποιούμε κατά προτεραιότητα τα καινοτόμα προγράμματα που αφορούν την εκπαίδευση και κατάρτιση των αγροτών. Προγράμματα που ενώ είναι απαραίτητα, ιδίως μάλιστα για τους νέους αγρότες, δυστυχώς λιμνάζουν.
4. Επειδή όμως και η προσπάθεια σε ατομικό επίπεδο θα πρέπει να οδηγεί σε αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των αγροτών, στο πλαίσιο της συνολικής μας φορολογικής μεταρρύθμισης και με βάση τη ψηφισμένη από τους ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ μείωση του αφορολόγητου κάτω από τα 6.000 ευρώ, προτείνουμε για μισθωτούς, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες ο εισαγωγικός συντελεστής του φόρου εισοδήματος να μειωθεί δραστικά από το 22% που είναι σήμερα στο 9%. Επιπλέον θα καταργηθεί ο φόρος που επιβλήθηκε στο κρασί αφού επιβαρύνει μόνο τους συνεπείς παραγωγούς, ενώ πριμοδοτεί την παραοικονομία και δεν προσθέτει στα δημόσια έσοδα.
5. Στόχος μας είναι να αλλάξει η σχέση της κεντρικής κυβέρνησης με τους αγρότες. Για αυτόν τον λόγο προωθούμε τις εξής αλλαγές:
i) Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης αποκτά νέα δομή ώστε να έχει επιτελικό ρόλο
ii) Οι αρμοδιότητες των περιφερειών ενισχύονται, καθώς οι περιφέρειες είναι σε θέση να γνωρίζουν καλύτερα τα προβλήματα των αγροτών.
iii) Οι γεωπόνοι και οι κτηνίατροι μετατρέπονται από μετρητές των αγροτικών επιδοτήσεων σε συμβούλους του αγρότη στο χωράφι. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με κατάλληλες παρεμβάσεις στο υπουργείο, στις σχετικές διευθύνσεις και στον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Αυτοδιοίκηση
6. Στοχεύουμε σε μια πραγματικά αποκεντρωμένη αυτοδιοίκηση που θα προσφέρει ποιοτικές καθημερινές υπηρεσίες στους πολίτες και σε χαμηλό κόστος. Ο ρόλος της αυτοδιοίκησης είναι κομβικής σημασίας για την περιφερειακή ανάπτυξη. Ειδικότερα, οι περιφέρειες μπορούν να διαδραματίσουν ουσιαστικό ρόλο στο ζήτημα της λεγόμενης “έξυπνης εξειδίκευσης” που στοχεύει στην ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων. Για αυτόν τον λόγο:
i) Ενισχύουμε τις αρμοδιότητες των Ο.Τ.Α.. Για παράδειγμα, παραχωρείται σταδιακά στην τοπική αυτοδιοίκηση η διαχείριση των κέντρων υγείας και των πρώην πολυϊατρείων του Ι.Κ.Α..
ii) Κάνουμε πράξη την οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α.. Ορισμένοι φόροι θα παρακρατούνται και θα δεσμεύονται υπέρ των Δήμων ή των Περιφερειών, προκειμένου να επιτελούν καλύτερα το έργο τους. Παράλληλα, με αυτόν τον τρόπο περιφέρειες και δημοτικές αρχές θα είναι ευθέως υπόλογες στους πολίτες για το έργο που επιτελούν.
iii) Κεντρικός μας στόχος είναι ο πολίτης να εξυπηρετείται στη γειτονιά του με την αύξηση των δραστηριοτήτων και των συναλλαγών που μπορούν να διεκπεραιωθούν σε Κ.Ε.Π.
iv) Προωθούμε τη χρήση των ΣΔΙΤ για έργα και υπηρεσίες που ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να προσφέρει σε χαμηλότερο κόστος και με μεγαλύτερο όφελος για τους πολίτες, όπως για παράδειγμα τη διαχείριση των απορριμμάτων, του οδοφωτισμού, της ακίνητης περιούσιας και των δημοτικών εγκαταστάσεων.
7. Ενισχύουμε την ευελιξία και τη διαφάνεια στη λειτουργία της Αυτοδιοίκησης, ώστε οι Ο.Τ.Α. να μπορούν να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των πολιτών.
i) Υιοθετούμε την αρχή “απόφαση από ένα και μόνο όργανο” ώστε να απλοποιήσουμε τις διοικητικές διαδικασίες σε ποσοστό που υπερβαίνει το 60%. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι σήμερα για να τοποθετηθεί μια απλή οδική πινακίδα απαιτείται η σύγκλιση τριών οργάνων (τοπικό συμβούλιο, επιτροπή ποιότητας ζωής και δημοτικό συμβούλιο). Προχωρούμε στην κατάργηση διοικητικών οργάνων των οποίων η λειτουργία αποδείχθηκε περιττή (πχ τοπικά συμβούλια στα μεγάλα αστικά κέντρα).
ii) Προωθούμε τη λογοδοσία και τη διαφάνεια στους Ο.Τ.Α.. Για την πληρέστερη ενημέρωση των δημοτών σχετικά με τη δράση των Ο.Τ.Α. , καθιερώνουμε δείκτες αποτελεσματικότητας και εστιάζουμε στη δημοσιότητα συγκεκριμένων πράξεων από τη διαύγεια, με τρόπο που να παρέχει γρήγορα και αποτελεσματικά τις απαραίτητες πληροφορίες για τους πολίτες, έτσι ώστε να κρίνουν την αποτελεσματικότητα των τοπικών και περιφερειακών αρχών.
iii) Η κεντρική Κυβέρνηση θα συνεχίσει να ασκεί τον εποπτικό της ρόλο στην διοικητική και οικονομική λειτουργία των Ο.Τ.Α.. Ο έλεγχος όμως θα γίνεται από ένα και μόνο φορέα αντί του σημερινού δαιδαλώδους συστήματος που στην πράξη προσθέτει γραφειοκρατία (για παράδειγμα, θέματα που ελέγχονται από το ελεγκτικό συνέδριο ελέγχονται και από άλλους μηχανισμούς, οδηγώντας σε μεγάλες καθυστερήσεις) χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα στον περιορισμό των φαινομένων κακοδιαχείρισης.
iv) Σε περίπτωση που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ψηφίσει την απλή αναλογική στις αυτοδιοικητικές εκλογές, δημιουργώντας συνθήκες χάους στους Ο.Τ.Α., μέσα στις πρώτες προτεραιότητες μας θα είναι και η επαναφορά του σημερινού εκλογικού συστήματος, το οποίο διασφαλίζει την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της Αυτοδιοίκησης.
Υποδομές και Μεταφορές
8. Υιοθετούμε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών στη χώρα μας, για να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των πολιτών και να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας. Οι προτεραιότητές μας είναι οι εξής:
i) Σχεδιάζουμε και εφαρμόζουμε ένα Εθνικό Σχέδιο Υποδομών, ώστε να σταματήσει το φαινόμενο ο κάθε υπουργός να σχεδιάζει αποσπασματικά, και να υλοποιούνται έργα χωρίς συνοχή. Εννοείται, φυσικά, ότι όσα κρίσιμα έργα είναι σε εξέλιξη ή σχεδιάζεται η δημοπράτησή τους (ολοκλήρωση ηλεκτροκίνησης σιδηροδρομικής ΠΑΘΕ, αεροδρόμιο Καστελίου, γραμμή 4 του Μετρό κ.λ.π.) θα αποτελέσουν μέρος του Εθνικού Σχεδίου Υποδομών.
ii) Με δεδομένο το περιορισμένο ύψος των πόρων για τη συντήρηση των υπαρχουσών υποδομών και τη χρηματοδότηση νέων, προωθούμε την ανάπτυξη και εφαρμογή νέων εργαλείων χρηματοδότησης, προκήρυξης και ανάθεσης έργων υποδομών. Τέτοια εργαλεία είναι οι συμβάσεις παραχώρησης, οι ΣΔΙΤ, η γενίκευση των συμβάσεων επιπέδου υπηρεσιών (service level agreements) στους τομείς συντήρησης και η καθιέρωση της οικονομικής μελέτης σκοπιμότητας από τρίτους φορείς (και όχι από τον κύριο του έργου).
Το προσεχές διάστημα, η Νέα Δημοκρατία θα παρουσιάσει τη δική της πρόταση για έργα εθνικής προτεραιότητας. Και για όλα αυτά τα έργα δεν θα τα εξαγγείλουμε απλά αλλά θα διασφαλίσουμε ότι υπάρχει η απαραίτητη χρηματοδότηση είτε από εθνικούς πόρους, είτε από ευρωπαϊκούς είτε με τη σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα σε πολύ μεγαλύτερη έκταση από ό,τι γίνεται σήμερα.
iii) Ξεκαθαρίζουμε τους ρόλους και τις αρμοδιότητες μεταξύ Κυβέρνησης και υπερταμείου, βάζοντας τέλος στη σύγχυση που επικρατεί σήμερα στους τομείς που συνδέονται με τις υποδομές και τις ΔΕΚΟ. Μια σύγχυση που μπορεί να έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία, αλλά και στην καθημερινότητα του πολίτη.
9. Προωθούμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για να αναβαθμίσουμε τα δίκτυα μεταφορών με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία:
i) Η αναδιάταξη και η βιώσιμη χρηματοδότηση των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών της χώρας θα αποτελέσει προτεραιότητα της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, χτίζοντας πάνω στη επιτυχημένη εμπειρία της περιόδου 2012 – 14, όταν τα οικονομικά βελτιώθηκαν και το μετρό της Αθήνας έγινε το μόνο στην Ευρώπη χωρίς λειτουργική επιδότηση. Δυστυχώς, η λαϊκίστικη και επιπόλαια πολιτική της σημερινής Κυβέρνησης στις συγκοινωνίες οδήγησε σε καταβαράθρωση των εσόδων και σε μεγάλη ταλαιπωρία για τους πολίτες.
ii) Εφαρμόζουμε τον νόμο 4302/2014 για τα logistics τον οποίο έχει παγώσει η σημερινή Κυβέρνηση, παρότι είχε γίνει δεκτός με θέρμη από την αγορά. Ο νόμος αυτός θα συμβάλει στη μείωση του κόστους μεταφοράς και στην ανάπτυξη δραστηριοτήτων υψηλής προστιθέμενης αξίας, βοηθώντας τη χώρα μας να γίνει διαμετακομιστικό κέντρο της Νoτιοανατολικής Ευρώπης, ενισχύοντας έτσι τομείς, όπως τη βιομηχανία, το εμπόριο και την αγροτική παραγωγή και δημιουργώντας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
10. Χωρίς οπτικές επικοινωνίες, κινητές επικοινωνίες 5ης γενιάς και σύγχρονες δορυφορικές συνδέσεις πλήττονται παραγωγικοί τομείς όπως η γεωργία, η αλιεία, ο τουρισμός αλλά και το σύνολο της οικονομίας. Η απουσία ισχυρών εργαλείων τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής υπονομεύει μεταξύ άλλων και τη λεγόμενη ” Έξυπνη Εξειδίκευση” των περιφερειών. Στην ύπαιθρο το πρόβλημα είναι εντονότερο, με χαμηλά ποσοστά ευρυζωνικότητας (46%) σε αντίθεση με τα αστικά κέντρα (85%). Χρειάζεται, λοιπόν, να προωθηθούν ταχύτερα τα έργα ΣΔΙΤ για την ευρυζωνικότητα στην ύπαιθρο όπως επίσης και ο αναγκαίος συντονισμός μεταξύ των παρόχων για τα δίκτυα οπτικών ινών. Οι αδειοδοτήσεις για κάθε δραστηριότητα που αφορά τις τηλεπικοινωνίες και την ευρυζωνικότητα θα απλοποιηθούν και θα προχωρούν γρήγορα στο πλαίσιο του ευρύτερου στόχου για απλούστευση των αδειοδοτήσεων συνολικά».