Την παρουσίαση της πλήρους λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης «112», ο οποίος θα ενεργοποιηθεί επιχειρησιακά την 1η Ιανουαρίου 2020, παρακολούθησε σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος, στο Χαλάνδρι.
Τον Ιούλιο ο Πρωθυπουργός δεσμεύτηκε πως έως το τέλος του έτους θα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία το «112», προσφέροντας και δυνατότητα προειδοποίησης των πολιτών. Η υπόσχεση σήμερα γίνεται πράξη, ενώ στο μεσοδιάστημα είχε τεθεί σε εφαρμογή μεταβατική λύση.
Ο Πρωθυπουργός ενημερώθηκε για την υλοποίηση του έργου κατά τη διάρκεια σύσκεψης, στην οποία συμμετείχαν ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς, ο Αρχηγός της Πυροσβεστικής Αντιστράτηγος Βασίλειος Ματθαιόπουλος, υπηρεσιακά στελέχη και εκπρόσωποι των εταιρειών τηλεπικοινωνίας που συμμετείχαν στο έργο.
Στη συνέχεια, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεναγήθηκε στο τηλεφωνικό κέντρο που λαμβάνει τις κλήσεις πολιτών και παρακολούθησε επίδειξη-αναπαράσταση συμβάντος, ενός τηλεφωνήματος από τον Όλυμπο, όπου το σύστημα εντόπισε άμεσα τη θέση του ορειβάτη. Ακολούθησε επίδειξη αποστολής προειδοποιητικού μηνύματος.
Προσερχόμενος, ο Πρωθυπουργός σταμάτησε και υποκλίθηκε στο Ηρώο Πεσόντων Πυροσβεστών, στο προαύλιο του κτιρίου.
Κατά την επίσκεψη στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων ο Πρωθυπουργός έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Με πολύ μεγάλη χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ, στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, για να κάνουμε την τελική σύσκεψη πριν την επίσημη παράδοση της νέας πύλης επικοινωνίας έκτακτης ανάγκης, του αριθμού 112, ο οποίος θα αρχίσει να λειτουργεί από 1/1/2020.
Είχα δεσμευτεί προσωπικά ότι θα καλύψουμε το χαμένο έδαφος και θα μπορέσουμε επιτέλους να έχουμε μία πύλη αμφίδρομης επικοινωνίας, ενημέρωσης από και προς τους πολίτες, για ζητήματα που αφορούν πάνω απ’ όλα την προσωπική τους ασφάλεια. Χαίρομαι, διότι με την υποστήριξη των δύο συναρμόδιων Υπουργείων -του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αλλά και του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης- και κάτω από την ηγεσία του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, καταφέραμε και τηρήσαμε αυτό το χρονοδιάγραμμα και από 1/1/2020 θα ξεκινήσει η λειτουργία -επιτέλους, με μεγάλη καθυστέρηση- του αριθμού 112.
Θα έχουμε την ευκαιρία, με την έναρξη λειτουργίας του αριθμού και με μία καμπάνια ενημέρωσης που θα δρομολογηθεί από την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, να ενημερώσουμε πλήρως το κοινό για τις πολύ μεγάλες επιχειρησιακές δυνατότητες αυτού του συστήματος.
Εγώ θέλω με την ευκαιρία αυτή, να ευχαριστήσω όλες και όλους όσοι εργάστηκαν και συνεργάστηκαν και απέδειξαν ότι όταν υπάρχει βούληση, σχέδιο και σωστή ηγεσία μπορούν συναρμόδια Υπουργεία και φορείς να συνεργάζονται αποτελεσματικά, με συγκεκριμένο παραδοτέο για να μπορούμε να φτάσουμε στο σημείο όπου βρισκόμαστε σήμερα:
Ευχαριστώ, τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, τους εκπροσώπους των Ενόπλων Δυνάμεων, της Πυροσβεστικής, της Αστυνομίας, τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας, τα στελέχη του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τις δύο project managers που τόσο πολύ έτρεξαν για να υλοποιηθεί το έργο.
Από εδώ και στο εξής εναπόκειται σε όλους μας να κάνουμε σωστή χρήση αυτού του νέου εργαλείου που τίθεται στην διάθεσή μας και το οποίο πιστεύω ότι, στην κυριολεξία, θα σώσει ζωές. Αυτός είναι ο σκοπός του, αυτός είναι ο στόχος του.
Θέλω με την ευκαιρία αυτή να επισημάνω και πάλι ότι μέσα στους δύο πρώτους μήνες του 2020 θα έχουμε νομοθετήσει και για το νέο πλαίσιο της Πολιτικής Προστασίας, το οποίο έχει ήδη ετοιμαστεί και από την Γραμματεία, κάτω από την κατεύθυνση του Υπουργού, ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε πράξη αυτό για το οποίο είχαμε πάλι δεσμευτεί: Να εκσυγχρονίσουμε ουσιαστικά και αποτελεσματικά το συνολικό πλαίσιο Πολιτικής Προστασίας στη χώρα μας.
Γνωρίζουμε -είναι μία συζήτηση η οποία έγινε έντονα και στη Σύνοδο Κορυφής- ότι μία από τις άμεσες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα είναι τα ακραία φυσικά και καιρικά φαινόμενα, τα οποία μας υποχρεώνουν να είμαστε σε αυξημένο επίπεδο ετοιμότητας για να αντιμετωπίζουμε τέτοιου είδους καταστροφές.
Πιστεύω ότι φέτος δώσαμε τα πρώτα δείγματα γραφής, το καλοκαίρι -αλλά όχι μόνο- και με τις πλημμύρες. Αλλά είναι επίσης απολύτως σαφές και ξεκάθαρο ότι πρέπει να πάμε σε ένα διαφορετικό επίπεδο ετοιμότητας αλλά και οργάνωσης. Με την χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας σε όλες τις εκφάνσεις και με την καλύτερη υποστήριξη – αναδιοργάνωση του στελεχιακού μας δυναμικού. Αυτό ακριβώς θέλουμε να πετύχουμε.
«112» λοιπόν, ένας τριψήφιος αριθμός. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι το πρώτο ένα (1) σηματοδοτεί το ενδιαφέρον για τον πολίτη, το επόμενο ένα (1) σηματοδοτεί το ψηφιακό κράτος, το δύο (2) είναι η ένωση και το άθροισμα αυτών των πολιτικών.
Ας κρατήσουμε λοιπόν όλοι στην μνήμη μας αυτόν τον νέο αριθμό, θα ξεκινήσει η λειτουργία του από 1/1/2020 και εύχομαι βέβαια να μας είναι ολοένα και λιγότερο αναγκαίος.
Και πάλι συγχαρητήρια σε όλες και σε όλους που εργάστηκαν για να φέρουν εις πέρας αυτό το εξαιρετικά σύνθετο και απαιτητικό έργο».
Πώς θα λειτουργεί το «112»
Στην ολοκληρωμένη μορφή του το «112» περιλαμβάνει εισερχόμενο σκέλος, όπου οι πολίτες μπορούν να καλούν για οποιαδήποτε έκτακτη ανάγκη από οπουδήποτε στην ΕΕ, και το νέο εξερχόμενο σκέλος, χάρη στο οποίο πολίτες που βρίσκονται σε συγκεκριμένες περιοχές θα λαμβάνουν προειδοποιήσεις μέσω μηνυμάτων σε περιπτώσεις καταστροφών.
Τα μηνύματα δεν επιφέρουν οποιαδήποτε χρέωση. Θα είναι γραμμένα στα ελληνικά και τα αγγλικά, θα είναι προσαρμοσμένα στο είδος της εκάστοτε καταστροφής και θα παρέχουν οδηγίες και μέτρα αυτοπροστασίας.
Το εξαιρχόμενο σκέλος θα ενεργοποιείται μόνο σε περιπτώσεις που εκτιμάται πως υπάρχει άμεσος κίνδυνος για τη ζωή των πολιτών και όχι για κάθε συμβάν. Συνεπώς, οι πολίτες θα πρέπει να λαμβάνουν αμέσως υπόψη κάθε ειδοποίηση και να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες που τους δίνονται. Αυτό δεν υποκαθιστά άλλες μεθόδους ειδοποίησης από την Αστυνομία και την Πυροσβεστική, ειδικά τις νυχτερινές ώρες κατά τις οποίες έχει διαπιστωθεί πως «κλασικές» λύσεις είναι αποτελεσματικότερες.
Η υπηρεσία προβλέπει την αποστολή μηνυμάτων διαφορετικών τύπων ώστε να ενημερωθούν όλοι οι δυνητικοί αποδέκτες, ανεξάρτητα από το είδος κινητού τηλεφώνου που διαθέτουν.
Οι πολίτες που διαθέτουν «έξυπνες» συσκευές (smartphones) δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια ώστε να λάβουν προειδοποιητικά μηνύματα, πέραν του να διατηρούν ενημερωμένο το λογισμικό του κινητού τηλεφώνου τους.
Όσοι διαθέτουν συσκευές παλαιότερης τεχνολογίας θα χρειαστεί να εγγραφούν στη βάση δεδομένων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Το ίδιο ισχύει για όσους επιθυμούν να ειδοποιούνται μέσω email ή φωνητικού συναγερμού.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ