Ένα νέο κεφάλαιο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο και το μέλλον του, αφαιρώντας από τη σιδηροδρομική οικογένεια αλλά κυρίως από τον Έλληνα φορολογούμενο το επικρεμάμενο για πάρα πολλά χρόνια βάρος χρέους και προστίμων άνω των 16 δισ. ευρώ, ανοίγει η απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις σε ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο Μεταφορών.
«Με τη συνεχή, επίμονη και συστηματική προσπάθεια της κυβέρνησης, του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, του συνόλου της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, αλλά και των διοικήσεων των αρμόδιων φορέων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσχώρησε στην από την αρχή διατυπωμένη, με σαφήνεια και στοιχεία, θέση της ελληνικής κυβέρνησης για κοινή αξιολόγηση του συνόλου των φακέλων κρατικών ενισχύσεων των δημόσιων σιδηροδρομικών εταιρειών, ούτως ή άλλως συνδεδεμένων υποθέσεων, αποδεχόμενη τελικά τις ελληνικές θέσεις στην ουσία τους» δηλώνει το υπουργείο.
Προσθέτει ότι «οι προσπάθειες συγκεκριμένων κύκλων αλλά και η στάση της προηγούμενης κυβέρνησης, να αποσυνδέει τις δύο υποθέσεις, ώστε να παρατείνεται το καθεστώς ομηρίας που επέβαλαν στον ελληνικό σιδηρόδρομο, σταμάτησαν οριστικά και επ’ ωφελεία του Έλληνα φορολογούμενου και του σιδηροδρομικού έργου, διαψεύδοντας τις Κασσάνδρες της καταστροφολογίας που μιλούσαν για λάθος τακτική. Είναι όλοι εκείνοι που τα τελευταία 15 χρόνια κατακερμάτισαν τη Σιδηροδρομική Οικογένεια, απαξίωσαν τον σιδηρόδρομο και επιχειρούσαν να τον χρεοκοπήσουν και να τον ξεπουλήσουν κομμάτι – κομμάτι. Είναι όλοι εκείνοι που πίεζαν για την άμεση ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, χωρίς την ολοκλήρωση των υποθέσεων κρατικών ενισχύσεων όχι μόνο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΤΥ, αξίας 1.079 εκατ. και 0.34 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, αλλά και του ΟΣΕ που ανερχόταν σε ύψος 14,3 δισ. ευρώ».
Τέλος, το υπουργείο δηλώνει πως συνεργάστηκε άριστα με το Υπουργείο Οικονομικών, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΣΕ για την κατάρτιση ενός άρτιου φακέλου που έδωσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή όλα τα στοιχεία που χρειαζόταν για μία ξεκάθαρη κοινή αξιολόγηση των δύο θεμάτων, με πλήρη τεκμηρίωση και σαφή διατύπωση των ελληνικών θέσεων και στόχων, κάτι που κατά ομολογία των κοινοτικών χειριστών των θεμάτων συνέβη για πρώτη φορά από το 2010.
Στην απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μεταξύ άλλων αναφέρονται:
-Όσον αφορά στον ΟΣΕ
Τα μέτρα στήριξης της αναδιάρθρωσης μέσω (i) της διαγραφής χρέους ύψους 14,3 δισ. ευρώ, (ii) της μεταφοράς 757 υπαλλήλων διαχείρισης υποδομής, και (iii) των ετήσιων επιχορηγήσεων, που τέθηκαν σε εφαρμογή μετά τις 22 Οκτωβρίου 2014, δεν συνιστούν κρατικές ενισχύσεις, δεδομένου ότι αφορούν δραστηριότητες που εκτελεί ο ΟΣΕ ως εθνικός διαχειριστής σιδηροδρομικής υποδομής και, ως εκ τούτου, δεν μπορούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό ούτε να επηρεάσουν τις εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των κρατών-μελών.
Η μεταφορά 217 υπαλλήλων συντήρησης και οι ετήσιες επιχορηγήσεις ύψους έως 340 εκατ. ευρώ που πραγματοποιήθηκαν πριν από τις 22 Οκτωβρίου 2014 συνάδουν με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις.
-Όσον αφορά στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα μέτρα που ελήφθησαν υπέρ της εταιρείας (συγκεκριμένα, διαγραφή του χρέους και ετήσια αύξηση των ετήσιων επιχορηγήσεων), συνολικής αξίας 1.079 εκατ. ευρώ, είναι επίσης σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις.
Με την οριστική κοινοποίηση του τελικού κειμένου της Επιτροπής το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα επεξεργαστεί και θα παρουσιάσει αναλυτικά τις νέες πρωτοβουλίες και δράσεις που θα αναληφθούν για τον ελληνικό σιδηρόδρομο με γνώμονα πάντα την οικονομική και περιφερειακή ανάπτυξη και την εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων, ώστε να συμβάλλει ουσιαστικά και αποφασιστικά στη νέα αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ