Ανακοίνωση εξέδωσε ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Νίκος Φίλης, με αφορμή την ανακοίνωση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, στην οποία αναφέρεται ότι «ικανοποιούνται τα τεχνικά ζητήματα σχετικά με την τηλεκπαίδευση». Ο κ. Φίλης τονίζει ότι «το υπουργείο αποφάσισε να διορθώσει τις τρύπες, απότοκο της ανεπάρκειάς του, αντί να προσφύγει στα δικαστήρια κατά της Αρχής».
Η ανακοίνωση του Νίκου Φίλη για την τηλεκπαίδευση έχει ως εξής:
«Με τις ενέργειες και δράσεις που ανέλαβε το υπουργείο τροποποίησε την τεχνική εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης και ικανοποίησε τις αντιρρήσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, όπως διαβάζω σε σημερινή ανακοίνωση της Αρχής. Μένει ακόμα μία, πριν την διόρθωση της οποίας υποθέτω (δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα λεπτομέρειες), δεν μπορεί η τηλεκπαίδευση να διεξάγεται με ασφάλεια.
Επιβεβαιώνεται βέβαια με τη σημερινή ανακοίνωση, άλλη μια φορά, το γεγονός ότι η τηλεκπαίδευση μέχρι σήμερα και για δυο ολόκληρα χρόνια έχει διεξαχθεί σε ένα τεχνικό πλαίσιο παντελώς διάτρητο, που παρέδωσε τα προσωπικά δεδομένα ενάμισι και πλέον εκατομμυρίου μαθητών και εκπαιδευτικών στη Cisco. Για αυτό εξάλλου η Αρχή είχε απευθύνει πέντε (5) σοβαρότατες και ουσιώδεις επιπλήξεις στο υπουργείο Παιδείας. Πρόκειται για σκάνδαλο, που φυσικά δεν τελειώνει εδώ, οι ευθύνες για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα δεν παραγράφονται.
Χαίρομαι πάντως που το υπουργείο αποφάσισε να διορθώσει τις «τρύπες», απότοκο της ανεπάρκειάς του, αντί να προσφύγει στα δικαστήρια κατά της Αρχής, όπως με στόμφο, αμετροέπεια και επίδειξη αυταρχικής νοοτροπίας είχε προαναγγείλει ατυχώς η υπουργός. Κάλλιο αργά η σύνεση και η γνώση, παρά ποτέ.
Όσο για τους λιγοστούς δημοσιογράφους που με είχαν χαρακτηρίσει «τεχνοφοβικό» όταν στη Βουλή είχα αναδείξει αυτό το τόσο σημαντικό ζήτημα (δηλ. την ανάγκη θωράκισης της τηλεκπαίδευσης), για να επιβεβαιωθώ στη συνέχεια πλήρως από τα γεγονότα, ας τους γίνει μάθημα ότι η διαφύλαξη ορισμένων αγαθών και το ελεύθερο δημοσιογραφικό πνεύμα πρέπει να βρίσκονται πάνω από την πολιτική στράτευση».
Ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία τα τεχνικά ζητήματα και οι επισημάνσεις που είχαν αναφερθεί σε σχέση με την τηλεκπαίδευση έχουν ικανοποιηθεί και ένα τελευταίο τεχνικό ζήτημα βαίνει προς ικανοποίηση, εξέδωσε νωρίτερα η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Αναλυτικά, η ανακοίνωση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα:
«Με την απόφαση 50/2021 η Αρχή Προστασίας Δεδομένων είχε διαπιστώσει ελλείψεις στις υποχρεώσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων όσον αφορά τη συμμόρφωσή του με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων σε σχέση με τις διαδικασίες που εφαρμόζει για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, η Αρχή κάλεσε το Υπουργείο ως «υπεύθυνο επεξεργασίας» να καταστήσει τις πράξεις επεξεργασίας σύμφωνες με τις διατάξεις του Κανονισμού ως προς τέσσερα σημεία, με συγκεκριμένο τρόπο και εντός προθεσμίας δύο μηνών για τα τρία σημεία και τεσσάρων μηνών για το τέταρτο.
Μετά την έκδοση της απόφασης, το Υπουργείο συνεργάστηκε με την Αρχή, ώστε να αποσαφηνιστούν οι αναγκαίες ενέργειες για την ικανοποίηση των απαιτήσεων που απορρέουν από την εν λόγω απόφαση. Το Υπουργείο, με υπόμνημα που κατέθεσε στις 14/1/2022, πριν τη λήξη της πρώτης προθεσμίας, ενημέρωσε την Αρχή για τις ενέργειές του σε σχέση με τις επισημάνσεις της Αρχής. Από το υπόμνημα του Υπουργείου προκύπτει ότι αντιμετωπίζονται οι ελλείψεις για τις οποίες είχε δοθεί προθεσμία δύο μηνών ενώ βρίσκεται σε πορεία υλοποίησης η ικανοποίηση της τέταρτης επισήμανσης.
Όπως έχει ήδη επισημανθεί στη Γνωμοδότηση 4/2020 της Αρχής, η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, είναι συµβατή µε τη βασική αποστολή του Κράτους, όπως αυτή απορρέει από τις διατάξεις του άρθρου 16 του Συντάγματος, αποτελεί δε πρόσφορο μέτρο για τη διατήρηση της σχέσης εκπαιδευτικού-µαθητή εν µέσω υγειονομικής κρίσης».
Η Αρχή, στο πλαίσιο της αποστολής της, επιδιώκει με συνέπεια και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, να διασφαλίζει ότι θεμελιώδη δικαιώματα και ελευθερίες δεν πλήττονται υπέρμετρα από την αναπόφευκτη επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, την οποία συνεπάγεται η χρήση νέων τεχνολογιών.