Το σχέδιο για τον αγωγό πετρελαίου μεταξύ του Μπουργκάς στη Βουλγαρία και της Αλεξανδρούπολης στην Ελλάδα επανήλθε επίσημα, σε συνάντηση το Βούλγαρου υπουργού Ενέργειας Ρόζεν Χριστόφ και τον Έλληνα ομόλογό του Κώστα Σκρέκα, μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις.

Την Πέμπτη, οι δύο Υπουργοί υπέγραψαν συμφωνία για τη δημιουργία ομάδας εργασίας των δύο χωρών που θα μελετήσει τις δυνατότητες υλοποίησης του έργου. Ο πρόεδρος της Βουλγαρίας Ρούμεν Ράντεφ βρέθηκε επίσης στην Ελλάδα και συναντήθηκε με την ομόλογό του Κατερίνα Σακελλαροπούλου, καθώς και με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

«Ο πετρελαιαγωγός Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς είναι στρατηγικής σημασίας για τη Βουλγαρία, διότι παρέχει μια ευκαιρία για πραγματική διαφοροποίηση και εναλλακτικές προμήθειες μη ρωσικού πετρελαίου στο διυλιστήριο του Μπουργκάς – το μεγαλύτερο στα Βαλκάνια», δήλωσε ο Ράντεφ κατά την ενημέρωση με τον Μητσοτάκη.

«Ο πετρελαιαγωγός θα αυξήσει «την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των προμηθειών, διότι αποφεύγεται η μακρά αναμονή και ο κίνδυνος διέλευσης των δεξαμενόπλοιων από τα στενά της Μαύρης Θάλασσας», πρόσθεσε.

Ο αγωγός θα παραδίδει πετρέλαιο στο διυλιστήριο στο Μπουργκάς, το οποίο με τη σειρά του θα παραδίδεται με δεξαμενόπλοια στο λιμάνι του Αιγαίου. Μακροπρόθεσμα, ο στόχος είναι η πλήρης αντικατάσταση των εισαγωγών ρωσικού αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης, ιδίως καθώς η Βουλγαρία έχει περιθώριο μέχρι το 2024 πριν λήξει η τρέχουσα εξαίρεσή της από το εμπάργκο της ΕΕ.

Η Βουλγαρία είναι επίσης έτοιμη να συνεργαστεί με την Ελλάδα για το μεγάλης κλίμακας σχέδιο μεταφοράς πράσινης ενέργειας από τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη.

Στα τέλη του περασμένου έτους, η ρωσικής πετρελαϊκή εταιρεία Lukoil υποστήριξε σθεναρά την ιδέα της επανέναρξης των εργασιών για το έργο κατασκευής του πετρελαιαγωγού. Η Lukoil ισχυρίζεται ότι το έργο θα μπορούσε να συμβάλει στην αντικατάσταση του ρωσικού πετρελαίου που εισάγει σήμερα με δεξαμενόπλοια μέσω του λιμανιού του Ρόζενετς.

Πριν από την αναβίωσή του, το έργο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη αποτελούσε μέρος ενός ενεργειακού έργου στη Βουλγαρία, το οποίο περιελάμβανε επίσης τον ΑΗΣ Μπελένε και τον αγωγό φυσικού αερίου South Stream. Ο ΑΗΣ Μπελένε δεν θα κατασκευαστεί, αλλά με την παράδοση των αντιδραστήρων, υπήρξαν συζητήσεις για τη χρήση τους για μια νέα πυρηνική μονάδα στον ΑΗΣ Κοζλοντούι.

Εν τω μεταξύ, κατέστη σαφές ότι ορισμένοι κάτοικοι της πόλης Πομόριε είναι έτοιμοι να οργανώσουν νέο δημοψήφισμα κατά της κατασκευής του αγωγού πετρελαίου με την Ελλάδα.

«Η κατεύθυνση Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς δεν είναι κακή, αλλά κανείς δεν γνωρίζει ακόμη τίποτα για την ιδέα. Περιμένουμε περισσότερες πληροφορίες», σχολίασε στη Nova News ο Τόντορ Γκεοργκίεφ από την Εθνική Ένωση Βουλγάρων Μαύρης Θάλασσας που εκπροσωπεί τα συμφέροντα μέρους των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.

Ο Γκεοργκίεφ υπενθύμισε ότι το 2009 ο δήμος Πομόριε συγκέντρωσε τον απαραίτητο αριθμό ψήφων κατά της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

«Ωστόσο, εκείνη την εποχή αναμενόταν ότι τα ρωσικά δεξαμενόπλοια θα ξεφόρτωναν πετρέλαιο στον κόλπο και ο κόλπος θα γινόταν πετρελαϊκός κόλπος. Οι άνθρωποι της Πομόριε κατάφεραν να αντιταχθούν σε τρεις χώρες – τη Ρωσία, τη Βουλγαρία και την Ελλάδα – και σταματήσαμε το έργο», δήλωσε ο Γκεοργκίεφ. Η διαδρομή του αγωγού θα περάσει μέσα από μια σειρά προστατευόμενων περιοχών, αλλά οι κάτοικοι της Πομόριε κατάλαβαν ότι η Βουλγαρία πρέπει να εξασφαλίσει ανεξάρτητες πηγές ενέργειας, πρόσθεσε.

«Είναι σπουδαίο ότι το έργο αυτό παρακάμπτει τη διαδρομή των δεξαμενόπλοιων μέσω του Βοσπόρου, όπου εισπράττονται πολύ υψηλά διόδια. Αλλά πρώτα, το διυλιστήριο της Lukoil στο Μπουργκάς έπρεπε να εθνικοποιηθεί και να γίνει βουλγαρικό – μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλιστεί ότι θα υπάρξει μείωση των τιμών για τους Βούλγαρους καταναλωτές», δήλωσε στη Nova News ο ειδικός σε θέματα ενέργειας Κρασσιμίρ Μάνοφ.

«Διότι τώρα βγαίνει στην επιφάνεια ότι ο πρόεδρος Ρούμεν Ράντεφ κάνει τη δουλειά μιας ρωσικής εταιρείας – της Lukoil. Ο Μπόικο Μπορίσοφ (πρώην πρωθυπουργός) έμεινε στην ιστορία ως ο πολιτικός άνδρας που κατασκεύασε έναν αγωγό φυσικού αερίου για την Gazprom και ο Ρούμεν Ράντεφ θα παραμείνει ως ο άνθρωπος που κατασκεύασε έναν αγωγό πετρελαίου για τη Lukoi», πρόσθεσε ο Μάνοφ.

«Υπάρχουν φόβοι ότι αυτός ο πετρελαιαγωγός, κάποια στιγμή, μπορεί και πάλι να γίνει Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη και να αρχίσει να μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο», δήλωσε ο Βαλεντίν Νικόλοφ, πρώην εκτελεστικός διευθυντής της Bulgarian Energy Holding και του ΑΗΣ Κοζλοντούι.

«Πρέπει να περιορίσουμε μια τέτοια επιλογή, διότι εάν αλλάξει η γεωπολιτική κατάσταση, η Ρωσία θα δείξει, σε κάθε περίπτωση, ενδιαφέρον για τον πετρελαιαγωγό αυτό», προειδοποίησε ο Νικόλοφ.

Πηγή:euractiv.gr