«Είναι υποχρέωση της πολιτείας να μην υπάρχει ούτε ένας άνθρωπος που θέλει να ψηφίσει και δεν του το επιτρέπει η διαδικασία», ανέφερε η Πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την επιστολική ψήφο, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. «Ήμασταν εκείνοι που πρωτοπορήσαμε και ουσιαστικά επισπεύσαμε με την τοποθέτησή μας την ανακοίνωση και ψήφιση του νομοσχεδίου για τους Έλληνες του εξωτερικού. Η Πλεύση Ελευθερίας έχει δηλώσει ότι δεν πρέπει να αποκλείονται οι Έλληνες της διασποράς, οι ομογενείς και οι Έλληνες του εξωτερικού από την εκλογική διαδικασία. Έτσι ανακοινώθηκε, στο τέλος των προγραμματικών δηλώσεων, αυτό το πρώτο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο ξέρετε πολύ καλά και πόσο το στηρίξαμε και πόσο το υπερασπιστήκαμε, ακριβώς γιατί πιστεύουμε στην συμμετοχή», ανέφερε η Ζωή Κωνσταντοπούλου.
Η επιστολική ψήφος, είπε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, είναι μία πάρα πολύ σημαντική δυνατότητα για τους ανθρώπους, που δεν μπορούν να προσέλθουν σε οποιοδήποτε εκλογικό τμήμα την ημέρα των εκλογών. «Γι’ αυτό, θεωρούμε ότι είναι θετική πρωτοβουλία επί της αρχής. Από την άλλη πλευρά, όμως και η συμμετοχή στη ζωντανή εκλογική διαδικασία την ημέρα των εκλογών, είναι ένα κορυφαίο δικαίωμα. Έτσι, λοιπόν, εμείς επιμένουμε ότι θα πρέπει από πλευράς του Υπουργείου Εσωτερικών να κινηθούν οι διαδικασίες, ώστε να υπάρχουν εκλογικά τμήματα ετεροδημοτών και στις φοιτητουπόλεις και στις έδρες των πανεπιστημίων και στα κατά τόπους εκλογικά τμήματα όπου υπάρχουν εργαζόμενοι, εποχικοί κ.ο.κ.», είπε η Ζωή Κωνσταντοπούλου και πρόσθεσε: «Εμείς, λοιπόν, στηρίζοντας την επιστολική ψήφο, δεν την καταγγέλλουμε, καθόλου, ίσα ίσα, θεωρούμε ότι είναι ένα θετικό βήμα και είναι μία λύση για τους ανθρώπους εκείνους, που δεν θα μπορέσουν να πάνε σε οποιοδήποτε εκλογικό τμήμα. Ταυτόχρονα, υποστηρίζουμε ότι αυτή δεν μπορεί να σημαίνει την εξάλειψη και κατάργηση εκλογικών τμημάτων. Γι’ αυτό και είμαστε αντίθετοι στην κατάργηση της φυσικής διαδικασίας ψήφου στα Προξενεία, όπως διενεργείται όλα αυτά τα χρόνια».
Νωρίτερα, ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας επισήμανε ότι:
– Δεν κατανοητό γιατί το νομοσχέδιο (άρθρο 5) διατηρεί το κατώφλι του 3% για την εκλογή ευρωβουλευτή, που ήδη υπάρχει στον νόμο 4255/2014. «Παρότι δεν συμφωνούμε με το κατώφλι του 3% και για τις εθνικές εκλογές, διότι μειώνει σημαντικά την αναλογικότητα του εκλογικού συστήματος και ενισχύει τα μεγαλύτερα κόμματα, καταλαβαίνουμε τουλάχιστον τη λογική του στο βαθμό που κατά την άποψη της κυβέρνησης οι εθνικές εκλογές πρέπει να βγάζουν μονοκομματικές κυβερνήσεις. Στις ευρωεκλογές, όμως, οι πολίτες δεν εκλέγουν κυβέρνηση, αλλά μόνο βουλευτές. Συνεπώς η ανάγκη δικαιότερου και αναλογικότερου εκλογικού συστήματος είναι πανίσχυρη. Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι τουλάχιστον στις ευρωεκλογές το κατώφλι του 3% δεν έχει κανένα λόγο ύπαρξης και πρέπει να καταργηθεί», είπε ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας.
– Αν με το νομοσχέδιο αυτό η κυβέρνηση εισάγει την επιστολική ψήφο για να μειώσει την αποχή όπως έχει δηλώσει επανειλημμένως, τότε με το να διατηρεί το κατώφλι του 3%, κάνει ακριβώς το αντίθετο από αυτό που επιθυμεί. Δηλαδή απωθεί πολλούς πολίτες που θα ήθελαν να ψηφίσουν μικρότερα κόμματα του 1% ή του 2% να μείνουν μακριά από την κάλπη.
– Ζήτημα ανακύπτει και με την κατανομή των αδιάθετων εδρών. Η ρύθμιση αυτή ευνοεί πάλι το πρώτο κόμμα. Όμως στις ευρωεκλογές δεν εκλέγουμε κυβέρνηση. Συνεπώς, η Πλεύση Ελευθερίας είναι αντίθετη προς τον τρόπο με τον οποίο το νομοσχέδιο προτείνει την κατανομή των αδιάθετων εδρών.
-Η Πλεύση Ελευθερίας, συμφωνεί με την εισαγωγή της επιστολικής ψήφου, κυρίως διότι θα διευκολύνει τη συμμετοχή στις εκλογές κάποιων κατηγοριών του πληθυσμού που συχνά δεν μπορούν να ψηφίσουν, όπως είναι οι υπερήλικες, τα άτομα με αναπηρία, οι ασθενείς, οι Έλληνες του εξωτερικού, οι ναυτικοί, οι εποχικοί εργαζόμενοι, οι φοιτητές και οι μαθητές σε περιόδους εξετάσεων.
-Η Πλεύση Ελευθερίας προσεγγίζει το ζήτημα της επιστολική ψήφου από τη σκοπιά της ίσης πρόσβασης στα δικαιώματα μεταξύ των πολιτών. Στην προκειμένη περίπτωση της ίσης πρόσβασης στο δικαίωμα της ψήφου και συνεπώς θεωρεί ότι αυτή η διαδικασία μπορεί να συμβάλλει στη συμπεριληπτικόττα. Επίσης, επειδή οι ελεύθερες εκλογές είναι μία από τις κορυφαίες διαδικασίες κάθε σύγχρονης δημοκρατίας, θεωρεί ότι η επιστολική ψήφος μπορεί επίσης να συμβάλλει, έστω και λίγο, στη διεύρυνση και καλύτερη άσκηση της δημοκρατίας στη χώρα.
-Επιφυλάξεις ωστόσο υπάρχουν για τα εξής σημεία: πρώτον υπάρχουν κίνδυνοι εκβιασμού και εξαγοράς της ψήφου και γι΄αυτό θα έπρεπε να προβλέπονται αυστηρές ποινικές κυρώσεις σε όσους επιχειρήσεις να επηρεάσουν το ανεξάρτητο δικαίωμα ψήφου. Σημειωτέον ότι με το νομοσχέδιο, επιτρέπεται να παραλάβει τον φάκελο εξουσιοδοτημένο, από τον εκλογέα, άτομο. Δεύτερον, υπάρχει προβληματισμός γιατί με το νομοσχέδιο, σε περίπτωση που η επιστολική ψήφος καθυστερήσει να φτάσει το Σάββατο στις 5 η ώρα το απόγευμα, όχι με υπαιτιότητα του ίδιου του ψηφοφόρου, αλλά της μεταφορικής εταιρείας ή σε περίπτωση που η επιστολική ψήφος χαθεί, τότε η ψήφος δεν θα προσμετρηθεί. Τρίτον, δεν είναι βέβαιο ότι ελέγχεται πλήρως η περίπτωση της διπλοψηφίας, δηλαδή του ενδεχομένου κάποιος πολίτης να ψηφίσει και επιστολικά το Σάββατο και ξανά την Κυριακή στο εκλογικό κέντρο. Επιπλέον, δεν είναι βέβαιο ότι δεν θα δημιουργηθούν επιπλοκές από τη μεταφορά των επιστολικών ψηφοδελτίων, αφού συγκεντρωθούν στα κέντρα συλλογής, προς τα κέντρα στα οποία θα προσμετρηθούν οι ψήφοι. Τέταρτο, για τους Έλληνες του εξωτερικού όπου η Επιστολική Ψήφος είναι πράγματι χρήσιμη και σύμφωνα με το νομοσχέδιο η μοναδική επιλογή για να ψηφίσει κανείς, η «Πλεύση Ελευθερίας» δεν κατανοεί γιατί δεν παρέχεται παράλληλα και το δικαίωμα ψήφου σε εκλογικά κέντρα σε όσους το επιθυμούν.