Τους υπό κατασκευή κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού Κοζάνη- Φλώρινα – Νίκη και Σιάτιστα- Ιεροπηγή- Κρυσταλλοπηγή επισκέφθηκε χθες ο Υφυπουργός Υποδομών Γ. Μαγκριώτης συνοδευόμενος από στελέχη της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε.
Στον κάθετο άξονα Κοζάνη- Φλώρινα – Νίκη κατασκευάζεται το τμήμα «Φλώρινα – Νίκη», μήκους 14,5χλμ.. Το υπό κατασκευή έργο περιλαμβάνει πλήρη κατασκευή της κεντρικής αρτηρίας με τυπική διατομή τετράιχνης οδού, πλάτους 17 μ., διαχωρισμένων κλάδων κυκλοφορίας με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση. Στο εν λόγω τμήμα κατασκευάζονται επίσης 2 ανισόπεδοι και ένας ισόπεδος κόμβος , 9 γέφυρες, παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο συνολικού μήκους 31,4 χλμ . , καθώς και βελτιώσεις – αποκαταστάσεις του τοπικού οδικού δικτύου σε μήκος περίπου 20χλμ.
Τα έργο με προϋπολογισμό δημοπράτησης 80 εκ. € δημοπρατήθηκε την 06.09.2011 και η Σύμβαση υπεγράφη την 29.12.2011 με συνολική προθεσμία εκτέλεσης τριάντα (30) μήνες από την υπογραφή της. Η χρηματοδότησή του γίνεται από το ΕΣΠΑ .
Ο κάθετος άξονας «Κοζάνη – Φλώρινα – Νίκη» έχει μήκος 78,5 χλμ, ανήκει στο Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο και αποτελεί τμήμα του Δέκατου Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου, συνδέει την Εγνατία Οδό από τη Κοζάνη με το Συνοριακό σταθμό Νίκης και μέσω του εδάφους της ΠΓΔΜ, συνδέεται με το Βελιγράδι και τη Βουδαπέστη.
Επιμέρους τμήματα του άξονα ,όπως το τμήμα ‘’Α/Κ Κοζάνης – Πτολεμαΐδα’’, μήκους 22 χλμ. έχουν ήδη κατασκευαστεί στο πλαίσιο παλαιότερων προγραμμάτων. Από το Υπουργείο μελετάται επίσης το τμήμα Πτολεμαϊδα – Φλώρινα.
Στο κάθετο άξονα Σιάτιστα – Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή κατασκευάζεται το τμήμα Κορομηλιά – Κρυσταλλοπηγή, μήκους 20,3 χλμ., Το υπό κατασκευή έργο περιλαμβάνει πλήρη κατασκευή της κεντρικής αρτηρίας με τυπική διατομή τετράιχνου αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, πλάτους 22,25 μ.
Στο πρώτο υποτμήμα, μήκους 16,2 χλμ, κατασκευάζονται επίσης 3 ανισόπεδοι κόμβοι, 12 γέφυρες και η δίδυμη σήραγγα Ιεροπηγής, μήκους 560 μ. Κατασκευάζεται επίσης παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο, συνολικού μήκους 11 χλμ . καθώς και βελτιώσεις – αποκαταστάσεις του τοπικού οδικού δικτύου, σε μήκος περίπου 15,9 χλμ. Στο δεύτερο υποτμήμα μήκους 4,1 χλμ. συντάσσονται οι τεχνικές μελέτες και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Το έργο με προϋπολογισμό δημοπράτησης 158,5 εκ. € δημοπρατήθηκε την 20.09.2011 και η Σύμβαση υπεγράφη την 10.02.2012 με συνολική προθεσμία εκτέλεσης τριάντα (36) μήνες από την υπογραφή της. Η χρηματοδότησή του γίνεται από το ΕΣΠΑ .
Ο Κάθετος Άξονας «Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή» (άξονας 45) της Εγνατίας Οδού αποτελεί τμήμα του Όγδοου Πανευρωπαϊκού Άξονα, έχει μήκος 72 χλμ. περίπου και συνδέει την Εγνατία Οδό, από τη Σιάτιστα με τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, στη θέση του Συνοριακού σταθμού της Κρυσταλλοπηγής. Το τμήμα του άξονα από την Σιάτιστα έως την Κορομηλιά, μήκους 51 χλμ., έχει κατασκευαστεί, στο πλαίσιο παλαιότερων προγραμμάτων και έχει αποδοθεί σταδιακά σε κυκλοφορία.
Ο Υφυπουργός Γ. Μαγκριώτης μετά το τέλος της επίσκεψης δήλωσε:
«Είναι μια καλή ημέρα για τη Φλώρινα, τη Καστοριά και για τη Δυτική Μακεδονία. Όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί από τη πρώτη μου επίσκεψη στη Δυτική Μακεδονία μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου 2009, η κατασκευή των δύο καθέτων αξόνων της Εγνατίας ξεκίνησε.
Έχω τονίσει πολλές φορές ότι η Δυτική Μακεδονία βρίσκεται δυστυχώς, εδώ και καιρό, σε κατάσταση απομόνωσης, κοινωνικής και οικονομικής υποχώρησης. Αυτό είναι αποτέλεσμα τόσο των λανθασμένων επιλογών του παρελθόντος όσο και της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια.
Από την πλευρά του Υπουργείου Υποδομών , έχουμε δώσει βάρος στις αναπτυξιακές υποδομές της περιφέρειας, που αποτελούν θεμελιώδη μοχλό ανάπτυξης τόσο των τοπικών κοινωνιών όσο και της οικονομίας ολόκληρης της χώρας.
Ραχοκοκαλιά αυτών των υποδομών είναι η Εγνατία Οδός και οι κάθετοι άξονές της που συγκροτούν την Εγνατία Ζώνη Ανάπτυξης. Η Εγνατία Οδός αποτελεί σήμερα το σημαντικότερο έργο αναπτυξιακής υποδομής και συγχρόνως το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα.
Η ολοκλήρωση των καθέτων αξόνων «Σιάτιστα –Ιεροπηγή- Κρυσταλλοπηγή» και «Κοζάνη- Φλώρινα- Νίκη» ενισχύει σημαντικά την γεωστρατηγική σημασία της Εγνατίας και δημιουργεί συγκριτικά, αναπτυξιακά πλεονεκτήματα για την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας.
Τα δύο έργα που επισκεφθήκαμε σήμερα ,, δημοπρατήθηκαν το 2011 και συμβασιοποιήθηκαν από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ, με συνολικό προϋπολογισμό 238 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Η ταυτόχρονη κατασκευή των δύο αυτών μεγάλων έργων προσφέρει σημαντικότατη αναπτυξιακή ώθηση στη Δυτική Μακεδονία , και δημιουργεί εκατοντάδες θέσεις εργασίας στους νομούς Φλώρινας και Καστοριάς, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή.
Το Υπουργείο με συντονισμένες ενέργειες έχει προωθήσει την ένταξη στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα και του τμήματος Κοζάνη – Λάρισα ως συνέχεια του Κάθετου Άξονα Φλώρινα- Κοζάνη. Για το τμήμα αυτό εκπονούνται ήδη οι μελέτες κατά τμήματα από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου, με το συντονισμό της Εγνατίας Οδού ΑΕ. Η κατασκευή του μπορεί να ενταχθεί στο 5ο Κοινοτικό Πρόγραμμα 2013-2020. »
Επιμέλεια: Μίτση Σκέντζου