Για τον προγραμματισμό του νομοθετικού έργου και γενικότερα για θέματα του υπουργείου Παιδείας ενημέρωσαν η υπουργός, Νίκη Κεραμέως και οι υφυπουργοί, Σοφία Ζαχαράκη και Βασίλης Διγαλάκης, τους εκπροσώπους των κομμάτων της αντιπολίτευσης, κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Σημειώνεται, ότι η σύγκληση της Επιτροπής έγινε μετά από αίτημα της υπουργού, χωρίς να υπάρχει νομοσχέδιο του υπουργείου προς συζήτηση αυτή τη στιγμή στη Βουλή.
Όπως ενημέρωσε η κ. Κεραμέως, επίκειται ένα νομοσχέδιο του υπουργείου με αποσπασματικές διατάξεις -πέραν του νομοσχεδίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση- που θα εμπεριέχει ρυθμίσεις που «χρήζουν άμεσης επίλυσης».
«Θα υπάρξουν κάποιες ρυθμίσεις που θα έρθουν σε άλλα νομοσχέδια, ενδεχομένως, προκειμένου να ρυθμιστούν κάποια ζητήματα επείγουσας φύσεως, θα έρθει ένα νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο θα έχει διατάξεις που θα αφορούν όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και εν συνεχεία, θα έρθει το πρώτο συνολικό νομοθέτημα, που θα αφορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», ανέφερε η υπουργός.
Χαρακτήρισε, μάλιστα, «απαραίτητες» τις αποσπασματικές ρυθμίσεις, διότι, όπως ανέφερε, «παραλάβαμε μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση στο υπουργείο Παιδείας», σε ό,τι αφορά την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης, τη στελέχωση των σχολείων, τα πρότυπα και τα πειραματικά σχολεία, αλλά και με τις συγχωνεύσεις πανεπιστημίων με ΤΕΙ. Επίσης, η υπουργός επανέλαβε τη σημασία του διαλόγου με κόμματα και φορείς, «εντός και εκτός Βουλής».
«Θέλω να χαιρετίσω το γεγονός ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης ανταποκρίθηκαν τόσο γρήγορα στο κάλεσμά μας για διάλογο. Ήταν μια συνειδητή πολιτική απόφαση της τωρινής ηγεσίας να αρχίσει το διάλογο τόσο νωρίς, μόλις σε τρεις μήνες», είπε η κ. Κεραμέως. «Πιστεύω ότι πεδία συγκλίσεων υπάρχουν», κατέληξε.
«Αυτό που παραλάβαμε στην ανώτατη εκπαίδευση ήταν ένα χάος», επεσήμανε από την πλευρά του ο υφυπουργός, αρμόδιος για θέματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, Βασίλης Διγαλάκης. Ανέφερε ότι οι νομοθετήσεις συγχωνεύσεων πανεπιστημίων -ΤΕΙ «έγιναν πρόχειρα, βίαια, χωρίς να έχουν προηγηθεί αξιολογήσεις από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας, την ΑΔΙΠ, χωρίς να υπάρχει σχεδιασμός για το πώς θα διαμορφωθεί ο χάρτης της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στη χώρα».
Έκανε λόγο, επίσης, για «τετελεσμένα» με τη μετατροπή τετραετών τμημάτων, σε πενταετή, χωρίς αξιολόγηση, χωρίς να γνωμοδοτήσει η ΑΔΙΠ (Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση), μία εβδομάδα πριν τις εκλογές του Ιουλίου. Σημείωσε δε, ότι η διαδικασία των μεταγραφών -παρά αυτά τα προβλήματα- πραγματοποιήθηκε «στην ώρα της». «Ήδη έχει ολοκληρωθεί το πρώτο στάδιο μετεγγραφών που αφορά τις μοριοδοτούμενες και τις μεταγραφές αδελφού – αδελφής, και θα ακολουθήσουν και τα επόμενα στάδια», είπε.
Ο υφυπουργός τόνισε ότι στον άμεσο προγραμματισμό είναι ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τα πανεπιστήμια, το οποίο θα τους επιτρέψει να βρεθούν στις πρώτες 100-200 θέσεις παγκοσμίως.
«Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους. Το ένα είναι σε κεντρικό επίπεδο, να βελτιώσουμε θεσμούς και διαδικασίες, στρατηγικό σχεδιασμό και αξιολόγηση, και σε δεύτερο επίπεδο, εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου των πανεπιστημίων», σημείωσε.
Όσον αφορά τα ζητήματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, η αρμόδια υφυπουργός, Σοφία Ζαχαράκη στάθηκε στην κάλυψη μεγάλου μέρους των κενών στα σχολεία, παρά τις αυξημένες ανάγκες που προέκυψαν φέτος.
«Νομίζω ότι κατά γενική ομολογία ήταν η μεγαλύτερη πρώτη φάση πρόσληψης αναπληρωτών που έχει γίνει, περί τις 20.000 αναπληρωτές στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια, με αρκετές μη αναλήψεις και παραιτήσεις αναπληρωτών», ανέφερε. Ανακοίνωσε δε, ότι στις επόμενες 10 ημέρες θα πραγματοποιηθεί η επομένη ευρεία φάση πρόσληψης αναπληρωτών.
«Η λογική μας δεν είναι της απαλοιφής ή της διάλυσης σε ο,τιδήποτε υπήρχε από πριν, αλλά κρατάμε ο,τιδήποτε θεωρούμε ότι μπορούσε να λειτουργήσει και πάνω σε αυτό, προφανώς, θα προσθέσουμε το δικό μας αποτύπωμα και τις δικές μας προτεραιότητες με το νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο θα εξαντλήσουμε στο επίπεδο του διαλόγου», επεσήμανε η υφυπουργός.
Από πλευράς αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο Νίκος Φίλης επέκρινε το ότι η ηγεσία του υπουργείου ζητά διάλογο, όταν προσθέτει τροπολογίες και άρθρα «σε άσχετα νομοσχέδια». «Αυτή η πρακτική προφανώς δεν βοηθάει να πετύχουμε ουσιαστικές συγκλίσεις στον ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης και στο «κοινό καλό», που αποτελεί η αναβάθμισή της», είπε. Ακόμη, ζήτησε να γίνουν οι διορισμοί που είχαν εξαγγελθεί επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ. «Αν λοιπόν έχουμε ανάγκη για 38.000 εκπαιδευτικούς, δεν θα κάνουμε κανένα διορισμό; Βρήκατε έτοιμες, στα συρτάρια, πιστώσεις και διαδικασίες για 4.500 μόνιμα στελέχη στην ειδική αγωγή και άλλα 10.500 στη γενική εκπαίδευση. Γιατί δεν προχωρούν;», ρώτησε ο κ. Φίλης.
«Κύριε Φίλη, εσείς δεν ήσασταν ως υπουργός Παιδείας που τάζατε 20.000 προσλήψεις στη γενική εκπαίδευση; Πόσες κάνατε; Μηδέν κάνατε. Να θυμίσω ότι ακόμα και οι 10.500 που απλά τις περάσατε διακηρυκτικά, δεν προϋπολογίσατε ούτε ένα ευρώ για αυτές τις προσλήψεις», ήταν η απάντηση της κ. Κεραμέως.
Ακόμη, από μεριάς Κινήματος Αλλαγής, η Χαρά Κεφαλίδου έκανε λόγο για «αποσπασματικό χαρακτήρα και προχειρότητα» στις τροπολογίες του υπουργείου «σε άσχετα νομοσχέδια» και σχολίασε ότι η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων «όφειλε να έχει συνεδριάσει και να συζητήσει έστω τις αποσπασματικές αυτές διατάξεις». «Ελπίζουμε ο διάλογος που ξεκινά να είναι ουσιαστικός και όχι προσχηματικός», κατέληξε.
«Όλες οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούν το “παραλάβαμε χάος”, προκειμένου να δικαιολογήσουν το πρώτο διάστημα της κυβερνητικής θητείας και να αποποιηθούν τις ευθύνες τους από το ότι τα προβλήματα παραμένουν και οξύνονται», σχολίασε ο Γιάννης Δελλής από το ΚΚΕ.
Την ανάγκη ύπαρξης ενός σταθερού παιδαγωγικού συστήματος πρόταξε εκ μέρους της Ελληνικής Λύσης ο Κώστας Μπούμπας, ενώ εκ μέρους του Μέρα25, ο Κλέων Γρηγοριάδης μίλησε για «βαθιά υποβάθμιση στην Εκπαίδευση», που επήλθε με τα μνημόνια.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ