Σύμφωνα με μελέτη που συγκρίνει τα μικροσκοπικά πτηνά κολιμπρί με ένα από τα πιο εξελιγμένα μικρο-ελικόπτερα του κόσμου, η φύση διατηρεί το πλεονέκτημα απέναντι στους μηχανικούς.
Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι όσον αφορά την ισχύ που απαιτείται για να σηκώσει το βάρος του, το καλύτερο κολιμπρί ήταν έως και κατά 27 τοις εκατό περισσότερο αποδοτικό από το ελικόπτερο.
Ο επικεφαλής της έρευνας καθηγητής Ντέηβιντ Λέντινκ, από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ στην Καλιφόρνια, εξήγησε ότι η απόδοση της πτήσης του κολιμπρί, του μοναδικού πτηνού ικανού να αιωρείται επικρεμάμενο, ήταν εξαιρετικά δύσκολο να μετρηθεί, λόγω των υπερβολικά μικρών διαστάσεών του.
Τα περισσότερα είδη κολιμπρί έχουν μέγεθος 7,5 με 13 εκατοστά, ενώ το μικρότερο είδος έχει μέγεθος πέντε εκατοστών και ζυγίζει περίπου 2,5 γραμμάρια. Τα κολιμπρί μπορούν να χτυπούν τα φτερά τους 50 έως και 200 φορές το δευτερόλεπτο, αναπτύσσοντας ταχύτητες 54 χιλιομέτρων την ώρα, ή αλλιώς 15 μέτρων το δευτερόλεπτο.
Η ερευνητική ομάδα συνέκρινε την απόδοση του πτηνού με τη «Μαύρη Σφήκα», ένα προηγμένο μικρο-ελικόπτερο βάρους 16 γραμμαρίων το οποίο χρησιμοποιείται για κατασκοπεία από το Βρετανικό στρατό στο Αφγανιστάν. Για να πραγματοποιήσουν τις μετρήσεις, πέρα από τη βιντεοσκόπηση πτήσεων, χρησιμοποίησαν φτερά από κολιμπρί που διατηρούνται ως εκθέματα σε μουσεία και τα τοποθέτησαν σε μία μικρή συσκευή που προσομοίωνε το μηχανισμό των κινήσεών τους.
Οι αεροδυναμικές μετρήσεις έδειξαν ότι ένα συγκεκριμένο είδος κολιμπρί ήταν αρκετά πιο αποδοτικό, αλλά η ανθρώπινη κατασκευή ήταν πολύ κοντά σε απόδοση με κάποια από τα άλλα είδη.
«Αυτό δείχνει ότι, αν σχεδιάσουμε τα φτερά καλά, μπορούμε να κατασκευάσουμε σκάφη και drones που θα αιωρούνται το ίδιο αποτελεσματικά, αν όχι περισσότερο, όπως τα κολιμπρί», δήλωσε ο Λέντινκ. «Είναι σαφές ότι δεν είμαστε κοντά σε πολλά άλλα σχεδιαστικά ζητήματα, όπως η ανοχή του ανέμου και ο οπτικός έλεγχος κατά την πτήση. Ωστόσο αν επικεντρωθούμε στην αεροδυναμική απόδοση, θα είμαστε πολύ πιο κοντά από ότι ίσως φανταζόμασταν», πρόσθεσε.