Επιμέλεια: Θάνος Κυλάφης
Οι παγκόσμιες πωλήσεις μοτοσυκλετών ανέρχονται σε 60 εκατομμύρια μονάδες ετησίως και η μεταφορά με δύο τροχούς είναι μια καθημερινή ανάγκη για ένα τεράστιο ποσοστό του πληθυσμού, με πάνω από δύο δισεκατομμύρια μοτοσυκλέτες στους δρόμους του κόσμου. Ως τα πιο βιώσιμα μηχανοκίνητα οχήματα, οι δίτροχες μεταφορές διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην προσπάθεια για καθαρότερη, ασφαλέστερη και πιο φιλική προς το περιβάλλον μετακίνηση. Ωστόσο ο δρόμος προς την διατήρηση του πλανήτη σε βιώσιμη κατάσταση για τις επόμενες γενιές είναι μακρύς. Χρειάζονται ακόμα πολλά βήματα και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ταχύτητας MotoGP έχει ήδη κάνει μερικά – με τη δέσμευση για περισσότερα στο μέλλον.
Μέχρι το 2024, τα καύσιμα σε όλες τις κατηγορίες MotoGP θα είναι τουλάχιστον 40% μη ορυκτής προέλευσης, ενώ μέχρι το 2027, τα καύσιμα σε όλες τις κατηγορίες MotoGP θα είναι 100% μη ορυκτής προέλευσης.
Το MotoGP είναι η πλατφόρμα στην οποία αυτά τα καύσιμα θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται και να δοκιμάζονται, με κάθε κατασκευαστή στην κορυφαία κατηγορία να συνεργάζεται με τον προμηθευτή του για να αναπτύξει το δικό του καύσιμο. Η ανάπτυξη πολλαπλών καυσίμων θα διασφαλίσει ότι η τεχνολογία και η γνώση θα φτάσουν στις μοτοσυκλέτες και στις αντλίες καυσίμων στο δρόμο. Αυτό θα δημιουργήσει μια ασυναγώνιστη επιλογή βιώσιμων καυσίμων που αναπτύχθηκαν από ορισμένους από τους πιο σημαντικούς παράγοντες της παγκόσμιας ενέργειας και δοκιμάστηκαν από το υψηλότερο επίπεδο μοτοσυκλετών στον κόσμο. Χωρίς έναν μόνο ιδιοκτήτη, η πρωτοβουλία εγγυάται πρωτοφανή παγκόσμια επίδραση, ενώ αυτά τα καύσιμα του μέλλοντος θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε έναν τυπικό κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Τα καύσιμα των μοτοσυκλετών δεν είναι ο μόνος τομέας όπου η FIM (Παγκόσμια Ομοσπονδία Μοτοσυκλετών) και η Dorna (κάτοχος των εμπορικών δικαιωμάτων των MotoGP) στρέφουν την προσοχή τους.
Στην πραγματικότητα, αν πάμε λίγο πίσω, η Dorna έχει ήδη συμφωνήσει με τη Scania ότι όλα τα φορτηγά (που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά των μοτοσυκλετών και όλου του paddock στην Eυρώπη) θα πρέπει να χρησιμοποιούν HVO (υδροβιοντίζελ) για να μειώσουν τις εκπομπές CO2 τους. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια έχει γίνει συνειδητή προσπάθεια για τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων όσο το δυνατόν περισσότερο.
Υπάρχει επίσης από το 2019 η MotoE, η κατηγορία του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος όπου χρησιμοποιούνται ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, οι οποίες καταφέρνουν να ανεβάσουν τις επιδόσεις τους κάθε χρόνο.
Τέλος, στον τομέα των ελαστικών ήδη από πέρυσι η Michelin έχει καταφέρει να παράγει τα ελαστικά που χρησιμοποιούνται στην MotoE κατά 40% από ανακυκλώσιμα υλικά, με στόχο αυτό να αυξηθεί στο μέλλον.
Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ταχύτητας ήταν ανέκαθεν ένα πεδίο δοκιμών, όπου οι εξελίξεις περνούσαν στις μοτοσυκλέτες δρόμου. Τώρα λοιπόν αυτές οι εξελίξεις έχουν πάρει την κατεύθυνση της διατήρησης της βιωσιμότητας του πλανήτη, δίνοντας το παράδειγμα και στην υπόλοιπη βιομηχανία για να ακολουθήσει.