Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ
«Κατά λάθος ψύχαμε τον πλανήτη και αυτό πρόκειται να σταματήσει – Η καύση ορυκτών καυσίμων από τον άνθρωπο έχει δροσίσει τον πλανήτη ενώ τον θερμαίνει παρουσιάζοντας προβλήματα για το μέλλον»
Αυτά αναφέρει σημερινό δημοσίευμα της Washington Post, και η «Ζούγκλα» το δημοσιεύει ως έχει. Το διαβάζετε με δική σας ευθύνη και βγάζετε τα ανάλογα συμπεράσματα. Εδώ όχι η επιστήμη, αλλά ο αναγνώστης, έχει κάθε δικαίωμα ακόμα και να σηκώσει τα χέρια ψηλά.
Ακολουθεί το δημοσίευμα:
Είναι ευρέως αποδεκτό ότι οι άνθρωποι θερμαίνουν τον πλανήτη για πάνω από έναν αιώνα καίγοντας άνθρακα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Η Γη έχει ήδη θερμανθεί σχεδόν κατά 1,2 βαθμούς Κελσίου από την προβιομηχανική εποχή, και ο πλανήτης είναι έτοιμος να ξεπεράσει το αναμενόμενο όριο θέρμανσης των 1,5 βαθμών Κελσίου.
Αλλά λιγότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ότι η καύση ορυκτών καυσίμων δεν προκαλεί μόνο υπερθέρμανση του πλανήτη – προκαλεί επίσης παγκόσμια ψύξη. Είναι μια από τις μεγάλες ειρωνείες της κλιματικής αλλαγής ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση, η οποία έχει σκοτώσει δεκάδες εκατομμύρια, έχει περιορίσει επίσης μερικές από τις χειρότερες επιπτώσεις ενός πλανήτη που θερμαίνεται.
Μικροσκοπικά σωματίδια από την καύση άνθρακα, πετρελαίου και αερίου μπορούν να αντανακλούν το φως του ήλιου και να προκαλέσουν το σχηματισμό νεφών, σκιάζοντας τον πλανήτη από τις ακτίνες του ήλιου. Από τη δεκαετία του 1980, αυτά τα σωματίδια έχουν αντισταθμίσει μεταξύ 40 και 80 τοις εκατό της θέρμανσης που προκαλείται από τα αέρια του θερμοκηπίου.
Και τώρα, καθώς η κοινωνία καθαρίζει τη ρύπανση, αυτό το φαινόμενο ψύξης μειώνεται. Οι νέοι κανονισμοί έχουν μειώσει την ποσότητα αερολυμάτων θείου από την παγκόσμια ναυτιλιακή κίνηση στους ωκεανούς. Η Κίνα, καταπολεμώντας το δικό της πρόβλημα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, μείωσε δραματικά τη ρύπανση από θείο την τελευταία δεκαετία.
Το αποτέλεσμα είναι ακόμη υψηλότερες θερμοκρασίες – αλλά το πόσο πιο θερμές είναι ακόμα υπό συζήτηση. Η απάντηση θα έχει μόνιμες επιπτώσεις στην ικανότητα της ανθρωπότητας να επιτύχει τους κλιματικούς της στόχους.
«Ξεκινάμε από μια περιοχή βαθιάς, βαθιάς αβεβαιότητας», δήλωσε ο Zeke Hausfather, κλιματικός επιστήμονας και επικεφαλής ερευνητής για την εταιρεία πληρωμών Stripe. «Θα μπορούσε να είναι ένας πλήρης βαθμός ψύξης που καλύπτεται».
Το μεγαλύτερο μέρος της ψύξης από την ατμοσφαιρική ρύπανση προέρχεται από αερολύματα θείου, με δύο τρόπους. Τα ίδια τα σωματίδια είναι αντανακλαστικά, αναπηδούν τις ακτίνες του ήλιου μακριά και σκιάζουν τη Γη. Κάνουν επίσης τα υπάρχοντα σύννεφα πιο φωτεινά και πιο σαν καθρέφτες, δροσίζοντας έτσι τη Γη.
Ο άνθρακας και το πετρέλαιο είναι περίπου 1 με 2 τοις εκατό θείο – και όταν οι άνθρωποι καίνε ορυκτά καύσιμα, αυτό το θείο χύνεται στην ατμόσφαιρα. Είναι θανατηφόρο: Το διοξείδιο του θείου έχει συνδεθεί με αναπνευστικά προβλήματα και άλλες χρόνιες ασθένειες και η ατμοσφαιρική ρύπανση συμβάλλει σε περίπου 1 στους 10 θανάτους παγκοσμίως.
Τις τελευταίες δεκαετίες, οι χώρες εργάστηκαν για να εξαλείψουν σταδιακά αυτούς τους ρύπους, ξεκινώντας από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση, ακολουθούμενες από την Κίνα και την Ινδία. Η Κίνα έχει μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του θείου κατά πάνω από 70 τοις εκατό από το 2005, εγκαθιστώντας νέες τεχνολογίες σε μονάδες ορυκτών καυσίμων. Πιο πρόσφατα, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός θέσπισε περιορισμούς το 2020 στην ποσότητα θείου που επιτρέπεται στα καύσιμα ναυτιλίας — ένα από τα πιο βρώμικα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές. Οι εκπομπές διοξειδίου του θείου από τη ναυτιλία μειώθηκαν αμέσως κατά περίπου 80 τοις εκατό. Οι μεσογειακές χώρες σχεδιάζουν έναν παρόμοιο κανονισμό για τη ναυτιλία για το 2025.
«Υπήρξε μια αρκετά απότομη πτώση τα τελευταία 10 χρόνια», δήλωσε ο Duncan Watson-Parris, επίκουρος καθηγητής στο Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας Scripps στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο.
Αυτές οι κινήσεις έχουν σώσει ζωές – σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου 200.000 πρόωροι θάνατοι έχουν ήδη αποφευχθεί στην Κίνα και οι νέοι κανονισμοί για τη ναυτιλία θα μπορούσαν να σώσουν περίπου 50.000 ζωές ετησίως. Αλλά έχουν επίσης αυξήσει τις παγκόσμιες θερμοκρασίες. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι οι αλλαγές στα αερολύματα από τον νέο κανόνα ναυτιλίας και μόνο θα μπορούσαν να συμβάλουν μεταξύ 0,05 και 0,2 βαθμών Κελσίου στη θέρμανση τις επόμενες δεκαετίες.
Μερικοί ερευνητές έχουν προτείνει ότι οι αλλαγές στους κανονισμούς για τη ναυτιλία των ωκεανών μπορεί να συνέβαλαν σημαντικά στο ρεκόρ ζέστης του περασμένου έτους – και ότι τα αερολύματα μπορεί να συγκαλύπτουν πολύ περισσότερη θερμότητα από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως. Οι δορυφορικές εικόνες έχουν δείξει ότι οι αλλαγές στα σύννεφα μειώθηκαν μετά τη μείωση των εκπομπών θείου.
«Τα δεδομένα από δορυφόρους της NASA δείχνουν ότι σε περιοχές όπου αυτό θα έπρεπε να αναμένεται, υπάρχει μια πολύ ισχυρή αύξηση της απορροφούμενης ηλιακής ακτινοβολίας», δήλωσε ο Leon Simons, ανεξάρτητος ερευνητής και μέλος της Λέσχης της Ρώμης της Ολλανδίας, δείχνοντας τις ναυτιλιακές περιοχές. επηρεάζονται από τους νέους κανόνες. «Και επίσης σε αυτήν την περίοδο βλέπετε τις θερμοκρασίες της επιφάνειας της θάλασσας να αυξάνονται στην ίδια περιοχή».
Σε μια νέα εργασία, επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ υποστήριξαν ότι η μείωση των αερολυμάτων θα μπορούσε να διπλασιάσει τον ρυθμό θέρμανσης στη δεκαετία του 2020, σε σύγκριση με τον ρυθμό από το 1980. Αλλά άλλοι ερευνητές έχουν ασκήσει κριτική στα αποτελέσματά τους.
Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι το αποτέλεσμα είναι πιθανό να είναι μέτριο – μεταξύ 0,05 και 0,1 βαθμών Κελσίου. «Δεν νομίζω ότι είναι δυνατόν να γίνουμε καλύτεροι από έναν παράγοντα ή δύο, όσον αφορά το πόσο αβέβαιοι είμαστε», δήλωσε ο Michael Diamond, καθηγητής μετεωρολογίας και περιβαλλοντικής επιστήμης στο State University της Φλόριντα.
Μερικοί επιστήμονες βλέπουν τον κανονισμό για τη ναυτιλία ως ανάλογο τρόπο με τον οποίο οι ερευνητές διερευνούν για να σταματήσουν την υπερθέρμανση του πλανήτη: σκόπιμα φωτίζοντας τα σύννεφα χρησιμοποιώντας λιγότερο ρυπογόνες μεθόδους. Στην Alameda της Καλιφόρνια, οι ερευνητές κυκλοφόρησαν πρόσφατα αερολύματα θαλασσινού αλατιού στην ατμόσφαιρα ως πρώτο βήμα για να μελετήσουν πώς τα σωματίδια θα μπορούσαν να φωτίσουν τα σύννεφα και να αντανακλούν το φως του ήλιου. Οι αρχές της πόλης διέκοψαν αργότερα το έργο, παρά τις αναφορές που έδειχναν ότι το πείραμα ήταν ασφαλές.
Αλλά το πραγματικό ζήτημα είναι ακόμη μπροστά. Επί του παρόντος, η Διακυβερνητική Επιτροπή του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή εκτιμά ότι τα αερολύματα συγκαλύπτουν περίπου 0,5 βαθμούς Κελσίου της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Αλλά αυτή η τιμή θα μπορούσε να κυμανθεί από τον 1 βαθμό ή έως και τους 0,2 βαθμούς – και η διαφορά μπορεί να είναι η διαφορά μεταξύ της επίτευξης των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού του 2015 ή όχι.
Εάν τα αερολύματα καλύπτουν την ψύξη πολύ περισσότερο από το αναμενόμενο, για παράδειγμα, ο κόσμος θα μπορούσε να είναι έτοιμος να ξεπεράσει τους κλιματικούς στόχους του χωρίς να το καταλάβει.
Σχεδόν 200 από τα έθνη του κόσμου δεσμεύτηκαν στη συμφωνία του Παρισιού να διατηρήσουν τη θέρμανση κάτω από τους 2 βαθμούς Κελσίου σε σύγκριση με τα προβιομηχανικά επίπεδα. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι πολλές επικίνδυνες επιπτώσεις, από την κατάρρευση των κοραλλιογενών υφάλων μέχρι το λιώσιμο μεγάλων στρωμάτων πάγου, θα συμβούν κάπου μεταξύ 1,5 και 2 βαθμών Κελσίου.
«Δεν είναι απλώς μια ιστορία εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου», δήλωσε ο Robert Wood, καθηγητής ατμοσφαιρικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον. «Είτε καθαρίζετε γρήγορα, είτε απλώς ποντάρετε με τις ίδιες εκπομπές αερολυμάτων, θα μπορούσε να είναι η διαφορά στο αν θα περάσετε το όριο των 2 βαθμών Κελσίου ή όχι».
Κανένας επιστήμονας δεν υποστηρίζει τη διακοπή των προσπαθειών καθαρισμού αερολυμάτων – οι θάνατοι από την ατμοσφαιρική ρύπανση είναι απλώς πολύ υψηλοί. «Υπάρχουν πραγματικά καλοί λόγοι για να θελήσουμε να καθαρίσουμε την ατμοσφαιρική ρύπανση», είπε ο Diamond. «Τα οφέλη για τη δημόσια υγεία είναι πραγματικά σημαντικά».
Αλλά οι ερευνητές ανησυχούν ότι ο καθαρισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης χωρίς να σταματήσει η χρήση ορυκτών καυσίμων – όπως, για παράδειγμα, στην Κίνα – θα μπορούσε να είναι μια συνταγή για ακόμη μεγαλύτερη και ταχύτερη θέρμανση.
«Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι το κάνουμε ταυτόχρονα με τον καθαρισμό του μεθανίου και τον καθαρισμό του CO2», δήλωσε ο Diamond. Η μείωση των εκπομπών μεθανίου, σημείωσε, θα μπορούσε να βοηθήσει στην αντιστάθμιση των επιπτώσεων της μείωσης των αερολυμάτων. Το μεθάνιο έχει θερμαντική επίδραση, αλλά όπως τα αερολύματα, δεν παραμένει στην ατμόσφαιρα για πολύ.
Ωστόσο, παραμένουν πολλά επιστημονικά ερωτήματα – και μέχρι να απαντηθούν, ο κόσμος δεν θα γνωρίζει ακριβώς πόση θέρμανση θα αποκαλύψουν τα αερολύματα που πέφτουν.
Σημείωση επιμελήτριας: Είναι όλα αυτά τα περίεργα και γεμάτα αντιφάσεις δημοσιεύματα προεόρτια για την επιβολή μεθόδων Γεωμηχανικής; Το μέλλον θα δείξει, και μάλιστα πολύ σύντομα.