Δ. Κ.
Στους κανόνες της Λευκής Βίβλου, ένας εκ των στόχων της οδικής ασφάλειας στην Ευρώπη των 27 ήταν και η μείωση του αριθμού των θυμάτων το 2010 κατά 50% από τα επίπεδα του 2000.
Σήμερα λοιπόν χώρες, όπως η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία, που τότε δεν ανήκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κατάφεραν μέσα σ’ αυτή τη δεκαετία να πετύχουν πάρα πολλά στον τομέα αυτό. Τα στοιχεία έφερε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Βασίλειος Χαλκιάς, ο οποίος απέδειξε ότι οι συγκεκριμένες χώρες έβαλαν το μυαλό τους να δουλέψει για έχουν αποτέλεσμα στους δρόμους.
Η Λιθουανία, ας πούμε, που ήταν μια χώρα που δεν είχε ανεπτυγμένο οδικό δίκτυο, μπήκε στα κομμάτια του οδικού δικτύου και όπου είχε κρίσιμες διασταυρώσεις, έκανε κυκλικές πλατείες. Κατασκεύασε τετρακόσια σαμαράκια και εγκατέστησε 151 αυτόματους μετρητές ταχύτητας, έτσι ώστε όταν κάποιος περνάει με μεγάλη ταχύτητα, τον πιάνει το ραντάρ και του δείχνει πόση ακριβώς είναι η ταχύτητά του. Όχι κάμερες και κλήσεις. Κατάφερε έτσι, μ’ αυτόν τον τρόπο μία εκπληκτική μείωση των οδικών ατυχημάτων.
Η Λετονία έκανε, ωστόσο, κάτι το πρωτόγνωρο. Αν σε πιάσει ο τροχονόμος και σου κόψει κλήση, έχεις δύο επιλογές, είτε την πληρώνεις, είτε υπογράφεις ένα χαρτί ότι γίνεσαι δωρητής οργάνων, χωρίς αργότερα να μπορείς να το ανακαλέσεις. Έλυσαν έτσι ένα κοινωνικό πρόβλημα και κατάφεραν παράλληλα και μία εκπληκτική μείωση στα ατυχήματα. Αυτό λειτούργησε στη συνείδηση του κόσμου και του πληθυσμού.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, και γιατρός στο επάγγελμα, Λεωνίδας Γρηγοράκος, ακούγοντας τον συγκοινωνιολόγο είπε πως «η Ελλάδα έχει πολύ χαμηλά ποσοστά στη δωρεά οργάνων, που είναι απαράδεκτα και γι ’αυτό πιθανόν να χρειάζεται ένας τέτοιος τρόπος, αλλά θα πρέπει να το αποφασίσουμε αυτό».
Για να αποδώσουμε, όμως, τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, και η Ελλάδα έχει κάνει κάποια βήματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Και τις κυκλικές της πλατείες έφτιαξε και τα σαμαράκια της έβαλε. Άλλα βήματα δεν θα χρειαστούν, αφού σε λίγο όλοι θα πηγαίνουμε πεζή. Και ποιος δεν έχει φέτος παραδώσει πινακίδες λόγω των υψηλών τελών κυκλοφορίας; Ο Βενιζέλος μήπως; Εντάξει, ας μην υπερβάλλουμε, υπάρχουν ακόμη και κάποιοι που αντέχουν στην κρίση…