Ο ρατσισμός στην Ελλάδα είναι το θέμα με το οποίο θα ασχοληθεί η Δρ Ευφροσύνη Δεληγιάννη στη διάλεξη που θα δώσει, αυτή την Πέμπτη, στο πλαίσιο των Σεμιναρίων Ελληνικής Ιστορίας και Πολιτισμού που προσφέρει για τέταρτη συνεχή χρονιά η Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης.

Η διάλεξη με θέμα «Η Ρατσιστική Ομιλία στον Ελληνικό Δημόσιο Λόγο: H Διαιώνιση μιας Ρατσιστικής Ιδεολογίας», στοχεύει στο να καταδείξει τα ρατσιστικά στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, όπως είναι η ξενοφοβία, οι οποίες έχουν παρεισφρήσει στον ελληνικό δημόσιο λόγο, τόσο σε πολιτικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με τη Δρ Δεληγιάννη, μέχρι τη δεκαετία του ’90 η Ελλάδα ήταν μία μάλλον ομοιογενής κοινωνία και φυλετικά και πολιτισμικά. Μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, επιβλήθηκαν στο λαό σκληρά μέτρα λιτότητας. Αυτό λίγο πολύ συνέπεσε με την μαζική εισροή μεταναστών στην Ελλάδα, χωρίς να υπάρχει παράλληλα μία επίσημη μεταναστευτική πολιτική σε ισχύ. Τα αισθήματα απειλής κι ανασφάλειας του τοπικού πληθυσμού προσέφεραν το ιδανικό πρόσχημα σε ακροδεξιούς εξτρεμιστές όπως είναι η «Χρυσή Αυγή» για να επιβάλλουν τα κρυφά τους σχέδια. Οι διακρίσεις και o διαχωρισμός είναι τώρα πλέον κοινός τόπος, και αυτό επιτείνεται και από τη μη επιβολή του νόμου, όσο αφορά σε εγκλήματα ρατσιστικού μίσους, και από την αναπαραγωγή ρατσιστικών και διαχωριστικών στερεοτύπων μέσα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Η Δρ Δεληγιάννη, θα επιχειρήσει να αξιολογήσει τη θεωρητική θέση ότι η ρατσιστική ομιλία αναπαράγει μία ρατσιστική ιδεολογία, αναλύοντας την επίσημη πολιτική ιστοσελίδα της Χρυσής Αυγής (http://www.xryshaygh.com/), καθώς και την μιντιακή παρουσία του πολιτικού κόμματος είτε μέσω ψηφιακών ημερολογίων, ή αλλιώς μπλογκ (γραπτό μέσο), είτε μέσω δημοσίων ομιλιών (προφορικό μέσο). Τα παραπάνω θα αντιπαραβληθούν στην συνέχεια με αντίστοιχα μπλογκ και δημόσιες ομιλίες που αντιπροσωπεύουν όλο το πολιτικό και ιδεολογικό φάσμα, από το συντηρητικό μέσο χώρο ως και το ριζοσπαστικό προοδευτικό. Οι θεωρητικές βάσεις της ανάλυσης είναι η έρευνα του Fairclough (1989; 1995) πάνω στην αλληλεπίδραση γλώσσας, ιδεολογίας και (οικονομικο-κοινωνικο-πολιτικής) δύναμης (δείτε επίσης τους van Dijk 1989; Wodak 1989). Μέσα στην ίδια παράδοση, οι Reisigl και Wodak (2001) δίνουν τα αναλυτικά εργαλεία με τα οποία θα εξετάσει ενδελεχώς τα παραπάνω δεδομένα.

Μία πρώτη ανάλυση των δεδομένων δείχνει τη χρήση παρόμοιων στρατηγικών λόγου, αλλά επίσης και ορισμένες αξιοσημείωτες διαφορές ανάμεσα σε ομάδες που προέρχονται από διαφορετικά ιδεολογικά σχήματα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επίσης, σύμφωνα με τη Δρ Δεληγιάννη, ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πόρισμα είναι ότι η λεκτική και μη λεκτική έκφανση του διαχωρισμού και της δαιμονοποίησης του «άλλου» γίνεται ευρέως αντιληπτή και συναντάται σε όλους τους πολιτικο-ιδεολογικούς χώρους, έστω και αν αυτή διαφοροποιείται τόσο ως προς την συχνότητα της, όσο και ως προς την ένταση.

Η Δρ Ευφροσύνη Δεληγιάννη είναι γλωσσολόγος με ειδίκευση στην ελληνική ιστορική γλωσσολογία. Είναι η υπεύθυνη του προγράμματος Ελληνικών Σπουδών στο πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας (πανεπιστήμιο ΝΝΟ) στο Σίδνεϊ, όπου διδάσκει επίσης Εισαγωγή στη Γλωσσολογία. Πήρε το διδακτορικό της από το Πανεπιστήμιο του Λάνκαστερ στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ της απονεμήθηκε το Mont Follick Fund για την μεταπτυχιακή της έρευνα στα Αρχαία Ελληνικά. Η ερευνητική της δραστηριότητα αφορά στην ελληνική συντακτική αλλαγή, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με παράγοντες όπως είναι το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο και η γνωστική επεξεργασία της πληροφορίας. Κατά το παρελθόν συμμετείχε ενεργά σε προγράμματα επιχορηγούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, την Παγκόσμια Εκπαίδευση και το Νεανικό Ακτιβισμό. Άλλα συναφή ενδιαφέροντα της είναι η ιστοριογραφία, η μετάφραση και η δημιουργική γραφή.

Η διάλεξη θα δοθεί στην αίθουσα της Φιλανθρωπικής Αδελφότητας Ιθακήσιων (2ος όροφος, 329 Elizabeth St, Melbourne), την Πέμπτη 19 Ιουνίου 2014, στις 7.00μμ.

Χορηγός της διάλεξης είναι ο κ. Γεώργιος Κολέτσης, τον οποίο ευχαριστούν τόσο η Κοινότητα όσο και η οργανωτική Επιτροπή των Σεμιναρίων.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης