Ένα πολύπλευρο βιβλίο, αφιερωμένο στο πολύτιμο και ιερό δέντρο των Ελλήνων, την ελιά, εξέδωσαν μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης, ως αποτέλεσμα της βιωματικής τους εκπαίδευσης, για την ιστορία της ελιάς, τη χρησιμότητα, τα προϊόντα και τη διατροφική της αξία. Στις 40 σελίδες του βιβλίου υπάρχουν περισσότερες από 30 εικονογραφημένες μαγειρικές συνταγές, με βάση το ελαιόλαδο και την ελιά, που εκτέλεσαν οι μικροί μαθητές με τις μητέρες τους, έργα ζωγραφικής τους σε λαδοπαστέλ και ποιήματα που συνέθεσαν οι ίδιοι, καθώς και μία συλλογή από γνωστές και άγνωστες παροιμίες, όλα με θέμα το ευλογημένο δέντρο της Μεσογείου και τον καρπό του.

Οι 32 μαθητές, χριστιανοί και μουσουλμάνοι, της τετάρτης τάξης του 1ου Δημοτικού Ξάνθης, μετέφεραν στην πράξη όσα διδάχθηκαν και βίωσαν για την ελιά, στο πλαίσιο του προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του σχολείου τους, με την επίβλεψη του δασκάλου τους, Ηλία Γκορόγια. «Πέρα από το πρακτικό μέρος του προγράμματος, διδάχθηκαν όλες τις πληροφορίες γύρω από την ιστορία και τη χρησιμότητα της ελιάς, όπως, για παράδειγμα, στη θρησκευτική και λατρευτική ζωή διάφορων λαών και πολιτισμών» δήλωσε ο κ. Γκορόγιας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο θεωρητικό μέρος του προγράμματος, οι μαθητές διδάχθηκαν για τον κύκλο ζωής, καλλιέργειας και συγκομιδής του καρπού, για τη θρεπτική του αξία και τη χρήση του στη μεσογειακή διατροφή, για τα προϊόντα της, τη διαδρομή της από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, τον μύθο της ελιάς με τον Ποσειδώνα και την Αθηνά, το στεφάνωμα των αθλητών στους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες και το συμβολισμό της σε ειρήνη, νίκη, ευφορία, γονιμότητα και αγνότητα. Το σημαντικότερο, όμως, ήταν το πρακτικό μέρος, στο οποίο οι μικροί μαθητές επισκέφτηκαν έναν ελαιώνα, σκάλισαν δέντρα, έμαθαν για το λίπασμα και τις ασθένειες του δέντρου, για το οικολογικό ράντισμα, μάζεψαν ελιές και ακολούθησαν την τετράμηνη διαδικασία ωρίμανσής τους, προκειμένου να γίνουν βρώσιμες. Στη συνέχεια, επισκέφτηκαν ένα ελαιοτριβείο, όπου παρακολούθησαν την επεξεργασία πολτοποίησης και εξαγωγής λαδιού.

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης