Σε δύο μήνες αρχίζουν οι εγγραφές από τα νήπια που τελειώνουν το νηπιαγωγείο. Όμως αναρωτιέμαι: όλα τα παιδιά τα 6χρονα μπορούν να προχωρήσουν σε αυτό το βήμα;
Η έναρξη στη βασική εκπαίδευση, στο δημοτικό σχολείο, απαιτεί να έχει αρχίσει το παιδί να ωριμάζει συναισθηματικά, να έχει γνωστική εγρήγορση και, οπωσδήποτε, μερική κοινωνικοποίηση.
Αυτό συμβαίνει στις οικογένειες που ο γονιός ήταν διαθέσιμος, όποτε τον αναζητούσε το παιδί του, από τότε που γεννήθηκε. Επιπλέον, ήξερε να ενθαρρύνει το παιδί στην αποτυχία του και να το επιβραβεύει στην επιτυχία και έδινε στο παιδί εναλλακτικές λύσεις και του επέτρεπε την πρωτοβουλία να επιλέξει την τελική απόφαση.
Πρέπει όλοι να ξέρουμε ότι το παιχνίδι είναι ο τρόπος που χαίρεται το παιδί και που συγχρόνως μαθαίνει. Μέσα από τα παιχνίδια της βρεφικής και της πρώτης παιδικής ηλικίας, οι γονείς θα προετοιμάσουμε τον γιο ή την κόρη μας για το δημοτικό σχολειό.
Καθώς παίζει, έρχεται σε επαφή με άλλα παιδιά, συζητάει, μαλώνει, ακολουθεί τους κανόνες του παιχνιδιού, βάζει στόχο την επιτυχία του, προσπαθεί για αυτήν. Συγχρόνως αποκτά αυτοπεποίθηση επειδή μπορεί και προσπαθεί, μαθαίνει να πειθαρχεί με τους κανόνες της ομάδας και να διαχειρίζεται την όποια κατάσταση, ακόμη και την αποτυχία. Πολλές φορές, όλοι έχουμε εκπλαγεί με τις κραυγές του παιδιού επειδή δυσκολεύεται με ένα καινούργιο παζλ!
Στο νηπιαγωγείο καλλιεργείται η φιλία, η θέληση για προσπάθεια, η δύναμη για πρωτοβουλία, η μάθηση των ορίων και η επιδίωξη της επιτυχίας των στόχων.
Μπράβο στους γονείς που προσπαθήσανε πολύ τα περασμένα χρόνια και έχουν το νήπιό σας έτοιμο για την Α’ Δημοτικού.
Εάν όμως παρατηρήσετε ότι το παιδί είναι έξυπνο, χαριτωμένο, δίκαιο και αξιαγάπητο, αλλά:
- δεν έχει φίλους
- βαριέται
- ξεχνάει – παρατάει τα πράγματά του/της (π.χ. μπουφάν)
- κουράζεται στο νηπιαγωγείο,
τότε το παιδί ανατράφηκε πολύ σωστά από εσάς, αλλά έχει κάποια Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία. Αυτό σημαίνει ότι τώρα χρειάζεται περισσότερη και πιο εξειδικευμένη βοήθεια, προκειμένου να καταφέρει να ακολουθήσει ομαλά το πρόγραμμα της Α’ Δημοτικού. Παραθέτω κάποιες διαφορές των παιδιών που σας βοηθάνε:
Έτοιμο νήπιο: κάθεται στην καρέκλα του για τουλάχιστον 30 λεπτά, γράφοντας, ζωγραφίζοντας, ή ακούγοντας και συζητώντας.
Νήπιο με Ε.Μ.Δ.: έπειτα από τα πρώτα 3 λεπτά, αρχίζει να κουνιέται, να ψάχνει με τα χέρια του, να κοιτάει προς κάθε κατεύθυνση
Έτοιμο νήπιο: βάζει 8 κάρτες στη σειρά, που απεικονίζουν ένα παραμύθι.
Νήπιο με Ε.Μ.Δ.: τοποθετεί τις πρώτες δύο κάρτες στη σειρά, ενώ τις υπόλοιπες τις ρίχνει κάτω ανακατεμένες.
Έτοιμο νήπιο: η πρόταση αποτελείται από το ρήμα, το υποκείμενο, το αντικείμενο και τους προσδιορισμούς, σωστά γραμματολογικά ή συντακτικά. Λαθάκια γίνονται αραιά.
Νήπιο με Ε.Μ.Δ.: ελλιπείς προτάσεις, φτωχές σε λεξιλόγιο.
Έτοιμο νήπιο: πηδάει σαν λαγός, τρέχει σαν άλογο, κάνει κουτσό, ανεβοκατεβαίνει τα σκαλιά εναλλάσσοντας το πόδι.
Νήπιο με Ε.Μ.Δ.: δυσκολεύεται να παίξει μπάλα με τα άλλα παιδιά ή να συμμετέχει σε μουσικοκινητική δραστηριότητα.
Έτοιμο νήπιο: στις σχολικές γιορτές πάντα συμμετέχει.
Νήπιο με Ε.Μ.Δ.: στη θεατρική παράσταση του σχολείου συμμετέχει, παίρνοντας όμως τον βοηθητικό ρόλο, του κομπάρσου.
Έτοιμο νήπιο: μόλις συναντηθεί με παιδιά, επιδιώκει να παίξουν μαζί.
Νήπιο με Ε.Μ.Δ.: τους τελευταίους μήνες που άρχισαν οι διαδικασίες για το διαζύγιο των γονιών, τα καταφέρνει όλα στο νηπιαγωγείο, αλλά πάντα προσπαθεί μόνο του –αποφεύγει τη συνεργασία.
Τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν τα παιδιά με Ε.Μ.Δ. μπορείτε να τα παρατηρήσετε πριν από την έναρξη της Α` Δημοτικού. Είναι πολύ σημαντικό να ελέγξουμε αν το παιδί έχει την ικανότητα να διαμορφώσει προσωπική άποψη, για αυτό που άκουσε σήμερα ή χθες. Κάποιοι δήμοι αρχίζουν τώρα τα τμήματα αυτά, της ένταξης και της προετοιμασίας των παιδιών για το δημοτικό σχολείο.
Η έγκαιρη παρέμβαση σε νήπιο με Ε.Μ.Δ. συμβάλλει στο να βρει το παιδί τον «σωστό τρόπο» συμμετοχής στο σχολείο. Και κάτι πολύ απαραίτητο για τη σημερινή εποχή, όπως είναι η εκμάθηση της ξένης γλώσσας.
Εύχομαι σε όλους σας ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ.
Υπογράφει η Μαριάννα Λαγουμίδη. Σύμβουλος παιδιού, εξειδικευμένη στη δυσλεξία- mlag15@otenet.gr