Μαριάννα Λαγουμίδη. Σύμβουλος παιδιού, εξειδικευμένη στη δυσλεξία

Η εγρήγορση του παιδιού- μαθητή στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος, σχολειού και σπιτιού, είναι απαραίτητο να ενισχύεται, να εμπλουτίζεται με ειδική εξάσκηση. Η εγρήγορση αυτή αρκετές φορές καθηλώνεται με αποτέλεσμα το παιδί και ο έφηβος να παρουσιάσουν στο σχολείο δυσκολίες, σχετικές με τη γραφή και την προσοχή στο μάθημα.

Τώρα το καλοκαίρι, φυσικά το μικρό μας αντράκι θα κάνει μπάνιο στη θάλασσα όσο οι γονείς του επιτρέπουν. Φυσικά, θα παίξει ξέγνοιαστο, πολλές ώρες– ιδιαίτερα όσο βρίσκεται στην επαρχία. Φυσικά, θα ξεχαστεί στην τηλεόραση ή στο ηλεκτρονικό παιχνίδι. ΌΌμως, το παιδί που παρουσίασε τη σχολική χρονιά που πέρασε, κάποια μαθησιακή δυσκολία και ιδιαίτερα δυσλεξία, προτείνουμε να παίξει και κάποια συγκεκριμένα παιχνίδια παρέμβασης, με συγκεκριμένο στόχο. Για το παιδί αυτά είναι παιχνίδια του καλοκαιριού, αλλά για τους ειδικούς είναι συγκεκριμένες παιδαγωγικές ασκήσεις.

Ξεκινάμε το απόγευμα, πάντα την ίδια ώρα και τις ίδιες μέρες, από την αρχή των διακοπών, μετά από τη σχετική συμφωνία. «Καρδιά μου, θα κάνουμε μαζί κάποια παιχνίδια, για να χαίρομαι κι εγώ με το παιδί μου», λέει ο γονιός που θα ασχοληθεί. Αυτό το κοινό παιχνίδι, αρχίζει πάντα με αγκαλιά, με τρυφερό τρόπο ομιλίας στα 7χρονα ή σοβαρό τρόπο στα 11χρονα.

Προτείνουμε να αρχίσει να ζωγραφίσει την παραλία που κολύμπησε το πρωί και περάσαμε καλά. Ο στόχος μας είναι να ολοκληρώνει σωστά τα γεγονότα κατά την ανάκληση μνήμης, να προσπαθεί να τα καταγράψει «καλλιτεχνικά», το σύνολο των πρωινών εικόνων, να εξασκεί τη λεπτή κινητικότητα με το πιάσιμο του μολυβιού. Διάρκεια 20 min. Μετά, για 30 min περίπου, ας γίνει ελεύθερη συζήτηση, με θέμα ενδιαφέροντος του παιδιού.

Στο επόμενο «παιχνίδι», από την καθημερινή βόλτα, να μαζέψετε μαζί διάφορα κομμάτια (πετραδάκια, χαρτιά με χρώματα, με γράμματα ή σκέτα, φύλλα, κουτάκια), για να τα διακοσμήσετε στο καλοκαιρινό δωμάτιο, αφού τα τροποποιήσετε με ψαλίδι, κόλλα, κτλ.. Φυσικά, συνεχής θα είναι η συνομιλία, τα σχόλια για τους συνδυασμούς, κτλ.. Η συνδυαστική σκέψη και η επαγωγική ενθουσιάζουν τα παιδιά και λειτουργούν ως κίνητρο για τη συνέχιση των δραστηριοτήτων.

Στο τρίτο σας «παιχνίδι», ας αθροίσετε τα διακοσμητικά κομμάτια, ας υπολογίσετε πώς θα μοιράσετε στους φίλους αυτά που περίσσεψαν, ας σκεφτείτε πόσα κομμάτια ακόμη θα χρειαστείτε για να δημιουργήσετε τον ίδιο πίνακα-κολλάζ 2 ή 12 φορές.

Την επόμενη φορά, ας ¨παίξετε¨ στην παραλία. Αρέσει στα παιδιά να μιλάνε, να παίρνουν ρόλο πρωταγωνιστή και να ρυθμίζουν αυτά τι θα πούνε. Ο γονιός λοιπόν, το καλοκαίρι, γίνεται για μία ώρα αόμματος. Το παιδί περιγράφει ό,τι βλέπει τριγύρω, με κάθε λεπτομέρεια και το σχολιάζουνε μαζί. Ενισχύουν έτσι και την επικοινωνία γονιού-παιδιού.

Στο πέμπτο «παιχνίδι», το παιδί θα γράψει αυτά που είδε από την παραλία ή την προηγούμενη βραδιά με την παρέα των παιδιών, στην πλατεία. ¨Θάναι όμορφο, να το διαβάζουμε το χειμώνα, για να θυμόμαστε ό,τι ευχαριστιόμαστε το καλοκαίρι. Θα το ζωγραφίσεις κι όλας. Θα το βάλουμε μετά, σε αυτό το κόκκινο ντοσιέ¨, λέει ο γονιός. Πάντα επιβραβεύουμε τα γραμμένα, όσα λάθη κι αν έχουν. Το Σεπτέμβρη, θα ενημερώσει ο γονιός τον Ειδικό που θα παρέμβει, για να αντιμετωπίσει τις ψυχο-εκπαιδευτικές δυσκολίες του παιδιού.

Στο τελευταίο «παιχνίδι», θα περάσουνε γονιός και παιδί ωραία, με εύκολα παιχνίδια, για να τα καταφέρνει παντού. Με αυτό τον τρόπο, ενισχύεται η αυτοπεποίθηση του παιδιού, η αγάπη στη συνεχή δραστηριότητα και το κίνητρο να παίζει και να «βιώνει» τη ζωή – νοιώθοντας συγχρόνως την αγάπη του γονιού του.