Τον πολύ σημαντικό ρόλο που μπορούν και πρέπει να διαδραματίσουν οι εκπαιδευτικοί στην ενημέρωση και τη διαμόρφωση της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών αναδεικνύει το βιβλίο «Η χώρα των δύο ήλιων», που παρουσιάστηκε σε εκδήλωση που φιλοξενήθηκε στο Κολέγιο Αθηνών.

Πρωταγωνιστές της ιστορίας είναι δύο πουλιά που ταξιδεύουν ανά την υφήλιο, προκειμένου να βρουν λύση στο πρόβλημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Στο ταξίδι τους γίνονται μάρτυρες των καταστροφικών ενεργειών του ανθρώπου και, με την καθοδήγηση του σοφού δασκάλου τους, αναζητούν την ελπίδα για τη σωτηρία της γης, στην Ολυμπία, απ’ όπου καλούνται να μεταφέρουν ένα κλαδάκι ελιάς στην έδρα της Ουνέσκο.

Πρόκειται για μια αλληγορία που έχει στόχο το δίδαγμα της αξίας της συμμετοχής των μικρών αναγνωστών αλλά ταυτόχρονα μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για γόνιμο διάλογο ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Αφορμή για την έκδοση του βιβλίου στάθηκαν οι φονικές πυρκαγιές στην Ηλεία το 2007. Όπως ανέφερε η πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της Ουνέσκο, κα Μαριάννα Βαρδινογιάννη, η επιλογή της Αρχαίας Ολυμπίας, ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς που καλούνται να προφυλάξουν οι νεότερες γενιές, έχει σημειολογική σημασία. Το 2008 και με την υποστήριξη της πρέσβειρας Καλής θελήσεως της Ουνέσκο, επιλέχθηκε ο χώρος της Αρχαίας Ολυμπίας για τη δημιουργία του πρώτου «Εργαστηρίου για τη Μείωση του Κινδύνου Καταστροφών στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς». Από τις εργασίες του Εργαστηρίου προέκυψε και το Πρωτόκολλο της Ολυμπίας, μια σειρά μεθόδων και κανόνων προφύλαξης των μνημείων από καταστροφικά φυσικά φαινόμενα.

Μια έκτακτη υποχρέωση δεν επέτρεψε στην αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας Φώφη Γεννηματά να παραστεί στην εκδήλωση, ωστόσο απέστειλε σημείωμα, όπου τόνιζε ότι οι έννοιες «αειφόρος ανάπτυξη», «περιβάλλον», «πολιτισμός», αποτελούν βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης. Προς αυτή την κατεύθυνση, η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματά της: τον πολιτισμό, το κλίμα, το φυσικό περιβάλλον, τα αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.