Έπειτα από πολλές παρατάσεις, ο διαγωνισμός για τη Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου (ΔΕΠΑ) πλησιάζει στο τέλος του, καθώς όπως όλα δείχνουν ο νέος της ιδιοκτήτης θα είναι ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός Gazprom.
Οι διαπραγματεύσεις πλέον εστιάζονται στο τίμημα και, σύμφωνα με πληροφορίες, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και η Gazprom βρίσκονται πολύ κοντά στο να ολοκληρώσουν τις συζητήσεις τους μέχρι τις 29 Μαΐου, εκτός απροόπτου.
Οι Ρώσοι ξέρουν ότι αυτοί είναι το φαβορί και εμφανίζονται σκληροί στις διαπραγματεύσεις, με την ελληνική κυβέρνηση να ποντάρει στην επιτυχή έκβαση της συμφωνίας προκειμένου οι διεθνείς αγορές να λάβουν το μήνυμα περί ανάκαμψης της οικονομίας.
Όσοι γνωρίζουν τη διαπραγματευτική τακτική της Gazprom κάνουν λόγο για μια μέθοδο άσκησης πίεσης, έτσι ώστε η εταιρεία να βγει όσο το δυνατόν κερδισμένη. Ο άσος τον οποίο κρατάει κρυμμένο στο μανίκι της η Gazprom είναι τα χρέη της ΔΕΠΑ, χρέη που προέρχονται από οφειλές των πελατών της και κυρίως από τους ιδιώτες παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα χρέη αυτά, σύμφωνα με το «Έθνος της Κυριακής», ανέρχονται σε 450 εκατ. ευρώ και πριν από μερικές ημέρες μειώθηκαν σε 380 εκατ. περίπου, όταν η ΔΕΗ έριξε ένα μεγάλο ποσό στην αγορά, με αποτέλεσμα οι ιδιώτες παραγωγοί ρεύματος να δώσουν κάποια χρήματα στον προμηθευτή τους (σ.σ.: ΔΕΠΑ).
Το τελευταίο και ισχυρό μήνυμά τους οι Ρώσοι το έστειλαν μέσω του γενικού προξένου τους στην Ελλάδα. Ο κ. Α. Ποπόφ, σε δηλώσεις του από τη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη 16 Μαΐου, τόνισε ότι «εάν τελικά επικρατήσουν τα επιχειρηματικά κριτήρια, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η υπό ιδιωτικοποίηση ΔΕΠΑ και ο ΔΕΣΦΑ να εξαγοραστούν από τις ρωσικές επιχειρήσεις Gazprom και Sintez».
Σχολιάζοντας αυτήν την αναφορά του, όταν ρωτήθηκε σχετικά από δημοσιογράφους, ήταν πιο ήπιος, λέγοντας ότι «φυσικά, τα κριτήρια τα προσδιορίζει η ελληνική πλευρά. Ο διαγωνισμός γίνεται με βάση τις προτάσεις που περιέχουν συγκεκριμένους αριθμούς. Με βάση αυτούς, παίρνονται οι αποφάσεις. Οι ρωσικές εταιρείες είναι γνωστές και διαθέτουν κύρος, και οι πιθανότητές τους είναι καλές». Ερωτηθείς εάν φοβάται πως στον διαγωνισμό μπορεί να επικρατήσουν μη επιχειρηματικά κριτήρια, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Δεν φοβάμαι τίποτα». Μάλιστα, επιβεβαίωσε εκ νέου το ενδιαφέρον της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Ρωσίας για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, δηλαδή για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
«Ήδη, έγιναν κάποιες τεχνικού χαρακτήρα επαφές για το θέμα αυτό» υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι γίνονται ρωσικές επενδύσεις στην Ελλάδα σε διάφορους τομείς, όπως στα ξενοδοχεία και στο real estate, ενώ ενδιαφέρον υπάρχει και για ελληνικά λιμάνια.
Φαβορί για ΔΕΣΦΑ η Sintez
Το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με την εφημερίδα, εξετάζει το ενδεχόμενο να δώσει και νέα παράταση για τον διαγωνισμό αναφορικά με την πώληση του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) και πιθανότατα αυτός να ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούνιο. Ουσιαστικά, ο εν λόγω διαγωνισμός θα είναι ξεχωριστός από εκείνον της ΔΕΠΑ. Επικρατέστερη εταιρεία για τον ΔΕΣΦΑ είναι η -επίσης ρωσική εταιρεία- Sintez, όμως το ΤΑΙΠΕΔ και η κυβέρνηση λαμβάνουν μηνύματα αναζωπύρωσης του ενδιαφέροντος και από την κρατική επιχείρηση του Αζερμπαϊτζάν, ονόματι Socar.
Κατά τις επαφές που θα έχει ο πρωθυπουργός, δεν αποκλείεται να συνδέσει τον ΔΕΣΦΑ και με την επικείμενη απόφαση των Αζέρων για τον αγωγό που θα επιλέξουν προκειμένου να περάσουν στην Ε.Ε. το φυσικό αέριο των κοιτασμάτων του Σαχ Ντενίζ. Δύο είναι οι υποψήφιοι αγωγοί: ο TAP, ο οποίος περνάει από την Ελλάδα, διασχίζει την Αλβανία και καταλήγει στην Ιταλία, και ο Nabucco, ο οποίος ξεκινά από τα βουλγαροτουρκικά σύνορα, διασχίζει τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία και καταλήγει στην Αυστρία. Οι αποφάσεις της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ αναμένεται να ληφθούν τον Ιούνιο.
Επιμέλεια: Άννα Μορφούλη