Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής για το νέο μοντέλο αξιοποίησης των δραστηριοτήτων και υποδομών σε δέκα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Η αξιοποίηση θα γίνει με συνέργειες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μέσω των υποπαραχωρήσεων δραστηριοτήτων,

Το νομοσχέδιο αφορά στα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας. Τα κόμματα της Αντιπολίτευσης καταψήφισαν, πλην της Ένωσης Κεντρώων, που δήλωσε “παρών”.

Όπως είπε ο αρμόδιος υπουργός Φώτης Κουβέλης, το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στους Οργανισμούς Λιμένων να προσελκύουν επενδύσεις από τους ιδιώτες. Άλλα λιμάνια προσφέρονται και μπορούν να υπηρετήσουν τη δραστηριότητα για τα εμπορευματοκιβώτια, άλλα μπορεί να είναι εμπορικά, άλλα μπορεί να είναι εμπορικά και βιομηχανικά, άλλα μπορεί να έχουν δραστηριότητα σε μαρίνες, σε κρουαζιέρες κ.ο.κ..

Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης, η οποία αμφισβήτησε το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων, ο υπουργός είπε ότι το μοντέλο αυτό ισχύει στο 80% και πλέον σε ολόκληρη την Ευρώπη.

“Και δεν είναι μόνο η Αμβέρσα συγκριτικό μέγεθος. Είναι και πάρα πολλά άλλα λιμάνια και μάλιστα λιμάνια τα οποία είναι και μικρότερα από τα δικά μας περιφερειακά λιμάνια. Δεν παραχώρησε το ελληνικό Δημόσιο την κυριότητα στον οποιονδήποτε άλλον. Δεν επιτρέπει ο νόμος να πάρει το σύνολο του λιμανιού ένας επενδυτής, δηλαδή δεν επιτρέπει την ολική υποπαραχώρηση” υπογράμμισε.

Απαντώντας επίσης στο ερώτημα που τέθηκε και στις επιτροπές και στην Ολομέλεια “αν είναι δυνατόν ένα λιμάνι στο οποίο θα υπάρξει μια επένδυση να μην συνεργάζεται με ένα (άλλο) λιμάνι”, ο κ. Κουβέλης παρατήρησε ότι η σωστή ανάγνωση του νομοσχεδίου θα οδηγήσει στη βεβαιότητα ότι όχι μόνον δεν απαγορεύεται η συνεργασία μιας δραστηριότητας του ενός λιμανιού με την δραστηριότητα κάποιου άλλου λιμανιού, αλλά προβλέπει με σαφήνεια τις συνδυασμένες δραστηριότητες που μπορεί και ο ίδιος επενδυτής να έχει.

Ο κ. Κουβέλης εξήγησε, ότι εάν, για παράδειγμα, κριθεί ότι το λιμάνι της Καβάλας σε συγκεκριμένη δραστηριότητα έχει ανάγκη να συνεργαστεί για το εμπορικό αντικείμενο με το λιμάνι του Βόλου στον Παγασητικό, σε τίποτε δεν εμποδίζεται στο να πάρει μέρος σε συγκεκριμένη διαγωνιστική διαδικασία και να εξασφαλίσει και τη συλλειτουργία των δραστηριοτήτων μεταξύ των δύο λιμανιών.

Ο κ. Κουβέλης, εξήγησε τέλος ότι οι υποπαραχωρήσεις θα γίνονται με την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, στη βάση συγκεκριμένης πρότασης που θα υπάρχει, έτσι ώστε να αξιολογείται και η δυνατότητα του λιμανιού, αλλά και η απόδοση της επένδυσης. “Θα είναι, δηλαδή, ένας διαγωνισμός διάφανος, καθαρός, στη βάση του εθνικού μας δικαίου, αλλά και του ενωσιακού δικαίου”.

Οι εισηγητές

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Αναστασία Γκαρά έκανε λόγο για ένα ιδιαίτερα σημαντικό νομοσχέδιο -προϊόν μακρόχρονης διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς, το ΤΑΙΠΕΔ και τους οργανισμούς λιμένων, προκειμένου να προαχθεί το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμένων, σε αντίθεση με αυτό της ιδιωτικοποίησης που προωθούσε η προηγούμενη κυβέρνηση.

Από τη ΝΔ, ο εισηγητής Γιάννης Πλακιωτάκης, είπε ότι διαπιστώνει, όλη αυτή την εβδομάδα της επεξεργασίας του σχεδίου νόμου “το χάος, αλλά και τον πανικό που επικρατεί στο στρατόπεδο της κυβέρνησης” διότι -όπως ανέφερε- το νομοσχέδιο αυτό “έχει περάσει από σαράντα κύματα”, από τη θητεία Κουρουμπλή “που θα ερχόταν ένα νομοσχέδιο που θα άλλαζε την εικόνα των λιμανιών και θα αναθεωρούσε τη λιμενική πολιτική”, τελικά ήρθε το σημερινό το οποίο αντί να βοηθάει στην ανάπτυξη των λιμένων, χειροτερεύει την ήδη επιδεινωμένη κατάσταση.

Ο κ. Πλακιωτάκης, αναρωτήθηκε γιατί η κυβέρνηση προχώρησε στο συγκεκριμένο μοντέλο παραχωρήσεων, χωρίς ουσιαστικά καμία μελέτη αξιοποίησης και καμία μελέτη βιωσιμότητας, ενώ δεν εκπληρώνεται και κανένας όρος του ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού.

“Η ΝΔ προχώρησε το προηγούμενο χρονικό διάστημα σε παραχωρήσεις λιμένων μετά από αξιολόγηση και από το ΤΑΙΠΕΔ και από το υπουργείο Οικονομικών για την πώληση των μετοχών. Εσείς προχωράτε στο συγκεκριμένο μοντέλο, χωρίς να έχετε λάβει υπ’ όψιν σας κανέναν δείκτη. Επειδή το αξίωσαν οι θεσμοί για την επιβολή του αντισταθμιστικού, ανταποδοτικού τέλους του 5%”, είπε ο εισηγητής της ΝΔ. Κατηγόρησε, επίσης, την κυβέρνηση ότι ενώ οι υποχρεωτικές επενδύσεις πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το 2021, δεν τις έχει καν ακόμη εγκρίνει.

Εκ μέρους της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, ο Γεώργιος Δημήτριος Καρράς, ανέφερε ότι παρότι η πολιτική του κόμματός του είναι οι υποπαραχωρήσεις, η κυβέρνηση δεν τις έχει σχεδιάσει σωστά. “Το μοντέλο, όπως σχεδιάζεται, είναι ανελαστικό, ανεδαφικό, γιατί έρχεται ένα πακέτο δέκα λιμανιών. Μπορώ να πω ότι είναι τα δέκα ίσως πιο κρίσιμα λιμάνια της χώρας, μετά τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη σήμερα. Μας λέτε ότι θα έρθει το ΤΑΙΠΕΔ, ο ανεξάρτητος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ -το είπα και στην επιτροπή- μια διεθνής εκλεκτική λογιστική εταιρεία, η οποία προφανώς εξυπηρετεί και συμφέροντα επενδυτών. Δεν θα είναι μονοπώλιο του ελληνικού κράτους. Οι εταιρείες αυτές κινούνται παράλληλα, οριζόντια και κάθετα προς όλες τις κατευθύνσεις” είπε χαρακτηριστικά. Ο κ. Καρράς, ζήτησε να διαγραφεί συνολικά η διάταξη περί εγγυήσεως να μην περιλαμβάνει και την ευθύνη του ελληνικού Δημοσίου.

“Το μοντέλο της υποπαραχώρησης είναι επιλογή, απαίτηση των μονοπωλιακών ομίλων, γιατί είναι πιο συμφέρουσα η συμφωνία για τους επιχειρηματικούς ομίλους, για την κερδοφορία τους” τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης κι επεσήμανε ότι με το σχέδιο νόμου αυτό η κυβέρνηση υλοποιεί ιδιαίτερα τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει απέναντι στα ιμπεριαλιστικά κέντρα για παραχώρηση λιμανιών, προκειμένου να ικανοποιηθούν και οι στρατιωτικοί σχεδιασμοί στην ευρύτερη περιοχή.

“Άλλη μία υποχρέωση προς την τρόικα και το κουαρτέτο έρχεται να ικανοποιήσει το σημερινό σχέδιο νόμου με τις λεγόμενες υποπαραχωρήσεις σε ιδιώτες των δραστηριοτήτων δέκα περιφερειακών λιμανιών. Πρόκειται πραγματικά για τα «ασημικά», δεδομένου ότι οι διαφαινόμενες προοπτικές ανάπτυξης που παρουσιάζουν είναι πάρα πολύ σημαντικές στο πλαίσιο των θαλάσσιων διαδρομών και διευρωπαϊκών και εθνικών δικτύων μεταφοράς” είπε ο Μάριος Γεωργιάδης από την Ένωση Κεντρώων, ο οποίος ψήφισε “παρών”.

Πηγή : ΑΠΕ