Με δραματικό τρόπο αυξάνονται τα καταστήματα που κλείνουν σε πολλές περιοχές της Αθήνας.

Το ανησυχητικό φαινόμενο δεν πλήττει μόνο τα μικρά μαγαζιά, καθώς σε πολλές περιπτώσεις τη δραστηριότητά τους διακόπτουν και μεγάλες επιχειρήσεις.

Ταυτόχρονα παρατηρείται συγκέντρωση των κλειστών καταστημάτων στον ίδιο δρόμο.

Σε αυτές τις διαπιστώσεις καταλήγει έρευνα που διενήργησε η Εθνική Συνομοσπονδία Εμπορικών Επιχειρήσεων (ΕΣΕΕ), σχετικά με την πορεία της αγοράς.

Όπως έδειξε η εν λόγω έρευνα, η εικόνα του κέντρου της Αθήνας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, με την αναλογία των κλειστών/ανοιχτών επιχειρήσεων να φτάνει περίπου το 17%.

Κρισιμότερη παρουσιάζεται η κατάσταση στην οδό Σταδίου, στην οποία καταγράφεται η υψηλότερη αναλογία, περίπου 25%, ενώ ακολουθούν η οδός Πανεπιστημίου, όπου τα κλειστά καταστήματα φθάνουν το 20%,  και η Ερμού, με την αναλογία να αγγίζει το 15%.

Παρ’ όλα αυτά, οι εκπρόσωποι του εμπορίου σημειώνουν ότι από τις ποιοτικές διαφορές του κάθε εμπορικού δρόμου προκύπτουν επιπλέον συμπεράσματα.

Η οδός Πατησίων εμφανίζει μία αναλογία της τάξεως του 15%, σχετικά μικρή ως προς το σύνολο της Αθήνας, με κύριο χαρακτηριστικό τη συνύπαρξη παραδοσιακών και σύγχρονων δραστηριοτήτων.

Επιπλέον, από τα κλειστά καταστήματα παρατηρείται ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις, οι οποίες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τον χώρο τους, ανήκουν στον κλάδο του εμπορίου ένδυσης και υπόδησης, που όμως συνεχίζουν να αποτελούν «ηγετικούς κλάδους», αφού η συγκέντρωσή τους σε κύριους οδικούς άξονες παραμένει υψηλή και χαρακτηρίζει τους εμπορικούς δρόμους.

Η εικόνα μακριά από το κέντρο παρουσιάζει την ίδια αναλογία. Στο Μαρούσι, σε σύνολο τριών εμπορικών δρόμων,  οι επιχειρήσεις που είναι κλειστές φθάνουν σχεδόν το 16%.

Στη Ν. Ιωνία και συγκεκριμένα στη Λεωφόρο Ηρακλείου, η οποία εξυπηρετεί τρεις κατά σειρά περιοχές (Ν. Ηράκλειο, Ν. Ιωνία, Πευκάκια), η εικόνα εμφανίζεται, σε πρώτη ανάγνωση, καλύτερη με την αναλογία να ανέρχεται στο 14%.

Στην περιοχή της Κηφισιάς, στο σύνολο πέντε εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν, η αναλογία φτάνει περίπου το 12%. Παρ’ όλα αυτά, οι αποκλίσεις μεταξύ των εμπορικών δρόμων είναι αρκετά μεγάλες, αφού αλλού οι επιχειρήσεις είναι κλειστές σε ποσοστό 20% και σε άλλα σημεία το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 7%.

Ο εμπορικός δρόμος της Θησέως στην περιοχή της Καλλιθέας εμφανίζει αναλογία της τάξεως του 13%, με κύριο γνώρισμα τη συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων στους ίδιους δρόμους.

Το Χαλάνδρι παρουσιάζει μια υψηλή συγκέντρωση κλεισιμάτων, με δυο κεντρικούς εμπορικούς δρόμους (Παπανδρέου και Αγία Παρασκευή) να παρουσιάζουν αναλογία κλειστών/ανοιχτών καταστημάτων περίπου 20%. Στο σύνολο τριών εμπορικών δρόμων στο Χαλάνδρι, η αναλογία μειώνεται στο 16%.

Ο Πειραιάς παρουσιάζει αντίστοιχη με όλες τις άλλες περιοχές εικόνα -11% των καταστημάτων στους κεντρικούς δρόμους είναι κλειστά. Καταγράφονται όμως εσωτερικές διαφοροποιήσεις. Έτσι, η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη στην Ελευθερίου Βενιζέλου και την Ηρώων Πολυτεχνείου, όπου τα ποσοστά ξεπερνούν το 14%, ενώ εμφανίζεται λίγο καλύτερη στην Σωτήρος και την Τσαμαδού.

Από την αναλυτική παρουσίαση των περιοχών προκύπτουν ακόμα δύο ενδιαφέροντα συμπεράσματα:

α) Το Κολωνάκι και η Κηφισιά εμφανίζουν μικρότερα ποσοστά απ’ όσο το σύνολο -περίπου 12,5%-, στοιχείο που απλώς καταγράφει το γεγονός ότι περιοχές με υψηλότερα εισοδήματα θίγονται λιγότερο.

β) Το υψηλό ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων στις οδούς Σταδίου και Πανεπιστημίου θα μπορούσε αποδοθεί σε μια σειρά παραγόντων, όπως η από τριετίας λειτουργία του πολυκαταστήματος «Attica», που αφορά και στους δύο αυτούς δρόμους, την πραγματικότητα και τον μύθο γύρω από την εγκληματικότητα στο κέντρο της Αθήνας, καθώς και στις πυκνές κινητοποιήσεις της τελευταίας περιόδου.