O αγροτικός τομέας και οι επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες σε άλλες επιχειρήσεις και όχι απευθείας στον τελικό καταναλωτή, συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των νέων και επίδοξων επιχειρηματιών στη χώρα μας, δίνοντας μία νότα αισιοδοξίας για την τάση της επιχειρηματικότητας στο μέλλον.

Αυτό επισημάνθηκε, μεταξύ άλλων, σε παρουσίαση σχετικής έρευνας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών που έγινε σήμερα και αφορά στην καταγραφή των οικονομικών τάσεων κατά το 2010.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως σημειώθηκε δε, από τα πρώτα στοιχεία για το 2011 προκύπτει, μέχρι στιγμής, αύξηση του ποσοστού της επιχειρηματικότητας αρχικών σταδίων, η οποία έφθασε το 8% από 5,3% που ήταν το 2010 και 8,8% που ήταν το 2009.

Όπως δήλωσε ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ Ι. Στουρνάρας, είναι θετική η στροφή προς τον αγροτικό τομέα, μέσω της οποίας η Ελλάδα αναζητά σήμερα ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο.

«Τα στοιχεία δείχνουν ότι κινούμαστε σε κλάδους που παράγουν εμπορεύσιμα και εξαγώγιμα προϊόντα. Είναι ένα θετικό βήμα όπως επίσης και η στροφή στην επιχειρηματικότητα B2B από B2C που ήταν προ κρίσης».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με τα στοιχεία μελέτης που παρουσιάσθηκαν από τον καθηγητή Σταύρο Ιωαννίδη, διαφαίνονται ψήγματα αισιοδοξίας. Συγκεκριμένα, ο κ. Ιωαννίδης εστίασε στο επίπεδο εκπαίδευσης των νέων επιχειρηματιών, το οποίο βελτιώνεται καθώς είναι ανώτερης- ανώτατης εκπαίδευσης, στην αλλαγή της ηλικιακής ομάδας που αναζητά ευκαιρίες εν μέσω κρίσης, η οποία είναι πλέον η ομάδα των 45-54 ετών από 25-34 ετών που ήταν πριν από λίγα χρόνια. Επίσης, αναφέρθηκε στην κλαδική διαφοροποίηση των προσπαθειών αυτών, καθώς και στο γεγονός ότι η χρηματοδότηση αυτών των νέων προσπαθειών εξακολουθεί να γίνεται από τον οικογενειακό- φιλικό προϋπολογισμό και όχι από το τραπεζικό σύστημα.

Τα βασικά στοιχεία της έρευνας

Όπως προκύπτει από τη μελέτη, η επιχειρηματικότητα αρχικών σταδίων έφτασε το 2010 στο χαμηλότερο ποσοστό της πενταετίας (5,3% από 8,8% το 2009), με τους επίδοξους επιχειρηματίες να αποτελούν την κυριότερη αιτία της πτώσης (2,0% έναντι 4,5% το 2009).

Το ποσοστό των ατόμων του πληθυσμού ηλικίας 18-64 ετών που δηλώνει πως σκέφτεται να ξεκινήσει επιχειρηματική δράση τους επόμενους 36 μήνες μειώνεται (14,4% έναντι 17,2% πέρυσι), φτάνοντας στη δεύτερη χαμηλότερη επίδοση από το 2006.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παράλληλα, το 2010, το 3,3% του πληθυσμού δήλωσε πως διέκοψε την επιχειρηματική δραστηριότητα που ασκούσε. Η συντριπτική πλειονότητα (7 στους 10) των επιχειρηματιών που αποχώρησαν από τον επιχειρηματικό στίβο δηλώνει πως κύρια αιτία αποτέλεσε η έλλειψη κερδοφορίας και όχι η έλλειψη χρηματοδότησης (μόλις 5,2%), όπως θα ήταν αναμενόμενο σε μια περίοδο χρηματοπιστωτικής στενότητας.

Eπιμέλεια: Φίλιππος Καραμέτος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης