Του Κώστα Ιερίδη
Εάν οι διαρροές που είδαν το φως της δημοσιότητας επιβεβαιωθούν τότε μέσα στο πρώτο 10ήμερο του Απριλίου θα ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, γεγονός που θα φέρει πιο κοντά τους φορολογούμενους με μέτρα αξίας 5,4 δις ευρώ.
Το «μείγμα» των μέτρων αυτών θα…κάνει την εμφάνισή του σταδιακά μέχρι το 2018, χρονιά για την οποία η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο την ύπαρξη πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ.
Ποιοι όμως θα πληρώσουν το «μάρμαρο» των μέτρων που αφορούν κατά βάση την αύξηση της έμμεσης φορολογίας; Όλοι οι Έλληνες φορολογούμενοι, όλων των εισοδηματικών κατηγοριών, ιδιοκτήτες ή μη ακινήτων και κινητών περιουσιακών στοιχείων.
Μπορεί η κυβέρνηση να προσπαθεί να «χρυσώσει» το χάπι, αναφέροντας ότι ενδεχομένως τα μέτρα αυτά, συνολικής αξίας 5,4 δις, να μην εφαρμοστούν εάν η οικονομία επιστρέψει στην ανάκαμψη, ωστόσο, φέτος θα πρέπει να καλυφθούν μέτρα αξίας 3,6 δις, σύμφωνα με όσα δήλωσε σήμερα ο υπουργός Οικονομίας Γ.Σταθάκης.
Το πακέτο μέτρων συνολικού ύψους 5,4 δις ευρώ περιλαμβάνει:
– 1,8 δισ. ευρώ από την μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού
– 1,8 δισ. ευρώ από άμεσους φόρους
– 1,8 δισ. ευρώ από έμμεσους φόρους.
Ορισμένα από τα μέτρα που εξετάζονται είναι βέβαιο ότι θα συρρικνώσουν την αγοραστική δύναμη των πολιτών δεδομένου ότι μελετάται:
-η εξίσωση της τιμής του πετρελαίου κίνησης με τη βενζίνη με αμφίβολο στόχο για έσοδα ύψους 400 εκατ. ευρώ. Όπως υποστηρίζουν οι πρατηριούχοι το μέτρο αυτό θα μείωνε ακόμη περισσότερο την κατανάλωση, σε μία στιγμή που οι διεθνείς τιμές βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα. Ταυτόχρονα, εξετάζεται η αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης καυσίμων που θα οδηγήσουν σε αύξηση της λιανικής τιμής της βενζίνης, του ντίζελ κίνησης, του υγραερίου κίνησης και πιθανότατα του φυσικού αερίου κίνησης.
– αυξήσεις στην φορολογία των τσιγάρων, του καπνού και των αλκοολούχων ποτών.
-η υλοποίηση αλλαγών στη φορολόγηση της απόκτησης ΙΧ, με παρεμβάσεις στον τρόπο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης. Το τέλος θα υπολογίζεται κατά κύριο λόγο με βάση την αξία του οχήματος και λιγότερο με βάση τον κυβισμό. Ακόμη στο χώρο του αυτοκινήτου, τα σενάρια κάνουν λόγο για αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, μέσω της δημιουργίας ενός μίγματος που θα αυξήσει τα έσοδα αλλά θα δόσει και κίνητρο σε φορολογούμενους να ξαναπάρουν τις πινακίδες κυκλοφορίας από την Εφορία.
-Η αύξηση της ειδικής φορολόγησης και της επιβολής νέων “χαρατσιών” στις τηλεπικοινωνίες και ενδεχομένως στη συνδρομητική τηλεόραση στην οποία δεν έχει ακόμη επιβληθεί ειδικό τέλος.
Ασφαλιστικό
Στο μέτωπο του ασφαλιστικού, μέσω του νέου του ασφαλιστικού νομοσχεδίου η κυβέρνηση επιμένει στην πρόταση για αύξηση των εισφορών κατά μία, ή ακόμη και κατά μισή μονάδα, καθώς διαφορετικά δεν καλύπτεται το έλλειμμα του ΕΤΕΑ (σήμερα 650 εκατ. ευρώ) το οποίο υπολογίζεται ότι θα φθάσει σε δυσθεώρητα ύψη το διάστημα 2018 – 2024.
Παράλληλα, με το νέο νομοσχέδιο επιβάλλεται εισφορά 20% στο εισόδημα των επαγγελματιών, των επιστημόνων και των αγροτών (από 1.1.2017). Η εισφορά αυτή θα επιβληθεί σταδιακά έως το 2021 για τους αγρότες (με δυνατότητα επιλογής συντελεστή 16% για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες με αντίτιμο, όμως, χαμηλότερη μελλοντική σύνταξη).
Οι επιστήμονες με εισόδημα έως 55.000 ευρώ θα έχουν έκπτωση έως 50%. Στους νέους επιστήμονες θα επιβληθεί συντελεστής 14% για τα πρώτα δύο χρόνια άσκησης του επαγγέλματός τους και 17% για τα τρία επόμενα χρόνια