του Κώστα Ιερίδη
Στην τελική ευθεία φαίνεται να βρίσκεται το τελικό σχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας που θα πληρώσουν περίπου 6,5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες αυτοκινήτων σε λιγότερο από δύο μήνες. Σύμφωνα με τα επικρατέστερα σενάρια, θα δημιουργηθούν τέλη κυκλοφορίας δύο ταχυτήτων βάσει του κυβισμού και με «διαχωριστική γραμμή» τα 1.928 κ. εκ.
Δύο ταχύτητες
Αναλυτικά, ανεξαρτήτως του πότε κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το αυτοκίνητο, ιδιοκτήτες οχημάτων κάτω από 1.928 κ.εκ. θα πληρώσουν τα ίδια, με πέρυσι, τέλη κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τα επικρατέστερα σενάρια, θα δημιουργηθούν τέλη κυκλοφορίας δύο ταχυτήτων βάσει του κυβισμού και με «διαχωριστική γραμμή» τα 1.928 κυβικά εκατοστάΓια παράδειγμα, σε Ι.Χ. με κινητήρα 1.6 λίτρου αντιστοιχούν τέλη 265 ευρώ, όσο και πέρυσι.
Την ίδια στιγμή, εάν ισχύσει το τελικό σχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, θα προβλεφθεί μείωση από 10 έως 30% για Ι.Χ. με πρώτη άδεια έως 31.12.1999, δηλαδή μεγάλης παλαιότητας.
Μειωμένα τέλη από 5% έως 10% θα πληρώσουν και οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού, άνω των 1.928 κ.εκ. και με 1η άδεια από 1.1.2000 έως 31.12.2005, δηλαδή με παλαιότητα που ξεπερνάει τη δεκαετία.
Αντίθετα, στους «χαμένους» ανήκουν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού άνω των 1.928 κ.εκ. και με άδεια πρώτης κυκλοφορίας από 1.1.2006 έως 31.10.2010.
Όσον αφορά στις εκπομπές ρύπων, για όσα οχήματα εκπέμπουν κάτω από 160 γρ./χλμ. CO2 δεν θα υπάρξει αύξηση στα τέλη, ενώ για τα πάνω από 160 γρ./χλμ. θα αυξηθούν οι συντελεστές.
Σε κάθε περίπτωση, στο Υπουργείο Οικονομικών βρίσκονται αντιμέτωποι με το εξής πρόβλημα: εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα παραμένουν ακινητοποιημένα και χωρίς πινακίδες, καθώς οι ιδιοκτήτες τους δεν είναι σε θέση να πληρώσουν τα τέλη. Ενδεικτικά, για τα οχήματα μεγάλου κυβισμού φτάνουν τα 690 ευρώ (για Ι.Χ. από 1.929 έως 2.357 κυβικά) ή στα 920 ευρώ (για Ι.Χ. από 2.358 έως 3.000 κυβικά). Έτσι, τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας δεν ξεπερνούν το ένα δισ. ευρώ, ποσό κατά τουλάχιστον 400-500 εκατ. ευρώ μικρότερο σε σχέση με αυτό που εισέπραττε το ελληνικό Δημόσιο από τους ιδιοκτήτες Ι.Χ. μέχρι και το 2008-2009.
Να σημειωθεί ότι την απόφαση για τα νέα τέλη κυκλοφορίας θα υπογράψει η νέα υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου.
Διαβάστε επίσης: