Για επιπλέον δύο χρόνια θα ισχύει το δυσβάστακτο μέτρο της εισφοράς αλληλεγγύης, σύμφωνα με τα σχέδια του Υπουργείου Οικονομικών.
Την ώρα που χιλιάδες εργαζόμενοι ανέμεναν την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης στα εισοδήματα από το 2014, αυτή θα συνεχίσει να εφαρμόζεται έως το 2016 και θα κυμαίνεται από 1% έως 4%, έως ότου συζητηθεί εκ νέου.
Παραμένει η εισφορά αλληλεγγύης-αλλάζει ο φόρος ακινήτων
Ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, σύμφωνα με το Βήμα της Κυριακής, θα παρουσιάσει την πρότασή του για τον ενιαίο φόρο ακινήτων, ενώ την επομένη συνεδριάζουν οι εκπρόσωποι της τρικομματικής κυβέρνησης.
Στο μεταξύ, την ίδια ημέρα καταφθάνουν στην Αθήνα και τα στελέχη της τρόικας προκειμένου να πραγματοποιήσουν τον τακτικό τριμηνιαίο έλεγχο της οικονομίας.
Η πρόταση του Γιάννη Στουρνάρα αναμένεται να περιλαμβάνει εναλλακτικά σενάρια για τη φορολόγηση όχι μόνο των αγροτεμαχίων, αλλά και του συνόλου της ακίνητης περιουσίας.
Το «στοίχημα» είναι τα ετήσια έσοδα να φτάσουν τα 3,1 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ με τα σενάρια που υπάρχουν μέχρι σήμερα φαίνεται ότι αποκλείεται η φορολόγηση των κατ’ επάγγελμα αγροτών.
Αυτό το σενάριο οδηγεί σε δημοσιονομικό “κενό” της τάξεως των 200 -300 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να καλυφθεί από τη φορολόγηση αυθαιρέτων που δεν έχουν δηλωθεί.
Τι προβλέπει η ειδική εισφορά;
Επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων, που προέκυψαν κατά τις διαχειριστικές χρήσεις 2010 έως και 2014 και δηλώνονται με τις δηλώσεις των αντίστοιχων οικονομικών ετών 2011 – 2015.
Για την επιβολή της εισφοράς, λαμβάνεται υπόψη το ετήσιο συνολικό καθαρό ατομικό εισόδημα, πραγματικό ή τεκμαρτό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο του φυσικού προσώπου ή σχολάζουσας κληρονομιάς. Το τεκμαρτό εισόδημα λαμβάνεται υπόψη πριν από τις μειώσεις του άρθρου 19 του Κ.Φ.Ε.. Εξαιρούνται και δεν προσμετρώνται τα εισοδήματα της περίπτωσης θ’ της παραγράφου 5 του άρθρου 6, της παραγράφου 1 του άρθρου 14 και της περίπτωσης γ’ της παραγράφου 4 του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε.. Επίσης, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής ειδικής εισφοράς οι μακροχρόνια άνεργοι που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ, καθώς και όσοι λαμβάνουν επίδομα ανεργίας από τον εν λόγω οργανισμό, εφόσον κατά το χρόνο της βεβαίωσης δεν έχουν πραγματικά εισοδήματα.
Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, που επιβάλλεται στο συνολικό καθαρό εισόδημα της προηγούμενης παραγράφου, υπολογίζεται ως εξής:
α) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από δώδεκα χιλιάδες ένα (12.001) ευρώ έως είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή ένα τοις εκατό (1%) επί ολόκληρου του ποσού.
β) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από είκοσι χιλιάδες ένα (20.001) ευρώ έως και πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή δύο τοις εκατό (2%) επί ολόκληρου του ποσού.
γ) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από πενήντα χιλιάδες ένα (50.001) έως και εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή τρία τοις εκατό (3%) επί ολόκληρου του ποσού.
δ) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από εκατό χιλιάδες ένα (100.001) ευρώ και άνω, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή τέσσερα τοις εκατό (4%) επί ολόκληρου του ποσού.
ε) Για το συνολικό καθαρό εισόδημα, όπως αυτό ορίζεται στην παράγραφο 2, του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της Βουλής, των Βουλευτών, του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της Κυβέρνησης, των Υπουργών, των Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών, των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων Υπουργείων, των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των Περιφερειαρχών, των Ευρωβουλευτών, των Δημάρχων και των προσώπων των περιπτώσεων α’ και β’ της παρ. 3 του άρθρου 56 του Συντάγματος, εφόσον οι πάσης φύσεως αποδοχές και πρόσθετες αμοιβές ή απολαβές τους είναι τουλάχιστον ίσες με τις αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, όπως ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3833/2010 (Α’40), η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%) επί ολόκληρου του ποσού.
Το ποσό της έκτακτης εισφοράς περιορίζεται αναλόγως, σε κάθε περίπτωση ώστε το συνολικό καθαρό εισόδημα που προκύπτει μετά την αφαίρεση της ειδικής εισφοράς να μην υπολείπεται του καθαρού εισοδήματος που απομένει μετά την αφαίρεση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, η οποία υπολογίστηκε με την εφαρμογή του αμέσως προηγούμενου συντελεστή.