Κύματα ανασφάλειας και τριγμούς σ’ ένα ισχυρό αθλητικό και οικονομικό οικοδόμημα, προκαλεί η παγκόσμια οικονομική κρίση.

Η απόφαση της μεγάλης ιαπωνικής εταιρείας, Honda να αποσυρθεί από τη F1, δημιούργησε σοκ στην αγορά του μηχανοκίνητου αθλητισμού.  

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Honda ήταν επί της ουσίας ένας από τους θεμέλιους λίθους στις πίστες της F1.

Ο ιαπωνικός κολοσσός μαζί με άλλους έξι κατασκευαστές αυτοκινήτων, αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά της, καθώς με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, στήριζαν το ήμισυ της αξίας- αγωνιστικής και οικονομικής- του πολυσύνθετου αγωνιστικού αθλητισμού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η απόσυρση της Honda από τις αγωνιστικές πίστες, κρίθηκε απαραίτητη από τους επικεφαλής της, λόγω της κάκιστης οικονομικής κατάστασης, που προήλθε από τη δραματική μείωση στις πωλήσεις των αυτοκινήτων της.

Πλέον τους εκφραστές του πολυδάπανου μηχανοκίνητου αγωνιστικού αθλητισμού διακατέχει ένας φόβος.

Μήπως και άλλοι κατασκευαστές θα ακολουθήσουν τη Honda, στην έξοδο, αφήνοντας ουσιαστικά τη F1 με μισοάδειες τις πίστες και τα εκατομμύρια των τηλεθεατών με απολύτως ελάχιστο ενδιαφέρον, για τα τεκταινόμενα στη F1.

Ένας πολύ δαπανηρός αθλητισμός

F1 συνολικά οικονομικά έξοδα για το 2008

Toyota: 445.6 εκ. δολάρια  

Mclaren: 433.3 εκ. δολάρια

Ferrari: 414.9 εκ. δολάρια  

Honda: 398.1 εκ. δολάρια

Renault: 393.8 εκ. δολάρια

BMW: 366.8 εκ. δολάρια  

Red Bull: 164.7 εκ. δολάρια  

Williams : 160.6 εκ. δολάρια  

Torro Rosso: 128.2 εκ. δολάρια  

Force India: 121.85 εκ. δολάρια

Πηγή: Formulamoney.com

Το πρόβλημα για τους κατασκευαστές- μετά τη περιδίνηση της οικονομίας σε ύφεση- είναι ότι η Formula 1 απλώς, έχει καταστεί πολύ ακριβή.

Σε αυτόν τον κόσμο της υψηλής τεχνολογίας, ένα ενιαίο παξιμάδι, ή ένα μπουλόνι, μπορεί να κοστίσει μέχρι και 1.000 δολάρια.

Και οι κορυφαίες ομάδες πιθανότατα να ξοδέψουν, αν υπάρχουν ζημιές, μέχρι και 400 εκατομμύρια δολάρια ετησίως για τέτοιου είδους έξοδα.

Οι καιροί είναι χαλεποί

Μέχρι σήμερα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Honda, η Renault και η BMW, ήταν ευτυχείς που μετείχαν στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, έχοντας ως αντάλλαγμα την πολύτιμη τηλεοπτική «έκθεση», ή με άλλα λόγια υπέρ-πολύτιμο χρόνο έμμεσης τηλεοπτικής διαφήμισης.  Αλλά τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει.

Το Νοέμβριο, η Honda είδε τις φθινοπωρινές πωλήσεις της, στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη, να πέφτουν στο 1/3, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περσινής χρονιάς.

Η Honda απλώς φαντάζει ως η κορυφή του παγόβουνου, καθώς και άλλες εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων, αγωνίζονται να πωλήσουν τα προϊόντα τους (αυτοκίνητα).

Τα κέρδη τους κατακρημνίζονται και αυτό πολύ απλά σημαίνει ότι η F1 αρχίζει να μοιάζει με μια οικονομική πολυτέλεια, την οποία ακόμη και αν μπορούν να αντέξουν, αυτό γίνεται μετά βασάνων και κόπων, χωρίς κανένα οικονομικό όφελος.

Από την άλλη οι ομάδες που αγωνίζονται στη F1 είναι χωρισμένες σε δύο κατηγορίες.

Ομάδες κυριολεκτικά και μεταφορικά δύο ταχυτήτων. 

Αυτές που έχουν την υποστήριξη ενός σημαντικού κατασκευαστή αυτοκινήτων, και όσες δεν έχουν.

Η δεύτερη κατηγορία αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα.

Οι ομάδες αυτές στηρίζονται στην υποστήριξη από τους πλούσιους μετόχους τους και τις διαφημιστικές κοινοπραξίες. Αλλά εν μέσω τέτοιας οικονομικής κρίσης, οι χορηγοί- με σεβαστή οικονομική επιφάνεια- είναι δυσεύρετοι.

«Είναι δύσκολο. Οι καιροί είναι σκληροί,» λέει ο Ian Philips, εμπορικός διευθυντής της Force India, μιας από τις μικρές δυνάμεις της F1, η οποία στηρίζεται οικονομικά από το δισεκατομμυριούχο Ινδό, Vijay Mallya.

Μεγαλύτερο μερίδιο

Αλλά ακόμη και αν οι ομάδες της F1 καταφέρουν να βρουν την άκρη, η δομή πάνω στην οποία είναι διαμορφωμένος ο μηχανοκίνητος αθλητισμός δεν τους το επιτρέπει.

Η Formula 1 είναι εξαιρετικά δαπανηρή και από τα έσοδα που έχει, μόλις ένα μικρό μερίδιο πάει στις ομάδες.

Τα πράγματα είναι απλά. Ο εκτελεστικός διευθυντής της F1, ο Bernie Ecclestone, δημιούργησε μια εμπορική αυτοκρατορία όπου τα έσοδα είναι μεγάλα.

Από τη διαφήμιση, τις χορηγίες και τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τα έσοδα φτάνουν ετησίως το 1 δισεκατομμύριο δολάρια.

Αλλά οι ομάδες παίρνουν μόνο τα μισά, από αυτά τα χρήματα.

Ένα μεγάλο μέρος χρησιμοποιείται για να ξεπληρώσει το χρέος και τους τόκους από τα δάνεια, που έχει λάβει η επιχείρηση που τελικά ελέγχει την F1. Η CVC Capital Partners.

Έτσι και με δεδομένο ότι η οικονομική κρίση έχει εξαπλωθεί σαν ιός δίχως αντίδοτο, οι περισσότερες- και κυρίως οι σημαντικότερες- ομάδες εάν δεν πάρουν μεγαλύτερο μερίδιο από το μάρκετινγκ της Formula 1, θα ακολουθήσουν τη Honda στην πόρτα της εξόδου, υπονομεύοντας τη γοητεία και το γόητρο.

Δύο στοιχεία που έχουν καταστήσει τη F1 τόσο πλούσια και δημοφιλή.

Αλλαγή στις αγορές

Λύση στα προβλήματα-πριν ξεσπάσει η κρίση- επιχείρησε να δώσει η ηγετική ομάδα της F1, εγκαταλείποντας τον ευρωπαϊκό χώρο, ανοίγοντας φτερά σε παρθένες αγορές, όπως η Σιγκαπούρη, η Σαγκάη και το Μπαχρέιν.

Ο λόγος ήταν απλός. Οι κυβερνήσεις στη Μέση Ανατολή και την Ασία ήταν- μέχρι πρότινος- πρόθυμες να πληρώσουν δεκάδες εκατομμύρια δολάρια, για τα δικαιώματα να φιλοξενήσουν ένα Grand Prix.

Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, σε γενικές γραμμές, δεν ήταν. Πόσο μάλλον σήμερα, που η ύφεση έχει ανοίξει την πόρτα της Ευρώπης και λεφτά για πέταμα δεν υπάρχουν.  

Λύση στο πρόβλημα επιχειρείται να δοθεί από τις ίδιες τις ομάδες που αποφάσισαν να κόψουν δραστικά τα έξοδα.

Το ζητούμενο όμως είναι αν αυτό αρκεί ή τελικά η παγκόσμια οικονομική ύφεση θα κόψει τα φτερά ενός θεάματος, που έχει εκατομμύρια φίλους και έως πρόσφατα ήταν – και ίσως είναι ακόμη- στην ελίτ τόσο στον αθλητισμό όσο και στο διεθνές τζετ σετ.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης