Ιδιαίτερα απαιτητική αποδεικνύεται η παρτίδα για την απόκτηση της Ολυμπιακής, την οποία μέχρι πρόσφατα φαινόταν να μην την… θέλει κανείς.

Ο εθνικός αερομεταφορέας από «ασχημόπαπο» έγινε ξαφνικά «πολύφερνη νύφη» και σε κάθε περίπτωση «σφάζονται στην ποδιά» της ισχυροί μνηστήρες.

Δεν είναι όμως μόνο τα «κάλλη» της Ολυμπιακής, αλλά και οι ανταγωνιστικές σχέσεις μεταξύ των διεκδικητών.

Στο διαγωνισμό διεκδίκησης της Ο.Α. εισέρχονται δυναμικά τόσο η Aegean Airlines, όσο και η Chrysler Aviation του Ελληνοαμερικανού Στέλιου Ράπη. 

Η Αegean Airlines κατέθεσε προσφορά ύψους 170 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του πτητικού έργου (Ολυμπιακές Αερογραμμές-Πάνθεον) και της τεχνικής βάσης της Ο.Α. Στην προσφορά της, η Aegean κάνει λόγο για εκχώρηση μέρους της δραστηριότητας εσωτερικού, επισημαίνοντας παράλληλα ότι θα μετάσχει στους διαγωνισμούς για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών.

Αντίστοιχα, η Chrysler Aviation κατέθεσε προσφορά ύψους 210 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του συνόλου του ομίλου της Ο.Α. (πτητικό έργο-επίγεια εξυπηρέτηση-τεχνική βάση). Η Chrysler Aviation, ανήκει στον Ελληνοαμερικανό Στέλιο Ράπη, ο οποίος έχει εμπλακεί και σε παλαιότερους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης της Ο.Α. Πάντως, η προσφορά της Aegean Airlines μπορεί να θεωρηθεί και ως “ρελάνς” στην MIG, και αφορούσε την απόκτηση του πτητικού έργου και της τεχνικής βάσης της ΟΑ, καλύπτοντας τις ελάχιστες αποτιμήσεις.

Η MIG προσέφερε 45,7 εκατ. ευρώ για την εξαγορά των άυλων περιουσιακών στοιχείων των Ολυμπιακών Αερογραμμών και 60 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του μετοχικού κεφαλαίου της Πάνθεον. Ακόμη, προσέφερε 16,7 εκατ. ευρώ για την τεχνική βάση της Ο.Α., καλύπτοντας την κατ΄ ελάχιστον αποτίμηση.

Από την πλευρά της, η Swissport κάλυπτε την κατ΄ ελάχιστον αποτίμηση της επίγειας εξυπηρέτησης της Ο.Α., ύψους 44,8 εκατ. ευρώ.  

Πάντως δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι τόσο στο εσωτερικό της Aegean Airlines, όσο και της “νέας Ο.Α.” υπάρχουν αρκετοί υποστηρικτές ευρύτερης συνεργασίας ή και συγχώνευσης των δύο εταιρειών, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην κρίση της αεροπορικής βιομηχανίας, ενώ τα πράγματα άρχισαν να περιπλέκονται έπειτα από την μετακίνηση ηγετικών στελεχών της εταιρείας στη “νέα Ολυμπιακή”. Στη “νέα Ολυμπιακή” μετακινήθηκαν οι Αντώνης Συμιγδαλάς και Σταύρος Δαλιάκας, οι οποίοι αποτελούσαν ιδρυτικά στελέχη της Aegean.
Η καυτή πατάτα βρίσκεται πλέον στα χέρια της κυβέρνησης που δείχνει να είναι ψύχραιμη, χωρίς όμως να πείθει όσους γνωρίζουν.

«Θα σεβαστεί τον αποκλειστικό χαρακτήρα των διαπραγματεύσεων με την MIG και την Swissport» ή θα υποκύψεις στους νέους «πειρασμούς» που προέκυψαν απογοητεύοντας ή και απομακρύνοντας την πλευρά Βγενόπουλου;

Οι κυβερνητικές προθέσεις δεν θα εκφραστούν με δηλώσεις και τοποθετήσεις χωρίς αξία, αλλά την άμεση εκκίνηση της διαδικασίας ελέγχου της κεφαλαιακής επάρκειας και των πηγών χρηματοδότησης των δύο πρώτων εταιρειών που κατέθεσαν προσφορές.
Οι χειρισμοί είναι δυσχερείς και για τον επιπλέον λόγο ότι την όλη διαδικασία επιβλέπει επίτροπος παρακολούθησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση.  

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι στον προηγούμενο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της Ο.Α. ο πρώην υπουργός Μεταφορών και νυν υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, εμμέσως πλην σαφώς είχε αποτρέψει την εκδήλωση ενδιαφέροντος από την Aegean Airlines, σημειώνοντας ότι θα δημιουργηθούν μονοπωλιακές συνθήκες στην εγχώρια αγορά. 

Σημειώνεται πως ο κ. Κωστής Χατζηδάκης διαθέτει ακόμα την εξουσιοδότηση της κυβέρνησης για την τύχη του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της Ο.Α.

Αναλυτικά η πρόταση της Aegean Airlines

Στην υποβολή πρότασης προχώρησε σήμερα η Aegean Airlines για την εξαγορά των Ολυμπιακών Αερογραμμών και τεχνική βάση της Ο.Α.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η πρόταση της Aegean αφορά: 

* τα περιουσιακά στοιχεία που σχετίζονται με το πτητικό έργο της Ολυμπιακής ύψους  90 εκ. Ευρώ (ποσό διπλάσιο της ελάχιστης αποτίμησης των συμβούλων του Ελληνικού Δημοσίου)  

* τα περιουσιακά στοιχεία της τεχνικής βάσης ύψους 20 εκ. ευρώ.

* Παράλληλα διατίθεται να εξαγοράσει την Πάνθεον στην καθαρή αξία των ιδίων κεφαλαίων της που υπολογίζονται σε 60 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται πως η Aegean Airlines και οι σύμβουλοί της είναι στην διάθεση του Ελληνικού Δημοσίου για την συζήτηση και διαμόρφωση των κειμένων των αναγκαίων συμφωνιών που θα πρέπει να υπογραφούν.

Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται πως στόχος της Aegean και των μετόχων της είναι η “δημιουργία μίας ισχυρότερης  ελληνικής αεροπορικής εταιρείας με το απαραίτητο κρίσιμο μέγεθος, ώστε να μπορεί να σταθεί με ακόμη μεγαλύτερες προοπτικές στον διεθνή ανταγωνισμό στο πλαίσιο του ενιαίου Ευρωπαϊκού χώρου”.

Σε περίπτωση που η πρότασή της Aegean τύχει της αποδοχής του Ελληνικού δημοσίου, η εταιρεία είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει μέρος της δραστηριότητας εσωτερικού, ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω ο υπάρχων ανταγωνισμός στην εγχώρια αγορά, στην οποία ήδη  αλλωστε  έχουν  ενταχθεί πρόσφατα νέοι παίκτες. H υποβολή πρότασης για την εξυπηρέτηση των  άγονων γραμμών παραμένει υποχρέωση της Aegean, σύμφωνα πάντα με την ίδια ανακοίνωση.

Η Aegean δεσμεύεται για την εκτέλεση της συμφωνίας και την ανάληψη του έργου σε διάστημα όχι μεγαλύτερο από 60 ημέρες από την υπογραφή της τελικής συμφωνίας με το Ελληνικό Δημόσιο.  Με αυτό τον τρόπο εξοικονομούνται εκατοντάδες εκατ. ευρώ λειτουργικών ζημιών, που θα επιβάρυναν το Ελληνικό Δημόσιο, σε περίπτωση ανάληψης του έργου και της ιδιοκτησίας της ΟΑ από άλλον φορέα σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα.

Επίσης, η εισηγμένη σημειώνει πως:
 “Το πρόσφατο κύμα συγχωνεύσεων,  εξαγορών και αποκρατικοποιήσεων στον ευρωπαϊκό αεροπορικό κλάδο με την δημιουργία εξαιρετικά ισχυρών σχημάτων καθιστά την κίνηση αυτή αναγκαία για την μακροπρόθεσμη διασφάλιση σημαντικής, ποιοτικής, βιώσιμης και ανεξάρτητης εξυπηρέτησης της Ελλάδας και των αναγκών του τουρισμού της στον τομέα αυτό. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην κίνηση εξωτερικού που αντιπροσωπεύει το 80% του συνόλου της κίνησης των 38 ελληνικών αεροδρομίων, οι δύο κύριες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες αθροιστικά εκπροσωπούν μόλις το 17 % ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τον κύριο αερομεταφορέα των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών υπερβαίνει το διπλάσιο.

Η πρόσφατη αποκρατικοποίηση και συγχώνευση της Alitalia με την Air One, εξέλιξη την οποία ακολούθησε η συμμετοχή της Air France στο συγκεκριμένο σχήμα, η εξαγορά της Βελγικής SN Brussels (πρώην Sabena) από την Lufthansa, η αναμενόμενη συγχώνευση της British Airways με την Iberia καθώς και η εξελισσόμενη εξαγορά της Austrian από την Lufthansa καθιστούν προφανή τα πλεονεκτήματα απο την δημιουργία ενός  ισχυρότερου ελληνικού σχήματος.

Πεποίθησή μας είναι ότι τόσο οι ανάγκες του ελληνικού τουρισμού, της ελληνικής οικονομίας όσο και οι προσδοκίες των 70.000 ελλήνων μετόχων μας εξυπηρετούνται βέλτιστα  με την δημιουργία μίας μεγάλης ελληνικής αεροπορικής εταιρείας με βασικό πυρήνα την σημερινή AEGEAN. Διαθέτοντας προηγμένη τεχνογνωσία, τον νεότερο στόλο στην περιοχή μας, εξαιρετικό στελεχικό δυναμικό, συμμετοχή σε διεθνείς συμμαχίες, ισχυρή κεφαλαιϊκή διάρθρωση, επιτυχημένη πορεία στον κλάδο, αναγνώριση στο ελληνικό και διεθνές επίπεδο, σε συνδυασμό με την ιστορία και το βάρος του όνοματος  της Ολυμπιακής, η νέα Ελληνική αεροπορική εταιρεία μπορεί να δημιουργήσει ένα πραγματικό εθνικό πρωταθλητή”.

Προσφορά ύψους €210 εκατ. για την O.A. από την Chrysler Aviation  

Προσφορά ύψους 210 εκατ. ευρώ για τον όμιλο της Ολυμπιακής, κατέθεσε η αεροπορική εταιρεία Chrysler  Aviation.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η Chrysler Aviation κατέθεσε προσφορά για την εξαγορά  του συνόλου του ομίλου της Ολυμπιακής  (ΠΑΝΘΕΟΝ,  επίγεια εξυπηρέτηση και Τεχνική Βάση), ενώ ανακοίνωσε επίσης ότι θα καταθέσει προσφορά και για την εξαγορά των υπολοίπων περιουσιακών στοιχείων του ομίλου της Ολυμπιακής.

Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι η Chrysler Aviation δεσμεύεται για την ανασυγκρότηση του ομίλου της Ολυμπιακής και την δημιουργία μίας επιτυχημένης αεροπορικής εταιρείας. Παράλληλα, επισημαίνεται ότι η εταιρεία θα προτείνει στο Ελληνικό Δημόσιο να κρατήσει ποσοστό έως 25%.

“Μια αεροπορική εταιρεία  δεν μπορεί να είναι επιτυχημένη χωρίς τους εργαζόμενους,  που αποτελούν την κινητήρια δύναμη αυτής. Γι΄ αυτό και θα προτείνουμε το σύνολο των εργαζομένων της νέας Ολυμπιακής να κατέχουν ποσοστό 5% του μετοχικού κεφαλαίου. Η εταιρεία μας αναμένει επίσημη πρόσκληση για την έναρξη διαπραγματεύσεων, από το Ελληνικό Δημόσιο μετά την οποία θα έρθει σε άμεση επικοινωνία και με τους εργαζομένους της Ολυμπιακής.”

Οι δύο  προαναφερόμενοι όροι τελούν υπό την έγκριση της  Ευρωπαϊκής  Ένωσης.
Ειδικότερα, σημειώνεται ότι η Chrysler  Aviation σε συνεργασία με τις Boeing,  General Electric, Lufthansa Technic USA, Pratt & Whitney, Rolls Royce προσφέρει:

* Περιουσιακά στοιχεία πτητικού έργου  46 εκατ. ευρώ

* Τεχνική Βάση  18 εκατ. ευρώ

* Αγορά μετοχικού κεφαλαίου ΠΑΝΘΕΟΝ  60  εκ. ευρώ
* Επίγεια εξυπηρέτηση   49  εκατ. ευρώ

* Κεφάλαιο κίνησης  37  εκατ. ευρώ
Επιπροσθέτως, αναφέρεται πως θα χρηματοδοτηθούν  από πλευράς της εταιρείας η ανανέωση  του αεροπορικού  υλικού  ύψους 200  εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η Chrysler Aviation είναι ιδιωτική αεροπορική εταιρεία ελληνικών συμφερόντων με έδρα την Καλιφόρνια. Από το 1977 έως και σήμερα παραμένει κερδοφόρα.