Υπογράφηκε αργά χθες το βράδυ, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, μεταξύ της κυβέρνησης και της κοινοπραξίας κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου TAΡ η «Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας» (Host Government Agreement-HGA).
Η συμφωνία ήταν η μοναδική βασική εκκρεμότητα για την ολοκλήρωση του φακέλου υποψηφιότητας του αγωγού που έχει ήδη υποβληθεί στην κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν, προκειμένου να επιλεγεί ο αγωγός που θα μεταφέρει το αέριο προς την Ευρώπη.
Εκτός από τον TAP, που ακολουθεί τη διαδρομή από τα ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι την Ιταλία μέσω Αλβανίας και υποθαλάσσιου αγωγού, υποψήφιος είναι και ο αγωγός Ναμπούκο, που διέρχεται εκτός Ελλάδας, μέσω Τουρκίας και Βουλγαρίας προς την Κεντρική Ευρώπη.
Η «Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας» περιλαμβάνει τις τεχνικές και οικονομικές πτυχές του έργου. Έχει ήδη υπογραφεί αντίστοιχη συμφωνία με την Αλβανία, ενώ με την Ιταλία δεν απαιτείται, καθώς ο αγωγός δεν διασχίζει το ιταλικό έδαφος, αλλά θα συνδεθεί με το υφιστάμενο δίκτυο κοντά στις ακτές.
Τις ημέρες αυτές βρίσκεται σε εξέλιξη διπλωματικός μαραθώνιος στις Βρυξέλλες και στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, αφού οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ αναμένεται πριν από το τέλος του μήνα.
Μέτοχοι του αγωγού TAP είναι η νορβηγική Statoil (42,5%), η ελβετική AXPO (42,5%) και η γερμανική Ε.ΟΝ (15%). Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο αγωγός θα έχει μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου τον χρόνο, με δυνατότητα επέκτασης στα 20 δισ. αργότερα. Αποτελεί επένδυση ύψους 1,5 δισ. ευρώ και προβλέπεται να δημιουργήσει 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.
Ορισμένες πηγές της κυβέρνησης συνδέουν την απόφαση για τον TAP με την αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, που είναι σε εξέλιξη με μοναδικό υποψήφιο την αζερική εταιρεία φυσικού αερίου SOCAR.
Η βελτιωμένη προσφορά της εταιρείας είναι ήδη υπό αξιολόγηση από το ΤΑΙΠΕΔ.
Με πληροφόρηση από ΑΠΕ – ΑΠΜ