Οι ειδικοί εκτιμούν ότι μέσα στα επόμενα χρόνια η αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα μπορεί να ξεπεράσει τα 6 δισ. ευρώ από 3,2 δισ. το 2013. Για μια αγορά που αναπτύσσεται με ρυθμούς της τάξης του 25% ετησίως, όπως είναι αυτή του ηλεκτρονικού εμπορίου, και με τζίρους που φθάνουν σήμερα τα 3,5 δισ. ευρώ, οι προοπτικές, τόσο για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο «κομμάτι» αυτό όσο και για τους καταναλωτές είναι εξαιρετικά ευοίωνες για το μέλλον.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, από τα 4.500 – 5.000 ελληνικά e-shops που λειτουργούν σήμερα στην αγορά, τουλάχιστον τα δύο τρίτα εξ αυτών προσφέρουν όλες τις υπηρεσίες και δυνατότητες για μια άνετη και αξιόπιστη συναλλαγή, συγκρίσιμη και εφάμιλλη e-shops του εξωτερικού.
Στην έρευνα αυτή, όπου αξιολογήθηκαν 2.300 ηλεκτρονικά καταστήματα, παρατηρούνται θετικές αλλαγές σε μια σειρά από τομείς, όπως είναι π.χ. οι όροι χρήσης και πληρωμής, η προστασία προσωπικών δεδομένων, η πολιτική επιστροφών και η αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media). Χαρακτηριστικό της ανάπτυξης που παρουσιάζει το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας είναι το γεγονός ότι όλο και περισσότερες μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου δίνουν έμφαση στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. Οι διοικήσεις των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων έχουν αντιληφθεί τη στροφή πολλών καταναλωτών σε αγορές μέσω του Διαδικτύου και προσπαθούν να πάρουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από μία ολοένα αυξανόμενη πίτα.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το 35% των χρηστών Internet στην Ελλάδα (δηλαδή περίπου 2,2 εκατ. άτομα) έκανε μέσα στο 2013 τουλάχιστον μία αγορά προϊόντος/υπηρεσίας online, με τη μέση αξία των συναλλαγών να φθάνει στα 1.500 ευρώ.
Οι κατηγορίες που εμφάνισαν πέρυσι τη μεγαλύτερη ανάπτυξη αφορούσαν τη διαμονή σε καταλύματα (λόγω πολλών sites που προσφέρουν τις υπηρεσίες αυτές αλλά και της μείωσης του σχετικού budget των καταναλωτών που ψάχνουν ευκαιρίες στο Internet), εισιτήρια για εκδηλώσεις (πλέον υπάρχουν πολύ καλές υπηρεσίες που προσφέρονται με ασφάλεια από εταιρείες), υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών (όλοι οι τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί προσφέρουν προχωρημένες υπηρεσίες online στους πελάτες τους που φθάνουν μέχρι και προσωποποιημένες), ασφάλειες (είναι πλέον η κύρια στρατηγική όλου του κλάδου λόγω της εισόδου δυναμικών νέων online εταιρειών), είδη φαρμακείο.
Η προοπτική
Σημειώνεται ακόμα πως μόνο το 60-65% των συνολικών online αγορών κατευθύνεται σε ελληνικά sites. Αυτό καταδεικνύει και την προοπτική των ελληνικών ψηφιακών επιχειρήσεων κάτω από προϋποθέσεις στο μέλλον, αφού το αντίστοιχο νούμερο στην Ευρώπη είναι κοντά στο 90%. Εντύπωση, ωστόσο, προκαλεί το γεγονός ότι παρά τις πολλαπλές δυνατότητες πληρωμής που παρέχει το 95% των ηλεκτρονικών καταστημάτων, ο πιο διαδεδομένος τρόπος είναι η αντικαταβολή (91% ).
Οσον αφορά στα e-shops, το 81% παρέχει τη δυνατότητα πληρωμής με πιστωτική κάρτα, το 72% με χρεωστική κάρτα, ενώ το 63% μέσω PayPal. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου Βασίλη Κορκίδη, η Ελλάδα αποτελεί μια σημαντική αγορά για την ανάπτυξη της μεθόδου PayPal με αύξηση από το 29% των online καταστημάτων το 2012 στο 63% το 2014.
Στον κλάδο των ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών ειδών, όλες οι μεγάλες αλυσίδες (Κωτσόβολος, Public, Media Markt, Πλαίσιο, Ηλεκτρονική κ.ά.) δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα, προχωρώντας σε σημαντικές προσφορές, κυρίως σε συσκευές προηγούμενης γενιάς, είτε σε προϊόντα που έχουν την αποκλειστική διανομή.
Ακόμη, η Praktiker επενδύει στρατηγικά και δυναμικά στο online εμπόριο, ενισχύοντας, διαρκώς, την ηγετική της θέση στον κλάδο της. Το online shop www.praktiker.gr έχει γίνει ένας δημοφιλής προορισμός για τους online καταναλωτές, με πάνω από 1.200.000 επισκέψεις και 20.000.000 page views τον μήνα.
Στον τομέα της ένδυσης, την περασμένη άνοιξη, ο ισπανικός πολυεθνικός όμιλος Inditex εκδήλωσε την πρόθεση να επενδύσει στο ηλεκτρονικό του κατάστημα (Zara online) προσδοκώντας να προσθέσει μερίδια στην ήδη ηγετική της παρουσία και να καλύψει γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας όπου η ύπαρξη φυσικού καταστήματος δεν δικαιολογείται.
Τέλος, στον χώρο των παιχνιδιών, η Jumbo λειτουργεί από πέρυσι το ηλεκτρονικό της κατάστημα (e-jumbo.gr), μέσω του οποίου προσφέρει πολλά από τα προϊόντα της σε καλύτερες τιμές, ενώ σημαντικές προσφορές παρέχει στους πελάτες της μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος και η κορυφαία αλυσίδα κοσμημάτων Folli Follie.