Το εξαιρετικά υψηλό κόστος των υγρών καυσίμων τους πρώτους 9 μήνες του 2008, σε συνδυασμό με την οικονομική δυσπραγία των νοικοκυριών φαίνεται να εκπαιδεύει τους Έλληνες στο να καταναλώνουν σημαντικά λιγότερη βενζίνη.

Πηγές της ομοσπονδίας βενζινοπωλών, μιλούν για σημαντική κάμψη στις πωλήσεις, που στις βενζίνες φτάνει ακόμη και το 27 με 28%. Η κάμψη δεν αφορά βεβαίως το τζίρο των βενζινάδικων, αλλά το σύνολο των λίτρων που διαθέτουν σε σύγκριση με αντίστοιχες περιόδους των προηγουμένων χρόνων.

Πολλοί οδηγοί έχουν αρχίσει να εγκαταλείπουν το αυτοκίνητο για την μετάβαση τους στην εργασία, έχουν περικόψει τις… άσκοπες βόλτες, τα ταξίδια του Σαββατοκύριακου, ενώ καταγράφεται και τάση συνδυασμένων μετακινήσεων 2-3 ανθρώπων, που έχουν την ίδια κατεύθυνση.

Παράλληλα, δεν είναι λίγοι εκείνοι, που προτιμούν μοτοσικλέτες για τις μετακινήσεις στην πόλη, ενώ όταν φθάνουν στο βενζινάδικο με οποιοδήποτε όχημα αποφεύγουν να «φουλάρουν» βάζοντας σχεδόν τα λίτρα που υπολογίζουν ότι χρειάζονται για μια-δύο ημέρες το πολύ.

Έτσι, οι βενζινοπώλες αναφέρουν ότι τώρα οι επιχειρήσεις τους στηρίζονται κατά κύριο λόγο στις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης, που λόγω των καιρικών συνθηκών παραμένουν σταθερές. Αντίθετα, για τα υπόλοιπα καύσιμα παρατηρείται, λένε, σημαντική κάμψη. Όταν τελειώσει η σεζόν διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης και εφόσον συνεχιστεί η κάμψη των πωλήσεων βενζίνης τότε υπάρχει θέμα βιωσιμότητας για πολλές επιχειρήσεις και οι περίπου 35 χιλιάδες θέσεις εργασίας του κλάδου θα τεθούν υπό απειλή, καταλήγουν.

Το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση πιέζει και η νέα ανατιμητική τάση στις τιμές των υγρών καυσίμων, την οποία οι καταναλωτές αποδίδουν στην πλειονότητά τους σε κερδοσκοπικά παιγνίδια του κυκλώματος διανομής και σε καμία περίπτωση στην πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου, που παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.

Η πλευρά των βενζινοπωλών συνεχίζει να επιρρίπτει ευθύνες στα διυλιστήρια υποστηρίζοντας ότι το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων προέρχεται από το συγκεκριμένο κομμάτι της «πετρελαϊκής αλυσίδας». Για να υποστηρίξουν την άποψη αυτή επισημαίνουν ότι το τελευταίο διάστημα που η αμόλυβδη παρουσιάζει αύξηση, η τιμή διυλιστηρίου σε απόλυτους αριθμούς έχει αυξηθεί περισσότερο(9 λεπτά) από την τιμή της λιανικής (5,5 λεπτά).

Από την πλευρά των διυλιστηρίων πάντως επισημαίνεται ότι ο συγκεκριμένος υπολογισμός είναι αυθαίρετος καθώς η τιμή διυλιστηρίου περιλαμβάνει τους διάφορους φόρους.

Δηλαδή η διακύμανση της τιμής του προϊόντος από το διυλιστήριο περιλαμβάνει και τα έσοδα του κράτους από φόρους που υπολογίζονται και με τον όγκο (ΕΦΚ), αλλά και ποσοστιαία και κατά συνέπεια δεν είναι συγκρίσιμη με τη λιανική τιμή. Επιπλέον, παρατηρούν, η τιμή διυλιστηρίου είναι ευθέως ανάλογη με τη διακύμανση της τιμής Platts σε συνδυασμό με την ισοτιμία €/$ κάτι που δε συμβαίνει με τη λιανική τιμή που περιλαμβάνει τους φόρους (ποσοστιαίους και επί του όγκου).