H απουσία ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά ηλεκτρισμού, οι φόροι, τα τέλη και οι χρεώσεις για τις ΑΠΕ αποτελούν ορισμένες από τις κύριες αιτίες για την άνοδο των τιμολογίων ρεύματος το 2013 στην Ελλάδα παρά την πτώση της χονδρικής τιμής του ηλεκτρισμού.

Tα παραπάνω αναφέρει μελέτη του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) και του Συμβουλίου Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της Ευρώπης (CEER), που παρουσιάστηκε πρόσφατα στις Βρυξέλλες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

H μελέτη, η οποία διερευνά το γιατί στις χώρες-μέλη της Ε.Ε. δεν αντανακλάται στη λιανική αγορά ρεύματος η πτώση των τιμών του ηλεκτρισμού στη χονδρική, δείχνει ότι στην Ελλάδα το τιμολόγιο ρεύματος των νοικοκυριών διαμορφώνεται κατά 53% από το κόστος ενέργειας, κατά 18% από τις χρεώσεις δικτύου, κατά 18% από τους φόρους και 12% από τις χρεώσεις ΑΠΕ.

Σημειώνει μάλιστα ότι το 2013 στις χώρες όπου παρατηρήθηκε η μεγαλύτερη άνοδος στις τιμές ρεύματος σε σχέση με το 2012, η αύξηση προήλθε από χρεώσεις σχετικές με τις ΑΠΕ, με πρώτη την Ελλάδα που εμφάνισε αύξηση 113% στο σκέλος των ΑΠΕ και δεύτερη τη Λιθουανία με 44%. Η έκθεση των ACER και CEER αποδίδει τις συνολικές αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος στην ύπαρξη ενός φαύλου κύκλου σε πολλές χώρες-μέλη, όπου η έλλειψη ανταγωνισμού οδηγεί σε περιορισμένη κινητικότητα των καταναλωτών και κατ’ επέκταση σε λιγότερη πίεση προς τους προμηθευτές να μειώσουν τις τιμές τους και άρα να δώσουν κίνητρα στους καταναλωτές να αλλάξουν πάροχο.

Στην Ευρώπη των «28», το 2013, μία χρονιά κατά την οποία η χονδρική τιμή του ηλεκτρισμού μειώθηκε, ο λογαριασμός για το ρεύμα των νοικοκυριών αυξήθηκε κατά 4,4% και για το φυσικό αέριο κατά 2,7%.
Στις χώρες, όπου οι τιμές αυξήθηκαν περισσότερο, η άνοδος των τιμολογίων προήλθε κυρίως από παράγοντες όπως οι χρεώσεις δικτύου, οι φόροι, τα ειδικά τέλη κ.λπ., δηλαδή από το ρυθμιζόμενο σκέλος του τιμολογίου και όχι το ανταγωνιστικό, που αφορά στη χρέωση ενέργειας. Αυτό όμως ισχύει για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, πλην της Ελλάδας, της Βρετανίας, της Μάλτας, της Κύπρου και της Ιρλανδίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πηγή: Hμερησία

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης