Αλλάζουν τα πάντα με την χθεσινή ομόφωνη απόφαση της ολομέλειας του ΣτΕ, που ορίζει ρητά ότι φορολογική ιστορία επιχειρήσεων και προσώπων μπορεί με βάση το Σύνταγμα να είναι μέχρι πέντε χρόνια πίσω.
Η πρώτη μεγάλη αλλαγή αφορά τους αναδρομικούς φοροελέγχους. Ένας φορολογούμενος ή μια επιχείρηση μπορεί να ελεγχθεί για τη φορολογική του συμπεριφορά από το 2012 και μετά και όχι για παλαιότερα έτη.
Η απόφαση του ΣτΕ για να είναι χρήσιμη σε όσους έχουν φορολογικές διαφορές με τις αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να περιμένουν να καθαρογραφεί
Είναι υπεύθυνος έναντι του νόμου και των φορολογικών αρχών από το 2012 και ουσιαστική η φορολογική του συμπεριφορά πριν, διαγράφεται.
Προσοχή όμως. Υπάρχει εξαίρεση που αφορά τις περιβόητες πλέον λίστες(Λαγκαρντ, Μπόργιαν κλπ)
Η απόφαση διατηρεί (αφού δεν ασχολήθηκε με τις εξαιρέσεις) τη 10ετή παραγραφή που ισχύει (ν. 2238/94) όταν προκύψουν νεα στοιχεία, δηλαδή εισοδήματα που δεν έχουν δηλωθεί.
Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και οι περίφημες λίστες.
Με βάση αυτή την παραδοχή αν κάποιος έχει αναντιστοιχία δηλωθέντων και βρίσκεται σε λίστα μεταξύ 2000-2005 , τότε οι απαιτήσεις του δημοσίου έχουν παραγραφεί.
Στον αέρα βρίσκεται πλέον και το λεγόμενο «καταθεσιολόγιο» για τις χρήσεις πριν το 2011 καθώς το δημόσιο χάνει το δικαίωμα να βεβαιώσει φόρους και πρόστιμα, ακόμη και αν οι ελεγκτικές υπηρεσίες έχει διαπιστώσει φοροδιαφυγή
Εν προκειμένω π.χ η λίστα Λαγκάρντ αφορά πληροφορίες για 2005,06,07. Το 2005 έχει ήδη παραγραφεί και το το 2006 παραγράφεται στις 31-12-2017.
Ο χρόνος λοιπόν «ζωής» και για τις λίστες εκπνέει.
Παράλληλα, η απόφαση του Στε αφήνει κι ένα μικρό παράθυρο για την επιμήκυνση της παραγραφής των φορολογικών υποχρεώσεων.
Αυτή όμως μπορεί να γίνει μόνο μια φορά και μόνο για ένα έτος πλέον της πενταετίας.
Ωστόσο, η απόφαση του ΣτΕ για να είναι χρήσιμη σε όσους έχουν φορολογικές διαφορές με τις αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να περιμένουν να καθαρογραφεί.
Από εκεί και έπειτα μπορούν πλέον να αμφισβητήσουν τη νομιμότητα των φορολογικών ελέγχων σε βάθος 10, 20 ή και 25 χρόνων. Η αμφισβήτηση των ελέγχων αυτών συνεπάγεται και ευθεία αμφισβήτηση των προστίμων, που έχουν επιβληθεί.
Με το που θα καθαρογραφεί η απόφαση του ΣτΕ, αρχίζει ένας Γολγοθάς για τη φορολογική διοίκηση, αλλά και τους ελεγχόμενους, που πρέπει μέσω των δικαστηρίων να αποδείξουν όσα ισχυρίζονται.
Υπάρχει όμως και μια άλλη διάσταση.
Ποιος θα ρυθμίσει υπόθεσή του ή ακόμη περισσότερο θα πληρώσει φόρους, πρόστιμα κι επιβαρύνσεις, που του έχουν επιβληθεί μετά από ελέγχους σε παλαιότερα της 5ετίας έτη;
Είναι σχεδόν σίγουρο ότι όλοι θα τηρήσουν στην καλύτερη περίπτωση στάση αναμονής.
Αυτό βεβαίως θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στη συσσώρευση βεβαιωμένων οφειλών προς το Δημόσιο, που είδη τείνουν να ανέλθουν προς τα 95 δις. ευρώ.
Παράλληλα, εάν η φορολογική διοίκηση δεν βρει τρόπο να «παρακάμψει» την απόφαση του ΣτΕ το μεγαλύτερο μέρος από αυτά θα πρέπει να διαγραφεί με πολύ σοβαρές επιπτώσεις στα έσοδα.
Να θυμίσουμε όμως ότι στις συσσωρευμένες οφειλές προς το Δημόσιο περιλαμβάνονται ακόμη περιπτώσεις εταιριών που έχουν κλείσει εδώ και 10ετίες και οι μέτοχοί τους έχουν εγκαταλείψει τον «μάταιο τούτο κόσμο».
«Μελετούμε τις επιπτώσεις της απόφασης. Σε κάθε περίπτωση η απόφαση θα γίνει αποδεκτή», σημειώνουν πηγές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων ΕσόδωνΠοιος δεν θυμάται τη «μάχη στη Βουλή» όταν ο τότε υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου έφερε τη σχετική λίστα ώστε να διαγραφούν τα πρόστιμα από εταιρίες που δεν υπάρχουν.
Στον αέρα βρίσκεται πλέον και το λεγόμενο «καταθεσιολόγιο» για τις χρήσεις πριν το 2011 καθώς το δημόσιο χάνει το δικαίωμα να βεβαιώσει φόρους για αυτές τις χρήσεις, ακόμη και αν οι ελεγκτικές υπηρεσίες έχει διαπιστώσει φοροδιαφυγή.
Υπενθυμίζεται ότι το καταθεσιολόγιο είναι ένα ειδικό λογισμικό που καταγράφει τις καθαρές πρωτογενείς καταθέσεις ποσών στους τραπεζικούς λογαριασμούς.
«Μελετούμε τις επιπτώσεις της απόφασης. Σε κάθε περίπτωση η απόφαση θα γίνει αποδεκτή», σημειώνουν πηγές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Η απόφαση, όπως συνηθίζεται, θα παραληφθεί καθαρογραμμένη από το υπουργείο Οικονομικών και θα παραδοθεί στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους προκειμένου να ορίσει επακριβώς τις επιπτώσεις που θα έχει στους ελέγχους που έχουν γίνει στο παρελθόν αλλά και στο χρονικό δικαίωμα του δημοσίου να προχωρήσει σε ελέγχους.
Η πρώτη ανάγνωση της απόφασης που κάνουν έμπειρα στελέχη περί των ζητημάτων φορολογικού ελέγχου φέρνει σε πολύ δύσκολη και μειονεκτική θέση το υπουργείο Οικονομικών.