Στις αλλαγές του θεσμικού πλαισίου για την ακτοπλοΐα, στη χρηματοδότηση των λιμενικών υποδομών, στο θέμα των συμβάσεων των άγονων γραμμών και το πως θα μπορέσουν να εξυπηρετηθούν ακτοπλοϊκώς καλύτερα τα νησιά, αλλά και στην εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, αναφέρθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός σε ημερίδα στη Σύρο, με θέμα: «Ακτοπλοϊκή Διασύνδεση των νησιών του Νοτίου Αιγαίου».

Τα τελευταία χρόνια οι συνθήκες στην ακτοπλοΐα και στις συνδέσεις των νησιών έχουν βελτιωθεί σημαντικά είτε στις Κυκλάδες είτε στα Δωδεκάνησα, είπε ο κ. Σαντορινιός, ενώ αναφερόμενος στο θέμα της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών, τόνισε ότι το ποσό για το 2016 και το 2017 έφθασε ξεχωριστά για το κάθε έτος στα 85 εκατ. ευρώ, το 2018 στα 89, ενώ το 2019 αναμένεται να αγγίξει τα 91,5 εκατ. ευρώ.

Πρόσθεσε ότι σήμερα το 50% των ελεύθερων γραμμών της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα γίνεται στο νότιο Αιγαίο, όπως επίσης και το 70% της διακίνησης των οχημάτων και των επιβατών από αυτά που μεταφέρονται σε όλη την Ελλάδα.

Είπε ότι σε μια προσπάθεια το υπουργείο Ναυτιλίας να διευκολύνει πιο προγραμματισμένα του νησιώτες προχώρησε φέτος στην υπογραφή τριετών συμβάσεων με ακτοπλοϊκές εταιρείες για την κάλυψη άγονων γραμμών.

«Με τις τριετείς συμβάσεις έχεις ένα σταθερό δίκτυο, ξέρεις ότι για τρία χρόνια το ίδιο πλοίο θα κάνει το συγκεκριμένο δρομολόγιο, άρα ως κάτοικος ενός νησιού μπορεί να αναπτυχθείς, να σχεδιάσει και να υλοποιήσεις πράγματα καλύτερα» τόνισε ο ίδιος.

Πρόσθεσε επίσης ότι με αυτόν τον τρόπο το υπουργείο έδωσε τη δυνατότητα σε ακτοπλόους με τέτοιου είδους συμβάσεις να μπορέσουν να τις χρησιμοποιήσουν στον τραπεζικό τομέα, προκειμένου να διευκολυνθεί η χρηματοδότησή τους για βελτίωση η αντικατάσταση των πλοίων τους.

Αναφερόμενος στα προβλήματα της ακτοπλοΐας και του δικτύου, δήλωσε ότι θα πρέπει υποχρεωτικά να συζητούνται τα θέματα με όλους τους φορείς και αυτό να περνάει μέσα μίας διαδικασίας από τη βουλή.

 Ανοιχτός σε προτάσεις ιδιωτών για υποδομές σε κρουαζιέρα

Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας στην ομιλία του αναφέρθηκε επίσης στις υποδομές των νησιών και στη χρηματοδότησή του, ενώ είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας είναι ανοιχτό σε προτάσεις φορέων και ιδιωτικών εταιρειών που θέλουν να φτιάξουν υποδομές και να αξιοποιήσουν λιμάνια για τον κλάδο της κρουαζιέρας αρκεί να μπορούν να φέρουν και κάποιο εγγυημένο προϊόν.

«Δεν θα πάμε σε παραχωρήσεις λιμανιών αυτό είναι ξεκάθαρο» τόνισε, προσθέτοντας ότι το υπουργείο είναι ανοιχτό και σε προτάσεις φορέων και εταιρειών κρουαζιέρας για υποδομές που θέλουν να αξιοποιήσουν σε λιμάνια, συμπληρώνοντας ότι κάτι τέτοιο αντίστοιχο θα μπορούσε να γίνει και με την ακτοπλοΐα.

Τόνισε ότι τα λιμάνια είναι συνδεδεμένα με την ακτοπλοΐα και η ακτοπλοΐα με τα λιμάνια, ενώ αναφερόμενος στο θέμα των λιμενικών υποδομών και στα προβλήματα που υπάρχουν, αναφέροντας ως για παράδειγμα ότι στην Τήνο και στην Κάσο πρέπει να μπουν συγκεκριμένα πλοία γιατί δεν χωράνε όλα, ενώ στη Σαντορίνη 19 πλοία που προσεγγίζουν πιάνουν σε ένα μόνο σημείο, είπε ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι παλαιότερα ξοδεύτηκαν λεφτά για υποδομές αλλά με λάθος τρόπο.

Τόνισε ότι στα τέλη του μήνα αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμανιού της Κω ύψους 29 εκατ. ευρώ από το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ενώ είπε ότι ήδη έχει υπογραφεί η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμανιού στον Αθηνιό της Σαντορίνης, ύψους 8,5 εκατ. ευρώ.

Πρόσθεσε επίσης ότι σε λίγες ημέρες μέσω των προγραμμάτων “Φιλόδημος” 1 και 2 θα χρηματοδοτηθούν μελέτες για όλα τα λιμενικά έργα με ένα πολύ σημαντικό ποσό.

Για το θέμα των νέων καυσίμων στα πλοία από το 2020

«Προσπαθούμε να φέρουμε σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο τροποποιήσεις για το θέμα των νέων καυσίμων στα πλοία από το 2020 μαζί με τη Μάλτα και την Κύπρο προκειμένου να μπορέσουμε να μειώσουμε το κόστος από τη χρήση του που στην ακτοπλοΐα αναμένεται να αγγίξει και το 60% του κόστους» είπε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας.

Πρόσθεσε επίσης ότι το υπουργείο προσπαθεί να βρει τρόπους χρηματοδότησης κατασκευής νέων πλοίων που θα έχουν άλλη χρήση, ποιο φιλική προς το περιβάλλον.

Αναφερόμενος στις αλλαγές του θεσμικού πλαισίου για την ακτοπλοΐα τόνισε υπάρχουν μία σειρά από προτάσεις από τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και της ακτοπλοΐας όπως για παράδειγμα να μην είναι ποινικά διωκόμενοι οι πλοίαρχοι ή οι ακτοπλόοι, γιατί κάθε φορά που υπάρχει καθυστέρηση πλοίου για κάποιο λόγο.

Συμπλήρωσε επίσης ότι θεσμοθετείται εν ήδη αναπτυξιακού μέτρου η δυνατότητα υπογραφής πολυετών συμβάσεων στην περίπτωση που το πλοίο θα είναι φιλικό προς το περιβάλλον (LNG, ηλεκτρικό πλοίο υβριδικό).

Επεσήμανε επίσης ότι το ακτοπλοϊκό δίκτυο χρειάζεται νέα πλοία, ενώ για το μεταφορικό ισοδύναμο που τρέχει στην πιλοτική του εφαρμογή υπογράμμισε ότι ήρθε ως απαίτηση των νησιωτών και όχι ως επιβολή. Πρόσθεσε ότι το συγκεκριμένο μέτρο από τις αρχές του 2019 θα πάει σε όλα τα νησιά με πιλοτική εφαρμογή και στα καύσιμα, ενώ έχουν προβλεφθεί για το συγκεκριμένο έτος 170 εκατ. ευρώ.

Επίσης, αναφέρθηκε στη συνεργασία του υπουργείου Ναυτιλίας μας με το εθνικό Μετσόβιο πολυτεχνείο για τη ψηφιοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου (έργο optinet) που θα χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για βέλτιστες διαδρομές.