Το 2020 θα έπρεπε να είναι η τελευταία χρονιά για τεκμήρια και φόρο πολυτελούς διαβίωσης σε σκάφη αναψυχής και αυτοκίνητα αφού η κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει την σταδιακή κατάργησή τους από το 2021.

Το απαρχαιωμένο σύστημα των τεκμηρίων διαβίωσης θα πρέπει να αντιμετωπίσουν για τελευταία φορά οι φορολογούμενοι καθώς το κυβερνητικό επιτελείο έχει ήδη εξαγγείλει την σταδιακή κατάργησή τους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ωστόσο, ακόμη δεν έχουν γίνει οι τελικές ανακοινώσεις και χιλιάδες αγοροπωλησίες παραμένουν «παγωμένες» καθώς το κόστος της φορολογικής επιβάρυνσης είναι άκρως αποτρεπτικό μέχρι και για τα υψηλά εισοδήματα. Ακόμη και μεγάλες βάρκες υπόκεινται σε βαριά φορολογία, όπως φουσκωτά, ιστιοπλοϊκά και άλλα.

Η φετινή πανδημία ήρθε να ανατρέψει πολλούς σχεδιασμούς και η κατάργηση των τεκμηρίων φαίνεται προς το παρόν να μην είναι από τις πρώτες προτεραιότητες.

Όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα πρέπει να καλύψουν το τεκμήριο διαβίωσης του οχήματός τους το οποίο θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι είναι αθροιστικό με τα υπόλοιπα τεκμήρια που απορρέουν από τα σπίτια, τα σκάφη, κ.ά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ωστόσο το εξωπραγματικό στην περίπτωση της χώρας μας είναι πως το τεκμήριο διαβίωσης στα αυτοκίνητα δεν προσεγγίζει καν την πραγματικότητα αλλά το ετήσιο κόστος χρήσης των ΙΧ που υπολόγισε ο νομοθέτης πριν από πολλά χρόνια είχε βασικό στόχο την είσπραξη εσόδων.

Και μάλιστα τα έσοδα από τα τεκμήρια διαβίωσης δεν είναι και λίγα καθώς ξεπερνούν τα 2,5 δισ. ευρώ με αποτέλεσμα να διατηρούνται τόσα χρόνια. Από την άλλη μεριά πολλοί υπουργοί Οικονομικών πίστευαν ότι με αυτό τον τρόπο το κράτος εισπράττει και ένα μέρος από τα «μαύρα» χρήματα που διακινούνται στην ελληνική οικονομία…

Τα τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στα σκάφη αναψυχής τα τεκμήρια διαβίωσης ή οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» κλιμακώνονται ως εξής:

* Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου χωρίς χώρο ενδιαίτησης (ταχύπλοα και μη) ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ανέρχεται στο ποσό των 4.000 ευρώ. Για όσα έχουν μήκος πάνω από 5 μέτρα, το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.

* Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρους ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και 7 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ορίζεται στο ποσό των 12.000 ευρώ. Για τα ίδια σκάφη με μήκος πάνω από 7 και μέχρι 10 μέτρα προστίθενται 3.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 10 μέτρων και μέχρι 12 μέτρα, προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 12 μέτρων και μέχρι 15 μέτρα, προστίθενται 15.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 15 μέτρων και μέχρι 18 μέτρα, προστίθενται 22.500 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 18 και μέχρι 22 μέτρα, προστίθενται 30.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Τέλος, για σκάφη πάνω από 22 μέτρα, προστίθενται 50.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέτρο μήκους.

Τα ποσά της περίπτωσης αυτής μειώνονται 50% για τα πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.

Η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» κάθε σκάφους μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά ποσοστό 15% αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι δέκα 10 έτη από τη χρονιά που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και κατά 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη. Τα παραπάνω ποσά του πίνακα μειώνονται κατά 50% για τα ιστιοφόρα σκάφη.

Για σκάφη με μόνιμο ναυτολογημένο πλήρωμα για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος, ενώ τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την επαγγελματική δαπάνη.

Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα Σκάφη

Με ποσοστό 13% υπολογίζεται και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης στους κατόχους σκαφών, πάνω από 5 μέτρα.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης