Λεπτομέρειες αναφορικά με τη χρηματοδότηση της προμήθειας έως 42 αεροσκαφών νέας γενιάς έδωσε ο πρόεδρος του αεροπορικού ομίλου Aegean Ευτύχης Βασιλάκης κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών για το σχολιασμό των οικονομικών αποτελεσμάτων πρώτου εξαμήνου.
Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε ότι «παρά τις προκλήσεις λόγω ανταγωνισμού και αύξησης της τιμής του πετρελαίου, τα μεγέθη του τρίτου τριμήνου θα είναι ισχυρά». Ωστόσο, δεν προχώρησε σε ποσοστιαία σύγκριση με τα μεγέθη του αντίστοιχου διαστήματος του 2017, καθώς τα αποτελέσματα του Σεπτεμβρίου δεν έχουν ακόμη διαμορφωθεί.
Αναφορικά με το σχεδιαζόμενο κέντρο εκπαίδευσης – επανεκπαίδευσης πιλότων σε 12.000 τ.μ. στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών (ΔΑΑ), διευκρίνισε ότι απαιτείται να ολοκληρωθεί η εικοσαετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ, ώστε να ξεκινήσει η υλοποίησή του. Τοποθέτησε την έναρξη της κατασκευής το πρώτο τρίμηνο του 2019 και την αποπεράτωση μέσα καλοκαιριού 2020, με το 50% της επένδυσης, αξίας 30 εκατ. ευρώ, να αφορά κατασκευαστικό κόστος και το υπόλοιπο 50% την προμήθεια εξομοιωτών πτήσεων.
Η νέα γενιά αεροσκαφών
Όπως σημείωσε ο κ. Βασιλάκης, η συμφωνία ύψους 5 δισ. δολ. (σε τιμές καταλόγου) με την Airbus για την προμήθεια έως και 42 αεροσκαφών της οικογένειας A320neo φανερώνει ότι η Aegean, που συμπληρώνει την επόμενη χρονιά, 20 χρόνια ζωής, έχει ωριμάσει.
Κι αυτό, όπως διευκρίνισε, όχι μόνο επειδή η εταιρεία εξασφάλισε πολύ ανταγωνιστικούς όρους, αλλά και διότι συναντά ισχυρό χρηματοδοτικό ενδιαφέρον.
«Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα σε σχέση με τη νέα παραγγελία μας, είναι ότι όλοι οι πιθανοί προμηθευτές μας, κυρίως lessors (σ.σ.: εταιρείες αγοράς και εκμίσθωσης αεροσκαφών), που συνιστούν τον κύριο όγκο του υφιστάμενου στόλου μας, είναι πρόθυμοι να παράσχουν χρηματοδότηση για τα νέα αεροσκάφη Airbus χωρίς επιπρόσθετο κόστος συντήρησης (σ.σ.: maintenance reserve – είναι τμήμα του μισθωτικού κόστους και υπολογίζεται βάσει των δαπανών κάθε προγραμματισμένης βαριάς συντήρησης του αεροσκάφους και των κινητήρων).
Το γεγονός αυτό, όπως ανέφερε, δεν αποδεικνύει μόνο το βαθμό ωρίμανσης της εταιρείας, αλλά θα έχει και θετική επίδραση στο cash flow, φανερώνοντας ότι η αγορά αντιλαμβάνεται την Aegean “ως πολύ πιο συμπαγή αεροπορική εταιρεία».
«Στα 10 χρόνια κρίσης, η Aegean δεν αθέτησε και δεν καθυστέρησε ούτε μία πληρωμή. Αυτό ενίσχυσε, πραγματικά, τη θέση μας» σημείωσε ο κ. Βασιλάκης.
Όπως ακόμη τόνισε, η αεροπορική λαμβάνει πολύ ανταγωνιστικές προσφορές για sale&leaseback των νέων αεροσκαφών από σχήματα που δεσμεύονται από σήμερα, τη στιγμή που παραδόσεις αεροσκαφών θα γίνουν το 2022 και το 2023.
Το γεγονός αυτό σχετίζεται, κατά τον κ. Βασιλάκη, με τους ανταγωνιστικούς όρους της συμφωνίας που πέτυχε η αεροπορική και με την μεγάλη εμπορευσιμότητα των νέων αεροσκαφών.
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση από τις τράπεζες καταγράφεται ενδιαφέρον. Ωστόσο, οι εμπορικές τράπεζες δεν προχωρούν σε χρηματοδότηση για διάστημα μεγαλύτερο των 18 – 20 μηνών από την παραλαβή.
Σε κάθε περίπτωση, η μέθοδος του sale&leaseback θα εξακολουθήσει να αντιπροσωπεύει περίπου το 65-70% το μοντέλου χρηματοδότησης της συμφωνίας για τη νέα γενιά αεροσκαφών.
Η Aegean θα διαθέτει στην κυριότητά της 12-16 αεροσκαφών από τέσσερα σήμερα, όταν ο στόλος της ανανεωθεί με τα νέας γενιάς αεροσκάφη της Airbus.
Πάντως, δεδομένου ότι η παραγγελία των, αρχικά, 30 αεροσκαφών έχει ως πρώτη παραλαβή το 2022, όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, η πρώτη πληρωμή πριν από την παράδοση (pre-delivery payment) θα πραγματοποιηθεί το 2020.
Με άλλα λόγια, η Aegean δεν βρίσκεται αντιμέτωπη τους προσεχείς μήνες με την υλοποίηση κάποιας σημαντικής επένδυσης, ενώ αναμένεται να ολοκληρώσει τον τρέχοντα μήνα τις συζητήσεις για την οριστικοποίηση του τύπου του κινητήρα των νέων αεροσκαφών.
Όσον αφορά τη χρηματοδοτική δομή του deal των 5 δισ. θα στηριχτεί κατά 1/3 σε ίδια κεφάλαια και κατά 2/3 σε δανεισμό