Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έπρεπε να καταβάλλουν πολλά δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα λόγω των εκπομπών ρύπων CO2 αν η δέσμευση για αυστηρότερα όρια εκπομπών ρύπων ίσχυε από φέτος.
Όμως από το 2020 οπότε θα αρχίσουν να ισχύουν αυτά τα αυστηρότερα όρια, θα κληθούν να αλλάξουν ριζικά τα πλάνα τους προκειμένου να πετύχουν τους στόχους τους.
Αν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν καταφέρουν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων τότε είναι αμφίβολο αν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις, αλλά και στα βαριά πρόστιμα που σε πολλές περιπτώσεις ίσως να είναι μοιραία για τη βιωσιμότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Το πρόστιμο είναι 95 ευρώ ανά γραμμάριο CO2 πέρα από το όριο, πολλαπλασιαζόμενο με τον αριθμό των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2020 και το 2021, αν και το 5% των οχημάτων με τις υψηλότερες εκπομπές δεν θα υπολογιστεί το 2020.
Το 2018 μάλλον τα όρια θα είναι αυξημένα αγγίζοντας τα 120,5 γρ/χλμ από τα 118 γρ/χλμ του 2017. Οι αναλυτές αποδίδουν αυτή την αύξηση σε πολλούς παράγοντες, με κυριότερη την αύξηση της ζήτησης των SUV, τα οποία είναι βαρύτερα και λιγότερο αεροδυναμικά και επομένως έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου, άρα και μεγαλύτερες εκπομπές ρύπων.
Παρά το γεγονός ότι η ΕΕ έχει βάλει υψηλούς στόχους, και υπάρχουν αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες που θα αντιμετωπίσουν προβλήματα, εντούτοις υπάρχουν εταιρείες που ήδη έχουν πιάσει τους στόχους. Όπως η Fiat που για το 2021 στοχεύει πολύ χαμηλότερα και συγκεκριμένα στα 91,8γρ/χλμ.
Από την άλλη, υπάρχουν και εταιρείες που αποφάσισαν να αλλάξουν την στρατηγική τους με τη διακοπή της παραγωγής πολλών μοντέλων SUV. Όπως αναμένεται να κάνει η Ford, προκειμένου να πιάσει τους υψηλούς στόχους που έχει θέσει η ΕΕ.