Άμεση ψηφιοποίηση του Δημοσίου επέβαλλε ο φόβος διασποράς της πανδημίας του κορωνοϊού, επισπεύδοντας κάθε σχέδιο και δράση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Οι πολίτες κλήθηκαν να επικοινωνούν αποκλειστικά μέσω διαδικτύου, ενώ υιοθετήθηκε η εξ αποστάσεως εργασία, εκπαίδευση, ψυχαγωγία. Οι κύριες δράσεις που ετοίμασε και ολοκλήρωσε εντός ολίγων ημερών και ανακοίνωσε μέχρι στιγμής το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης συνοψίζονται στις παρακάτω πρωτοβουλίες που από τη μια πλευρά «λύνουν» τα χέρια των πολιτών στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο και από την άλλη πλευρά τούς «κλείνουν» εντός σπιτιού.
Εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις μέσω τηλεφώνου
Εξουσιοδοτήσεις, υπεύθυνες δηλώσεις και συνταγογραφήσεις μπορούν να γίνουν από το κινητό ή τον υπολογιστή μας μέσω της ενιαίας ψηφιακής πύλης του Δημοσίου που υλοποιεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Συγκεκριμένα, μια σειρά από διαδικασίες που έως τώρα απαιτούσαν αυτοπρόσωπη παρουσία σε ΚΕΠ ή αστυνομικό τμήμα θα διεκπεραιώνονται πιλοτικά από τον προσωπικό μας υπολογιστή ή από το κινητό μας τηλέφωνο χωρίς μετακινήσεις και περιττή γραφειοκρατία. Το gov.gr συγκεντρώνει το σύνολο των υπηρεσιών (περισσότερες από 500) που παρέχονται ψηφιακά από το Δημόσιο και κάθε υπηρεσία που θα ψηφιοποιείται στο μέλλον θα ενσωματώνεται στην πλατφόρμα.
Επιπλέον, ο πολίτης έχει πλέον τη δυνατότητα να συμπληρώνει και να υπογράφει ηλεκτρονικά εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις, αλλά προστίθεται κι η υπηρεσία της άυλης συνταγογράφησης. Παρέχεται, επίσης, η δυνατότητα άμεσης ηλεκτρονικής αποστολής εξουσιοδοτήσεων και υπεύθυνων δηλώσεων στην Αρχή, η οποία ζητά την έκδοσή τους, χωρίς ο πολίτης να χρειάζεται να μεταβεί σ’ αυτές.
Η ταυτοποίηση θα διενεργείται μέσω των κωδικών Taxisnet και τα έγγραφα που θα εκδίδονται μέσω του gov.gr θα φέρουν μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό επαλήθευσης και ηλεκτρονική σφραγίδα, θα γίνονται, δε, υποχρεωτικά αποδεκτά από όλους τους φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Meeting μέσω τηλεδιάσκεψης
Το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας ΑΕ (ΕΔΥΤΕ) σχεδίασε και κατασκεύασε μια υπηρεσία τηλεδιασκέψεων, το e:presence, την εποπτεία της οποίας έχει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η υπηρεσία e:Presence.gov.gr δίνει τη δυνατότητα στους φορείς του ελληνικού δημοσίου να οργανώνουν και να πραγματοποιούν διαδικτυακές τηλεδιασκέψεις που χαρακτηρίζονται από υψηλή ασφάλεια, ποιότητα και αλληλεπίδραση.
Υπενθυμίζεται ότι, μέχρι στιγμής, από την αρχή της λειτουργίας της υπηρεσίας, από τις 16 Μαρτίου μέχρι σήμερα, έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 900 τηλεδιασκέψεις και υπολογίζεται ότι 1.412 άτομα έχουν συμμετάσχει σε τουλάχιστον μια τηλεδιάσκεψη.
Ψηφιακά η φορολογική ενημερότητα για τις πληρωμές από το Δημόσιο
Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες και προϊόντα απαλλάσσονται σταδιακά από την υποχρέωση να προσκομίζουν οι ίδιοι φορολογική ενημερότητα για να μπορέσουν να πληρωθούν, καθώς η διαδικασία θα γίνεται αυτόματα. Η Βουλή των Ελλήνων αποτελεί τον πρώτο δημόσιο φορέα που θα αξιοποιήσει το Κέντρο Διαλειτουργικότητας για την αυτοματοποιημένη αναζήτηση και λήψη φορολογικής ενημερότητας για τις πληρωμές των δαπανών της.
Η αυτοματοποιημένη αυτή διαδικασία οφείλει να επεκταθεί και σε όλους τους φορείς του Δημοσίου. Ήδη αρκετοί φορείς έχουν εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον
Πρωτοβουλία DigitalSolidarityGR
Με σύνθημα την ψηφιακή αλληλεγγύη η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τους διευθύνοντες συμβούλους του τηλεπικοινωνιακού κλάδου προκειμένου να διασφαλίζεται στον μέγιστο δυνατό βαθμό η αποτελεσματική λειτουργία των λύσεων τηλεργασίας που χρησιμοποιούν τόσο φορείς του Δημοσίου όσο και μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα, καθώς και όλες οι σχετικές υπηρεσίες επικοινωνίας που παρέχονται προς τους πολίτες.
Όπως τονίζεται, η Πολιτεία παρακολουθεί από κοντά την κατάσταση και πώς επηρεάζεται η λειτουργία των τηλεπικοινωνιακών υποδομών, προκειμένου να παρεμβαίνει ουσιαστικά και εφόσον αυτό καθίσταται αναγκαίο.
Μέσω της πρωτοβουλίας DigitalSolidarityGR, κλήθηκαν οι επιχειρήσεις τεχνολογίας που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα να εξετάσουν ποιες από τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους που παρέχονται με συνδρομή, μπορούν να διατεθούν δωρεάν για όσο διάστημα διαρκούν τα έκτακτα μέτρα.
Έκτακτα μέτρα λειτουργίας των ΚΕΠ
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών υλοποιεί έκτακτα μέτρα σχετικά με τη λειτουργία των ΚΕΠ, με σκοπό την προστασία υπαλλήλων και πολιτών. Ήδη, από τις 16 Μαρτίου 2020, και μέχρι νεωτέρας τα ΚΕΠ λειτουργούν από Δευτέρα έως Παρασκευή, με ωράριο 07.30 έως 15.00. Η προσέλευση των πολιτών γίνεται κατόπιν τηλεφωνικής προσυνεννόησης (ραντεβού), ενώ το υπουργείο θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την εισαγωγή περαιτέρω ηλεκτρονικών υπηρεσιών στην πύλη «ΕΡΜΗΣ» (ermis.gov.gr), με στόχο την απομακρυσμένη εξυπηρέτηση των πολιτών και τη μείωση προσέλευσής τους στα ΚΕΠ. Να αναφέρουμε ότι οι διευθυντές έχουν την ευθύνη της χρονικής ιεράρχησης για τη διεκπεραίωση των σχετικών αιτημάτων.
Τέλος, να προσθέσουμε ότι και η εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή αρχικής ή διορθωτικής δήλωσης της επιφάνειας ακινήτων στους δήμους της χώρας έχει συνέβαλε στην αποφυγή συνωστισμού στις αρμόδιες υπηρεσίες. Ήδη, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία έχουν γίνει πάνω 2.700 επισκέψεις στην εν λόγω πλατφόρμα, έχουν υποβληθεί 260.000 αιτήσεις με 6.500.000 επιπλέον τετραγωνικά για τους δήμους.
Πηγή: ΑΠΕ