Η ανώμαλη προσγείωση της efood συνεχίζεται και ο κατήφορος μάλλον δεν έχει τέλος για την άλλοτε επιτυχημένη εταιρεία διανομών. Η αντίδραση του κόσμου είναι καταλυτική και διαρκεί, ενώ οι προοπτικές είναι τουλάχιστον δυσοίωνες και σε κάθε περίπτωση η «πίτα ξαναμοιράζεται», το παιχνίδι αλλάζει και συνολικά ο κλάδος κλυδωνίζεται.
Χαρακτηριστικό της επόμενης ημέρας που δεν ξημέρωσε καθόλου καλά για την εταιρεία είναι το γεγονός ότι την Παρασκευή αλλά και το Σάββατο οι παραγγελίες μέσω efood έπεσαν κατά 50%-60%, ενώ και τη Δευτέρα η κατάσταση συνέχισε να επιδεινώνεται. Η ίδια η εταιρεία παραδέχεται, σύμφωνα με συνεργάτες της στον κλάδο της εστίασης, πως οι παραγγελίες που είχαν λάβει μέσω του efood ήταν 30% λιγότερες σε σχέση με αυτές που λάμβαναν πριν από την κρίση των «αποικιακών συμβάσεων» που προκάλεσαν την κατακραυγή της ελληνικής κοινωνίας.
Το πρόβλημα όμως είναι πολύ μεγαλύτερο. Οι αθέμιτες πρακτικές που επιλέχτηκαν είναι πρώτο θέμα συζήτησης σε όλες τις παρέες και ειδικότερα σε εκείνες των νέων, που φαίνεται ότι αντιδρούν με μεγαλύτερη οργή και αποφασιστικότητα.
Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της κοινωνίας απορρίπτει το εργασιακό πραξικόπημα που επιχείρησε η εν λόγω εταιρεία online delivery καταργώντας τη μισθωτή εργασία και προτείνοντας στους εργαζόμενους διανομείς να γίνουν εάν το επιθυμούν freelancers.
Έτσι, λοιπόν, ένα νέο φαινόμενο -για τη χώρα μας τουλάχιστον-, ο ψηφιακός ακτιβισμός, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με τη δύναμη του πληκτρολογίου να αναδεικνύεται σε αποφασιστικό παράγοντα αντίδρασης και αλληλεγγύης.
Μάλιστα στη σχετική πλατφόρμα όπου μπορεί κανείς να βρει την εφαρμογή της efood, δηλαδή στο Google Play, καταγράφεται κάτι εξαιρετικά σπάνιο. Οι αξιολογήσεις των χρηστών που έδιναν στη συγκεκριμένη υπηρεσία πολύ υψηλή βαθμολογία της τάξης του 4,7 με άριστα το 5 κατρακύλησαν στο 1,2 μετά το κύμα των αρνητικών σχολίων και τις αθρόες διαγραφές που γίνονται εδώ και λίγες ημέρες.
Τα σχόλια είναι απολύτως επικριτικά, ορισμένα απαξιωτικά, άλλα πιο μετριοπαθή κι άλλα απολύτως οργισμένα. Η κοινωνία αντιδρά και μάλιστα μαζικά, αποφασιστικά και δείχνει επιμoνή στην πρόθεσή της να «τιμωρήσει» την εταιρεία. Το πόσο μπορεί να διαρκέσει αυτό κανείς δεν γνωρίζει, αλλά σίγουρα η επόμενη ημέρα δεν θα μοιάζει σε τίποτα με την προηγούμενη.
Την ίδια στιγμή κάποιοι που εμφανίστηκαν στο Twitter ως οι efooders, όπως αποκαλούνται, «απαντούν» μέσω αναρτήσεων με τα hashtag #Proud_efooder και #restore_efood, στο αντίστοιχο #cancel_efood παραθέτοντας τις εμπειρίες τους ως εργαζόμενοι στην efood.
Παρά τις όποιες προσπάθειες το θέμα δεν έχει κλείσει
Αύριο, Τετάρτη, θα πραγματοποιηθούν κινητοποιήσεις στην Αττική. Συγκεκριμένα το Συνδικάτο Επισιτισμού, Τουρισμού Ξενοδοχείων & Συναφών Επαγγελμάτων Νομού Αττικής και η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου για Ταχυμεταφορείς (courier), Ταχυδιανομείς (delivery) και Υπαλλήλους Εξωτερικών Εργασιών με Δίκυκλο (Σ.Β.Ε.Ο.Δ) αποφάσισαν από κοινού να προκηρύξουν προειδοποιητική στάση εργασίας μεταξύ 12:00 και 16:00 και μοτοπορεία που θα ξεκινήσει από τα Προπύλαια για να καταλήξει στα κεντρικά γραφεία της efood στο Ηράκλειο Αττικής.
Η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου, στο κείμενο που ανέβασε στον διαδικτυακό της τόπο, ζητάει μεταξύ άλλων:
– Άμεση συνάντηση με την εταιρεία για την επίλυση των προβλημάτων.
– Να σταματήσει η επιβολή του freelancing υπό την απειλή της απόλυσης.
– Να τηρηθούν οι δεσμεύσεις της εταιρείας για μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου.
– Να υποβάλλονται σε αυστηρό θεσμικό έλεγχο (ΣΕΠΕ, Υπουργείο Εργασίας) όλες οι εσωτερικές παραμετροποιήσεις της εφαρμογής που οδηγούν σε διακρίσεις.
– Να σταματήσουν οι αυθαίρετες και παράνομες, όπως τις χαρακτηρίζει, αξιολογήσεις που υιοθετεί ως κριτήριο απόλυσης και οι απειλές στέρησης ημερομισθίου.
Οι κινητοποιήσεις έρχονται σε συνέχεια του μηνύματος που έστειλε την περασμένη εβδομάδα η e-food ενημερώνοντας 115 διανομείς της, επί συνόλου 3.000, ότι δεν σκοπεύει να ανανεώσει τις τρίμηνες συμβάσεις εργασίας και αντ’ αυτού τους πρότεινε να γίνουν εάν το επιθυμούν freelancers.
H εταιρεία πάντως μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε απέδωσε το γεγονός σε «λανθασμένη επικοινωνία», που «δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας» και ως εκ τούτου την αποδοκιμάζει.
Η «εκτόξευση» μέσα στην πανδημία
Ενώ ένα disaster story, για την efood, την οποία δημιούργησαν το 2012 τα αδέλφια Κυρκίνη και πούλησαν έναντι 22 εκατ. ευρώ στη γερμανική Delivery Hero το 2015, είναι σε εξέλιξη, αξίζει κανείς να καταγράψει τις επιδόσεις της τα προηγούμενα χρόνια αλλά και την εκτόξευση κερδών και τζίρου μέσα στην πανδημία.
Μέχρι το μεσημέρι της 15ης Σεπτεμβρίου όμως -δηλαδή πριν σταλεί το μήνυμα σε διανομείς της ότι δεν θα ανανεωθεί η σύμβασή τους- έβλεπε μπροστά της μόνον πεδίο δόξης λαμπρό.
Μόνο πέρυσι, «είδε» τον τζίρο της να εκτοξεύεται στα 64,488 εκατ. ευρώ από 43,171 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019. Η αύξηση στον κύκλο εργασιών προήλθε κυρίως από την αύξηση των παραγγελιών με αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων από προμήθειες που ενισχύθηκαν κατά 13,4 εκατ. ευρώ στα 46,143 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον ο τζίρος της αυξήθηκε και λόγω της χρήσης των υπηρεσιών προώθησης των συνεργαζόμενων καταστημάτων στην πλατφόρμα.
Αντίστοιχα τα ταμειακά της διαθέσιμα εκτοξεύθηκαν στα 40,84 εκατ. ευρώ από 28,9 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019, ενώ, σε ό,τι αφορά τη διάθεση των κερδών της, το μέρισμα προς την Delivery Hero αγγίζει τα 20 εκατ. ευρώ.
Στην εταιρεία απασχολούνταν στα τέλη του 2020 378 άτομα, από 268 άτομα το 2019, ενώ οι υπόλοιποι εργαζόμενοι της είναι «ενοικιαζόμενοι» με τρίμηνες συμβάσεις από γνωστή διεθνή εταιρεία.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι, κατά τη χρήση του 2020 και μόνο στην αρχή της πανδημίας, η εταιρεία έκανε χρήση συγκεκριμένης φορολογικής ωφέλειας που δόθηκε με τις σχετικές κυβερνητικές αποφάσεις κι αυτό είναι ίσως το επόμενο μεγάλο πρόβλημα, αφού οι ελεγκτικοί μηχανισμοί έχουν από χθες θέσει στο μικροσκόπιο κάθε είδους επιλογή και πολύ περισσότερο εξετάζουν πού πήγε και με ποιους όρους το κρατικό χρήμα που δόθηκε με τα μέτρα στήριξης κατά των επιπτώσεων της πανδημίας.
Η αντίδραση της κοινωνίας
Η δημοσιοποίηση του μηνύματος που έλαβαν οι 115 διανομείς της efood προκάλεσε την οργή των πολιτών στα social media. Με χιλιάδες αναρτήσεις σε προσωπικούς λογαριασμούς, αλλά και σχόλια στη σελίδα της εταιρείας ο κόσμος ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να ανεχτεί αυτή τη συμπεριφορά προς τους εργαζόμενους.
Οι πολίτες «απάντησαν» με τον μόνο διαθέσιμο τρόπο, αλλά το έκαναν πολύ αποτελεσματικά, δείχνοντας ότι όπως πολύ εύκολα μια διαδικτυακή εταιρεία μπορεί να γίνει μεγάλη χάρη σε μια καλή εφαρμογή, το ίδιο εύκολα μπορεί και να καταστραφεί όταν οι πελάτες στραφούν εναντίον της με μόνο όπλο το πληκτρολόγιό τους. Εκτός από τη μείωση του όγκου των πωλήσεων, η αξιολόγηση της εταιρείας καταβαραθρώθηκε από το άριστο 4,8 στο 1.
Δείτε σχόλια χρηστών στο Internet