Οξύ πρόβλημα θέρμανσης αντιμετωπίζουν οι Έλληνες τα τελευταία χρόνια, λόγω της κρίσης, και εφέτος δεν αναμένεται να αλλάξει η εικόνα για ένα στα τέσσερα νοικοκυριά.

Μετά την κατάρρευση στις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης η μεγάλη πλειονότητα αναζήτησε θέρμανση μέσα από την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Η ΔΕΗ πρωτίστως, αλλά και οι ιδιώτες πάροχοι, σήκωσαν το βάρος της ενεργειακής αυτάρκειας των νοικοκυριών ή έστω της συμπλήρωσης κάποιας ήδη υπάρχουσας θέρμανσης που όμως δεν επαρκεί.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τι γίνεται όμως με όσους οφείλουν σε κάποιο πάροχο έστω και μικροποσά; Πολύ απλά τους κόβουν, πλέον, το ρεύμα και τρέχουν όπως – όπως να ρυθμίσουν την όποια οφειλή. Ούτε αυτό όμως είναι εύκολο.

Οι δόσεις είναι λίγες και η διευκόλυνση που ισχύει έως τώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν λύνει το πρόβλημα νοικοκυριών που αντιμετωπίζουν οξύ οικονομικό πρόβλημα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Εκατοντάδες κλήσεις στο τηλεφωνικό κέντρο του zougla.gr έχουν τον ίδιο, κοινό, παρανομαστή. Να αυξηθούν οι δόσεις της ρύθμισης ώστε να μειωθεί το ποσό που θα πρέπει να καταβάλουν. Σήμερα δίδεται η δυνατότητα 24 δόσεων, ενώ πρόβλημα αποτελεί και η προκαταβολή που αγγίζει περίπου το 20%.

Ένας οικονομικά ασθενής άνθρωπος πρέπει δηλαδή να εξασφαλίσει και για «γενναία» προκαταβολή για να μπει στη ρύθμιση και μια υψηλή δόση κάθε μήνα και το κόστος της τρέχουσας κατανάλωσης. Είναι προφανές ότι είναι δύσκολο και πολλοί αναγκάζονται να ζουν χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, το οποίο σε κάθε περίπτωση χαρακτηρίζεται «κοινωνικό αγαθό» και κρίνεται απαραίτητο σε μια πολιτισμένη κοινωνία.

Τα αποτελέσματα καταγράφονται ήδη στους στατιστικούς πίνακες, ακόμη και της Eurostat.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ένας στους τέσσερις Έλληνες δεν έχει θέρμανση τον χειμώνα

Στο σύνολο της Ευρωπαϊκή Ένωσης, το 8% δηλώνει ότι δεν μπορεί να έχει επαρκή θέρμανση, λόγω οικονομικής αδυναμίας κι αυτή είναι μια ακόμα πληγή, που άφησε πίσω της η κρίση. Ειδικά όσον αφορά στην Ελλάδα των δραματικών εισοδηματικών απωλειών, το ποσοστό διαμορφώνεται στο 25,7%, κάτι που σημαίνει ότι το ¼ του πληθυσμού αδυνατεί να καλύψει μια βασική ανάγκη αξιοπρεπούς διαβίωσης!

Με αυτό το ποσοστό, η Ελλάδα κατατάσσεται στην τρίτη θέση, πίσω από τη Βουλγαρία (36,5%) και τη Λιθουανία (28,9%). Η τάση είναι πτωτική, αλλά με τη διαφορά ότι ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη αυτά τα ποσοστά άρχισαν να μειώνονται μετά από το 2012 (11% μ.ο.), στη χώρα μας η βελτίωση αυτού του κοινωνικού δείκτη ξεκίνησε μετά από το 2014 κι αφού είχε φτάσει στο ασύλληπτο 32,9%.

Τι ισχύει έως σήμερα για τις ρυθμίσεις οφειλών προς τη ΔΕΗ

Τη δυνατότητα για ρύθμιση οφειλών δίνει η ΔΕΗ, ώστε να κάνουν διακανονισμό των χρεών τους νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Η ΔΕΗ, με στόχο τη στήριξη και οικονομική διευκόλυνση των νοικοκυριών, των επιχειρήσεων και των ευπαθών κοινωνικών ομάδων παρέχει τη δυνατότητα ευνοϊκής ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους.

Το σύστημα διακανονισμού οφειλών για τους οικιακούς πελάτες της ΔΕΗ έχει ως εξής:

Α. Οι πελάτες διαχωρίζονται κατά το βαθμό της συνέπειας που επέδειξαν στην πληρωμή των λογαριασμών το προηγούμενο δωδεκάμηνο στις εξής 6 κατηγορίες, όπως ίσχυε και πριν:

   – Συνεπείς χωρίς διακανονισμούς
   – Συνεπείς σε πληρωμές και διακανονισμούς
   – Περισσότερες από μία ενσωματώσεις λογαριασμών σε επόμενους
  –  λογαριασμούς ή και μία αθέτηση διακανονισμού
  –  Πολλαπλή αθέτηση διακανονισμών
  –  Πελάτες με αποκοπή λόγω χρέους, οι οποίοι δεν έχουν υποβάλει αίτημα επανασύνδεσης και ρύθμισης οφειλών εντός 30 ημερών από την ημερομηνία αποκοπής

Β. Για όσους εντάσσονται στις κατηγορίες 1 έως 4 το σύστημα της ρύθμισης κλιμακώνεται με τα παρακάτω κριτήρια:

Για μέσο μηνιαίο λογαριασμό μέχρι 100 ευρώ απαιτείται προκαταβολή του 10% της οφειλής

Για μηνιαίο λογαριασμό 101 – 250 ευρώ, προκαταβολή 15% και από 250 ευρώ και πάνω η προκαταβολή γίνεται 20%

Σε όλες τις περιπτώσεις ο μέγιστος αριθμός των μηνιαίων δόσεων της ρύθμισης είναι 24

Η δόση δεν μπορεί να ξεπερνά το ύψος του μέσου μηνιαίου λογαριασμού (αφού αφαιρεθεί η προκαταβολή). Αν προκύπτει υπόλοιπο, τότε αυτό θα πρέπει να καταβληθεί μαζί με την προκαταβολή.

Γ. Για τις κατηγορίες συνέπειας 5 και 6 η ρύθμιση γίνεται με 30% προκαταβολή και μέχρι 18 μηνιαίες δόσεις. Αν έχει κοπεί το ρεύμα λόγω χρέους, χρειάζεται προκαταβολή 40% και μέχρι 12 δόσεις.

Επίσης, ισχύουν οι ειδικές ρυθμίσεις για τους ευάλωτους οικιακούς πελάτες με άτοκες δόσεις έως 50% του μηνιαίου λογαριασμού που προβλέπει ο Κώδικας Προμήθειας.

Επίσης είναι δυνατόν να εγκριθεί κατ’ εξαίρεση διακανονισμός για ειδικές περιπτώσεις πελατών, που για ιδιαίτερα σοβαρούς λόγους χρήζουν διαφορετικής αντιμετώπισης ως προς τις γενικές ρυθμίσεις εξόφλησης των οφειλών.

Που απευθύνονται οι πελάτες της ΔΕΗ, που θέλουν να ρυθμίσουν οφειλές

Οι πελάτες οι οποίοι επιθυμούν να προβούν στη ρύθμιση των οφειλών τους μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα κατά τόπους Καταστήματα, και το Τμήμα Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης Πελατών, 11770 (Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 07:00 – 19:00).

Διευκρινίζεται ότι μέσω του 11770 δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν πελάτες οι οποίοι δεν έχουν τηρήσει το διακανονισμό τους και επιθυμούν την επαναρύθμιση της οφειλής τους. Εξαιρούνται οι πελάτες που είναι ενταγμένοι στο Μητρώο των Ευάλωτων Πελατών.

Διακανονισμός ΔΕΗ 2019 – Για επιχειρήσεις και βιομηχανίες:

  • άμεση καταβολή του 10% της συνολικής οφειλής
  • ρύθμιση του υπόλοιπου σε μηνιαίες δόσεις που θα διαμορφώνονται ανάλογα με το μέσο μηνιαίο λογαριασμό, με ελάχιστο αριθμό δόσεων τις 18 και μέγιστο τις 36.

Κοινωνικό τιμολόγιο

Για ευάλωτους πελάτες, πελάτες με αποκοπή ή ρευματοκλοπή, ισχύουν διαφορετικές ρυθμίσεις:

Για τους πελάτες που είναι οι ενταγμένοι στο Μητρώο των Ευάλωτων πελατών ακολουθούνται τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Προμήθειας.

Ειδικότερα για τους Ευάλωτους πελάτες η κάθε δόση δεν ξεπερνά το 25% του συνόλου ενός διμηνιαίου λογαριασμού.

Έτσι για παράδειγμα, ένας ευάλωτος πελάτης με συνολική οφειλή €2.000 και μέσο διμηνιαίο λογαριασμό €200 θα μπορεί να το αποπληρώσει την οφειλή του σε 40 μηνιαίες άτοκες δόσεις των €50.

Επιπλέον, στους Ευάλωτους Πελάτες παρέχονται ειδικά μέτρα προστασίας, μεταξύ των οποίων η μη έκδοση εντολής απενεργοποίησης μετρητή (διακοπής ρεύματος) λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών κατά το χρονικό διάστημα από Νοέμβριο έως Μάρτιο, καθώς και κατά τη διάρκεια των μηνών Ιουλίου και Αυγούστου.

β. Οι αγροτικοί πελάτες έχουν δυνατότητα ρύθμισης τωv οφειλών τους σε 36 μηνιαίες δόσεις.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης