Στα χέρια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) περνούν οι εξελίξεις με τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης (Ηράκλειο – Αττική), καθώς και η χθεσινή – τελευταία – συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της Euroasia Interconnector, παρουσία της Κομισιόν, στα γραφεία της Αρχής προκειμένου να συμφωνηθεί το εταιρικό σχήμα για την υλοποίηση του έργου, απέβη άκαρπη.
Κατόπιν αυτού, οι επιλογές της ΡΑΕ είναι είτε να αναθέσει την υλοποίηση του έργου στον ΑΔΜΗΕ ή σε τρίτη εταιρεία, είτε να προκηρύξει η ίδια το έργο, με την πρώτη επιλογή να προβάλλεται ως πιο πιθανή, δεδομένου και του επείγοντος χαρακτήρα του.
Το έργο επείγει όχι μόνο για να ελαφρυνθεί ο λογαριασμός των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (το μεγαλύτερο μέρος του οποίου καλύπτει το κόστος ηλεκτροδότησης της Κρήτης), αλλά και επειδή το νησί από το 2021 θα αντιμετωπίζει πρόβλημα ενεργειακής επάρκειας εξαιτίας του συνδυασμού της αυξανόμενης ζήτησης με τη διακοπή λειτουργίας παλαιών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής. Για αυτόν τον λόγο η ΡΑΕ πρόκειται να καταλήξει σε οριστική απόφαση μέχρι τις αρχές Αυγούστου.
Η διασύνδεση περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, ενώ αποτελεί τμήμα και της διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας, έργο που έχει χαρακτηριστεί και ως «κοινού ενδιαφέροντος» από την Ε.Ε. Για αυτόν τον λόγο το καλώδιο Κρήτη – Αττική ανατέθηκε από τους Ρυθμιστές Ελλάδας και Κύπρου από κοινού στις δύο εταιρείες, οι οποίες όμως δεν κατέληξαν σε συμφωνία.
Πηγές του ΑΔΜΗΕ ανέφεραν ότι οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν και επισήμως, καθώς η Euroasia Interconnector δεν αποδέχθηκε την πρόταση να έχει ο Διαχειριστής την πλειοψηφία (51 %) στην εταιρεία κατασκευής του έργου, με την οποία σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στη χθεσινή συνάντηση τάχθηκε και η Κομισιόν. Πρόσφατα εξάλλου ο Διαχειριστής υπέβαλε πρόταση να αναλάβει ο ίδιος εξ ολοκλήρου την κατασκευή του.
Η «μεγάλη» διασύνδεση Ηράκλειο – Αττική είναι έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ και έπεται της «μικρής» διασύνδεσης της Κρήτης (Χανιά – Πελοπόννησος), έργο για το οποίο είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2020.