Εντυπωσιακή αύξηση παρουσιάζει η χρήση των καρτών (χρεωστικών και πιστωτικών) τις τελευταίες δέκα ημέρες μετά την επιβολή των ελέγχων κεφαλαίου. Οι Έλληνες καταναλωτές κρατούν τα μετρητά που βγάζουν από τα ΑΤΜ και αρχίζουν να μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τις κάρτες που είχαν στο πορτοφόλι τους, αλλά σπανίως τις έβγαζαν στο ταμείο.

Οι υπάρχουσες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση της τάξεως τουλάχιστον του 50% όσον αφορά στην αξία των συναλλαγών που πραγματοποιούνται με κάρτες εντός της Ελλάδας. Πάντως, ο μέσος όρος της συναλλαγής κινείται στα επίπεδα των 50-60 ευρώ, στα ίδια επίπεδα και με την πριν της επιβολής των ελέγχων κεφαλαίου κατάστασης. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, κατά κύριο λόγο οι κάρτες χρησιμοποιούνται για αγορές σε σούπερ μάρκετ και πρατήρια βενζίνης, όπου η αξία των συναλλαγών είναι αρκετά μεγάλη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι καταναλωτές προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν τις κάρτες τους και για μικρότερης αξίας συναλλαγές, αλλά το πρόβλημα έγκειται στο ότι δεν είναι πολλά τα σημεία εκείνα που διαθέτουν τερματικό αποδοχής συναλλαγών (POS) και σε αυτά πραγματοποιούν κυρίως αγορές της τάξεως των μερικών ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι ότι το ζενίθ των συναλλαγών με κάρτα παρουσιάστηκε την περασμένη Παρασκευή και το Σάββατο (2-3 Ιουλίου), όπου μεγάλος αριθμός συναλλαγών με τη χρήση καρτών, κυρίως χρεωστικών, παρουσιάστηκε σε καταστήματα με ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, ο λόγος ήταν η ανησυχία που υπήρξε για ενδεχόμενο «κούρεμα» καταθέσεων και αρκετοί καταναλωτές έσπευσαν να αγοράσουν -κατά κύριο λόγο- μεγάλες ηλεκτρικές οικιακές συσκευές (ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες) που είχαν μεν ανάγκη αλλά μέχρι τώρα ανέβαλαν την αγορά τους, με στόχο να «αδειάσουν» τους λογαριασμούς τους! Κινητικότητα υπήρξε και για την αγορά τηλεοράσεων και φορητών υπολογιστών, αλλά δεν έφθασαν στο επίπεδο των λευκών συσκευών.

Η στροφή των καταναλωτών προς τη χρήση καρτών έχει οδηγήσει αρκετούς επιχειρηματίες να αναζητήσουν τρόπους προκειμένου να αποκτήσουν POS προκειμένου να δέχονται και ηλεκτρονικές συναλλαγές. Προς το παρόν, κάτι τέτοιο προσφέρει η εταιρεία Viva Payments που έχει τις σχετικές άδειες και, σύμφωνα με τα στελέχη της, υπάρχει έντονη ζήτηση από κάθε μεγέθους καταστήματα και επιχειρήσεις.

Κάρτες στο εξωτερικό

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όσον αφορά το θέμα που είχε προκύψει τις πρώτες ημέρες με την αποδοχή των καρτών που έχουν εκδώσει οι ελληνικές τράπεζες σε φυσικά σημεία πώλησης στο εξωτερικό, φαίνεται πως έχει ξεπεραστεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ελληνικές τράπεζες έχουν αφήσει «ανοικτές» τις συναλλαγές εκτός Ελλάδας -μόνο σε φυσικά σημεία πώλησης- και απλώς υπάρχει ένα συνολικό όριο ημερήσιων συναλλαγών που διαμορφώνεται στις 500.000 ευρώ ανά τράπεζα. Το όριο αυτό θεωρείται μάλλον απίθανο να ξεπεραστεί, δεδομένου ότι ποτέ στο παρελθόν δεν έχουν φθάσει οι συναλλαγές αυτής της κατηγορίας σε αυτό το επίπεδο. Σε κάθε περίπτωση, είναι θέμα της κάθε τράπεζας να διαμορφώνει το όριο ανά κάρτα που επιτρέπει στους πελάτες της.

Η κατηγορία συναλλαγών που έχει σημειώσει εντυπωσιακή πτώση είναι προφανώς αυτή που αφορά αγορές από online καταστήματα του εξωτερικού, κάτι που πρακτικά δεν είναι πλέον εφικτό. Επιπλέον, ανανεώσεις συνδρομών σε διαδικτυακές υπηρεσίες που παρέχονται από εταιρείες με έδρα εκτός Ελλάδος δεν είναι εφικτές και γενικότερα ο χώρος του Διαδικτύου είναι από αυτούς που έχουν πληγεί περισσότερο από την επιβολή των ελέγχων κεφαλαίου.

Επίσης, πρόβλημα υπάρχει και με διαδικτυακές υπηρεσίες που παρέχονται στην Ελλάδα αλλά χρησιμοποιούν για την εκκαθάριση της συναλλαγής εταιρεία στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, το Uber (υπηρεσία κλήσης ταξί) έστειλε email στους χρήστες της υπηρεσίας ότι δεν μπορούν να πληρώνουν με τη χρήση κάρτας, ενώ στο Taxibeat, επίσης, παρατηρείται μεγάλος αριθμός αποτυχημένων προσπαθειών να ολοκληρωθεί μία συναλλαγή με κάρτα.

Σε αναζήτηση λύσης για το e-commerce

Σε αναζήτηση τρόπου προκειμένου να επιλύσουν το πρόβλημα που έχουν για τις συναλλαγές με Ελληνες πελάτες τους, κυρίως τις επιχειρήσεις, βρίσκονται αρκετοί διαδικτυακοί κολοσσοί.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για παράδειγμα, η Google προσπαθεί εδώ και δέκα ημέρες να βρει κάποια λύση, ενώ έχει δημιουργήσει ειδική γραμμή τηλεφωνικής υποστήριξης (00800 4414 8196). Τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης (2118008690) λειτουργεί για τα μέλη του και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA).

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετές εταιρείες από το εξωτερικό έχουν κατανοήσει το πρόβλημα και προσπαθούν να δείξουν κατανόηση και καλή πίστη. Σε πολλές περιπτώσεις, κυρίως επιχειρήσεων, δέχονται να ανανεώσουν τη συνδρομή σε κάποια υπηρεσία ακόμη και αν έχει απορριφθεί η συναλλαγή με την κάρτα, σημειώνοντας απλώς στους Έλληνες πελάτες τους ότι θα τους χρεώσουν εν ευθέτω χρόνω, όταν και θα έχουν αρθεί οι έλεγχοι κεφαλαίου, τουλάχιστον όσον αφορά στις συγκεκριμένες συναλλαγές.

Πηγή: Κέρδος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης