Οι τιμές του φυσικού αερίου για τους ηλεκτροπαραγωγούς στην ελληνική αγορά είναι 30-35% υψηλότερες σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, ανέφερε μιλώντας στο διεθνές συνέδριο για την Ενέργεια, που πραγματοποιείται στην Αθήνα, ο Π. Κανελλόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Μ&Μ Energy.

Για να συγκλίνουν οι τιμές, όπως είπε, θα πρέπει να υπάρξουν διασυνδέσεις με την υπόλοιπη Ευρώπη, να μειωθούν οι τιμές αγοράς του αερίου από την «Γκάζπρομ» (Gazprom) στην έκταση που μειώθηκαν σε άλλες χώρες (Βουλγαρία, Γερμανία) και να περιοριστεί το κόστος μεταφοράς του αερίου που χρεώνει ο Διαχειριστής του Συστήματος. Το συνολικό επιπλέον κόστος για την οικονομία, σύμφωνα με τον ίδιο, φθάνει στα 300 εκατ. ευρώ και προειδοποίησε για τον κίνδυνο, ενόψει της ιδιωτικοποίησης του ομίλου ΔΕΠΑ, το κρατικό μονοπώλιο να υποκατασταθεί από ιδιωτικό (πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι η Μ&Μ περιλαμβάνεται στους διεκδικητές της ΔΕΠΑ).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Iouri Virobian, πρόεδρος της Gazprom marketing Γαλλίας, δήλωσε ότι Gazprom είναι παρούσα στην Ελλάδα και εξετάζει με μεγάλη προσοχή την εξέλιξη της κατανάλωσης στην εγχώρια αγορά, από την οποία θα εξαρτηθεί η υλοποίηση του ελληνικού τμήματος του South Stream.

Η Gazprom συμμετέχει επίσης στο διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ, για την οποία ο πρώην πρέσβης των ΗΠΑ στο Αζερμπαϊτζάν, Μ. Μπράιζα, επεσήμανε νωρίτερα, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, ότι όποιος είναι ο νέος ιδιοκτήτης θα πρέπει να μπει στη λογική της ελεύθερης αγοράς και όχι του μονοπωλίου.

Ο κ. Virobian είπε ακόμη ότι οι παραδόσεις φυσικού αερίου από το νέο αγωγό South Stream (Ρωσία-Βουλγαρία-Σερβία-Ουγγαρία-Σλοβενία-Ιταλία) αναμένεται να ξεκινήσουν το 2015 και θα φθάσουν στο μάξιμουμ το 2019, στα 63 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόταση για διασύνδεση του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ, εφόσον επιλεγεί για τη διαμετακόμιση του αερίου του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη, με το νέο κάθετο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας που σχεδιάζει η ΔΕΠΑ, υπέβαλε ο Διευθυντής Διεθνών προγραμμάτων της εταιρείας, Κ. Καραγιαννάκος, μιλώντας με τη σειρά του στο διεθνές φόρουμ για την Ενέργεια που πραγματοποιείται στην Αθήνα.

Ο αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας μπορεί να τροφοδοτείται, εκτός από το αέριο του Αζερμπαϊτζάν, μέσω ΤΑΡ και από την πλωτή αποθήκη υγροποιημένου φυσικού αερίου που επίσης σχεδιάζει η ΔΕΠΑ στη Β. Ελλάδα, σημείωσε.

Αναφερόμενος, μάλιστα, στις τιμές του αερίου, υπογράμμισε ότι η ΔΕΠΑ έχει πετύχει σημαντικές μειώσεις από τους προμηθευτές της και ότι βρίσκονται σε εξέλιξη επιπλέον προσπάθειες για μείωση τιμών.

Η κατανάλωση φυσικού αερίου το 2012 στη χώρα μας μειώθηκε στα 4,2 δισ. κυβικά μέτρα, από 4,6 δισ. το 2011, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του Διαχειριστή του Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), Γ. Παπαρσένος. Ωστόσο, σε βάθος χρόνου αναμένεται να αυξηθεί σε 5,7 δισ. το 2021, παρατήρησε. Πρόσθεσε ότι η εταιρεία είναι υπό ιδιωτικοποίηση, ωστόσο το 34% των μετοχών θα παραμείνει στον έλεγχο του Δημοσίου.

Έξι επιχειρήσεις, όπως αποκάλυψε ο ίδιος, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την τροφοδοσία της βουλγαρικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του υπάρχοντος αγωγού από τον οποίο εισάγει η χώρα μας ρωσικό φυσικό αέριο. Η τροφοδοσία σε επόμενη φάση μπορεί να γίνει και με φυσική αντίστροφη ροή αερίου, συμπλήρωσε.

Για τα τιμολόγια του ΔΕΣΦΑ, ο κ. Παπαρσένος είπε ότι βασίζονται στην απόδοση των απασχολούμενων κεφαλαίων και ότι οι ταρίφες μειώθηκαν σημαντικά από το Φεβρουάριο.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΡ, Kjetil Tungland, παρουσίασε το χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή του «Νότιου Διαδρόμου» φυσικού αερίου που περιλαμβάνει την υποβολή του φακέλου στην κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ το Μάρτιο, την επιλογή της κοινοπραξίας τον Ιούνιο, έναρξη κατασκευής (εφόσον επιλεγεί ο ΤΑΡ) το 2015 και ολοκλήρωση το 2018. Επανέλαβε δε ότι η συνολική επένδυση (περιλαμβάνει την εξόρυξη του φυσικού αερίου και τους αγωγούς από το Αζερμπαϊτζάν μέχρι την Ιταλία) διαμορφώνεται στα 45-50 δισ. δολάρια, ενώ η επένδυση στην Ελλάδα φθάνει στο 1,5 δισ. ευρώ.

Ο Μ. Θωμαδάκης, μέλος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, τόνισε ότι η ελληνική αγορά φυσικού αερίου είναι αναδυόμενη και παρά την κρίση που περνά τώρα, αναμένεται να διπλασιαστεί τα επόμενα χρόνια.

Επιμέλεια: Μυρτώ Τσάβαλου
Με πληροφορίες από το ΑΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης