Σύγκριση τιμών, ώστε να επωφεληθούν από τις καλύτερες ευκαιρίες τις αγοράς – με αυτές τις σκέψεις κινούνται οι περισσότεροι καταναλωτές φέτος. Λόγω της ενεργειακής κρίσης και του υψηλού πληθωρισμού, οι πολίτες ειδικά φέτος εξετάζουν πολύ πιο προσεκτικά τι χρειάζονται πραγματικά για να αγοράσουν.
Έρευνα της γερμανικής ψηφιακής ένωσης Bitcom έδειξε πως περισσότερο από τα 2/3 των ερωτηθέντων σκέφτονται πιο προσεκτικά τις αγορές τους, αλλά και πως είναι πιο επιφυλακτικοί στις ειδικές προσφορές και τις εκπτώσεις που βλέπουν. «Για τους Γερμανούς τα χρήματα έχουν σημασία κα πολλοί από αυτούς πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη σημασία στα έξοδά τους», δήλωσε στην DW ο διευθύνων σύμβουλος της Bitcom, Μπέρνχαρντ Ρόλεντερ. «Η Black Friday αλλά και η Cyber Week δεν ήταν ίσως ποτέ τόσο σημαντικές για τους καταναλωτές όσο φέτος λόγω του πληθωρισμού».
Διαδικτυακές αγορές σε βάρος του λιανικού εμπορίου
Αυτό υποδηλώνει πως οι πωλήσεις κατά τη διάρκεια της Cyber Week θα συνεχίσουν να αυξάνονται ειδικά στο διαδικτυακό λιανικό εμπόριο και φέτος. Σύμφωνα με έρευνα που έκανε η Γερμανική Ένωση Λιανικού Εμπορίου (HDE), εκτιμάται πως φέτος το διαδικτυακό εμπόριο θα έχει κέρδη της τάξεως άνω των 5,7 δις. ευρώ στην Γερμανία, ξεκινώντας από αύριο μέχρι και την Δευτέρα, 22% δηλαδή πιο αυξημένος ο τζίρος συγκριτικά με τα περσινά επίπεδα. «Η Black Friday αλλά και η Cyber Monday συνεχίζουν να αναπτύσσονται παρόλες τις οικονομικές δυσκολίες και την κακή διάθεση των καταναλωτών. Πολλοί καταναλωτές είναι πιθανόν να κυνηγήσουν αυτές τις προσφορές, εκμεταλλευόμενοι τις δυο αυτές ημέρες» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του λιανικού εμπορίου, Στέφαν Τρομπ.
Ωστόσο οι διαδικτυακοί κολοσσοί όπως η Amazon, το Ebay και το Zalando με τις προσφορές τους δρουν εις βάρος των φυσικών καταστημάτων στις πόλεις. Αυτό το γεγονός αποτελεί και έναν από τους λόγους που η αλυσίδα πολυκαταστημάτων Galeria Kaufhof υπόκειται σε σκληρές περικοπές. Σύμφωνα με την Bitcom οι μισοί σχεδόν από τους ερωτηθέντες θα ψωνίσουν διαδικτυακά σήμερα, ενώ μόνο το 5% θα πάει στα φυσικά καταστήματα εμπορίου.
Συμβουλές προς τους καταναλωτές
Την ίδια ώρα ο συνήγορος του καταναλωτή προειδοποιεί για προσπάθειες εξαπάτησης. Το κέντρο καταναλωτών της Βρέμης κάνει λόγο για «παραφρόνηση» των τιμών με υποτιθέμενες προσφορές που στόχο έχουν να φθάσουν τις πιστωτικές κάρτες στα όρια τους. «Είναι απίθανο να μπορέσετε να βρείτε την ευκαιρία της χρονιάς αυτή τη στιγμή» λέει η Κάτια Νόνενκαμπ – Κλούτινγκ από το κέντρο υποστήριξης καταναλωτών Βρέμης. «Η εμπειρία έχει δείξει πως οι τιμές αυξάνονται εβδομάδες πριν, ώστε να μπορούν να δελεάσουν με αυτόν τον τρόπο τους πολίτες». Ένα ακόμη κόλπο των διαδικτυακών καταστημάτων είναι να συγκρίνουν τις εκπτωτικές τους τιμές με τις προτεινόμενες τιμές λιανικής των κατασκευαστών. Συνήθως οι τιμές ωστόσο είναι πολύ χαμηλότερες σε σχέση με τις προτεινόμενες, ακόμη και σε μη εκπτωτικές περιόδους.
Ο συνήγορος του καταναλωτή προτείνει, ενόψει της σημερινής φρενίτιδας, οι καταναλωτές να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους. «Οι τεράστιες εκπτώσεις σταματάνε την λογική μας σκέψη» σημειώνει η Κάτια Νόνενκαμπ – Κλούτινγκ και ως εκ τούτου συμβουλεύει τους καταναλωτές: «Μην αφήνετε τον εαυτό σας να τεθεί υπό πίεση. Περιορισμένος χρόνος για μία αγοράς και οι ειδοποιήσεις που δείχνουν ότι τα αποθέματα τελειώνουν, είναι συχνά απλώς μια στρατηγική μάρκετινγκ, η οποία λειτουργεί ως μοχλός πίεσης για να προβεί κανείς σε βιαστικές και πιθανότατα επιπόλαιες αγορές».
Ένα πλεονέκτημα των αγορών μέσω διαδικτυακών καταστημάτων: είναι νομικά υποχρεωμένοι να δεχτούν επιστροφές σε διάστημα δύο εβδομάδων. Αλλά ακόμη και εκεί πρέπει κανείς να διαβάζει τα ψιλά γράμματα καθώς πολλές φορές η διαδικασία επιστροφής μπορεί να κοστίσει ακριβά, ειδικά εάν για παράδειγμα το διαδικτυακό κατάστημα πώλησης βρίσκεται στο εξωτερικό.
Πηγή: Deutsche Welle