Συνέντευξη στο ELNAVY παραχώρησε ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και αντιπρόεδρος της Contships Management Inc., Γεώργιος Πατέρας. 

Ο Γιώργος Πατέρας είναι ένας από τους πιο δραστήριους προέδρους του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, οξύνους, με εμπειρία, γνώσεις και ικανότητα ανάλυσης κάθε ξεχωριστού προβλήματος, αλλά και επιτυχημένης και γρήγορης επίλυσής του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Είναι ένας άνθρωπος ιδιαίτερα αγαπητός στον χώρο της ναυτιλίας, άριστος γνώστης της ιστορίας, πολύγλωσσος, ευρυμαθής, με PhD, και κανείς δεν αμφισβητεί την προσφορά του στα δρώμενα της ναυτιλίας.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί αναφέρεται αποκλειστικά στο ορόσημο της μακρόχρονης ναυτιλιακής παράδοσης της οικογένειας Πατέρα και σχολιάζει τις τελευταίες εξελίξεις στη ναυτιλία. 

Γιατί γιορτάζει η οικογένεια Πατέρα το 2021;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το 2021 είναι ένα σημαντικό ορόσημο για την πατρίδα μας γιατί γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την απελευθέρωσή μας. Το 2021 είναι εξίσου σημαντικό για την οικογένειά μας γιατί γιορτάζουμε 200 χρόνια ναυτικής παράδοσης και προσφοράς στην ελληνική ναυτιλία. Όπως γράφει στο βιβλίο του «Το Χρονικό των Οινουσσών’» ο Ανδρέας Γ. Λαιμός το έτος 1961,(σελ.171), «η Επανάστασης του 1821 βρίσκει τους Οινουσσίους και τους Καρδαμυλιούς με μικρά πλεούμενα, τόσα ώστε, να καθίσταται υποδειγματική Σχολή και Φυτώριον για τον αθρόον εμβολιασμό που θα επακολούθηση αργότερα. Ο Κωνσταντής Κανάρης ευρίσκει μεταξύ των θαλασσών στο λιμανάκι των Ψαρών τον Διαμαντή Λαιμό και τον παίρνει ως πλοηγό του εις την εξόρμησίν του προς πυρπόλησιν της Ναυαρχίδας του Καρά Αλή στο λιμάνι της Χίου.

»Ο Διαμαντής Λαιμός οδηγεί τον Κανάρη και το πυρπολικόν του δια τον περίπλου της βόρειας Χίου εις τον όρμον των Παρπάντων και εκεί διημερεύει την προτεραία της πυρπολήσεως καμουφλαρισμένος από τα μάτια της Τουρκικής Αρμάδας».

Η ιστορία λοιπόν του Αιγνουσιώτη ναυτικού αρχίζει από τις πρώτες δεκαετίες του 19ου αιώνα μεταξύ 1800-1820 και είναι αξιοσημείωτη η πορεία αυτής μέσα από τα ιστιοφόρα, τα ατμόπλοια και το ολοκαύτωμα του Α ́ και Β ́ παγκόσμιου πολέμου όπου, παρά τον αφανισμό των πλοίων, εξακολουθούν την εργασία τους με διαρκή παρουσία στον Διεθνή Ναυτιλιακό στίβο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κάντε μας μια ιστορική αναδρομή για την εκατονταετία από το 1850 μέχρι το 1950;

Ο Γενάρχης της οικογένειας Πατέρα με βάση το οικογενειακό δέντρο που έχει αποτυπωθεί το 1770 είναι
ο Ιωάννης Πατέρας, ο οποίος είχε 5 γιούς, τους Νικόλαο, Γεώργιο, Κωνσταντή, Ηλία και Μιχαήλ.

O εγγονός του Κωνσταντή βαφτίστηκε Χατζής και έκτοτε δημιουργήθηκε το Χατζηπατερέικο. Από το 1800-1853 οι Αιγνουσιώτες μέσα σε αυτή την πεντηκονταετία γίνονται οι θαλασσινοί καραβοκύρηδες στις
μεταφορές Χίου-Μυτιλήνης-Σμύρνης και Μικράς Ασίας με τα πλοιάριά τους. Ο Κριμαϊκός πόλεμος του 1853 μας βρίσκει με αξιόλογο αριθμό πλοίων σε όλες τις οικογένειες του νησιού μας : Πατέρας, Λαιμός, Νικηφόρος, Σάμωνας, Λύρας, Φράγκος κ.λπ.

Ο Κωνσταντίνος Ι. Χατζηπατέρας αναφέρει ενδεικτικά στο βιβλίο του Ανδρέα Λαιμού (σελ.185) ότι το 1868 τα
Αιγνουσιώτικα καράβια είναι 30 σε σύνολον 3.160 τόνων. Οι τύποι των πλοίων είναι Βουβαργοί, Γουλέτται, Βρίκια και Σκούνες. Ναυπηγούνται νέα πλοία στη Σύρο και επεκτείνεται ο κύκλος πλεύσεών τους προς τη Γένοβα, Μασσαλία, Βαρκελώνη και τις ακτές της Δυτικής Αφρικής.

Το 1903 δημιουργήθηκε ο αλληλοασφαλιστικός οργανισμός «Αι Οινούσσαι» υπό τους Κωνσταντίνο Ι. Χατζηπατέρα, Νικόλα Ι. Πατέρα, Διαμαντή Ι. Πατέρα, Χρήστο Λαιμό, Παναγιώτη Λαιμό, Κωνσταντίνο Μ. Λαιμό, Μάρκο Λύρα, με αποκλειστικό σκοπό την αλληλασφάλεια των «Οινουσσιώτικων πλοίων». Το 1905 με την αγορά του πλοίου «Μαριέττα Ράλλη» άρχισε η μεταπήδηση εις τα ατμόπλοια με τις οικογένειες των Πατέρα, Χατζηπατέρα και Λαιμού να κάνουμε άλμα από τα ιστία στον ατμό. Μέσα σε μια δεκαετία αγοράστηκαν από Αιγνουσιώτες εφοπλιστές πολλά παρόμοια πλοία, όπως το Λέανδρος, Θεοδώρα, Σαπφώ, Αδαμάντιος Λαιμός, Δημήτριος Πατέρας, Αρχιμήδης, Κωστής, Δίρφυς, κ.λπ. Από το 1923 έως το 1939 η δύναμη των Οινουσσών
ξεπερνούσε τα 65 πλοία.

Χαρακτηριστικά τα ατμόπλοια που ανήκαν σε μέλη της οικογένειας Πατέρα ήταν τα εξής 23:
Διαμαντής (Δ. Πατέρας & Υιούς), Νικόλαος (Νικ. Ι. Πατέρας & Υιούς), Κατίγκω (Κ. Χατζηπατέρας & Υιούς), Χαράλαμπος Π. (Χ. Πατέρα & Υιούς), Νικόλας Πάτερας (Ν. Ι. Πατέρας), Κωνσταντής (Κ.Δ.Πατέρα & Υιούς), Οινούσσιος, Χρυσάνθη και Ιωάννης Πατέρας (Ν.Πατέρας & Υιούς), Κωνσταντής και Αίας (Κ.Δ.Πατέρα & Υιών), Αγία Ειρήνη (Ηλία Πατέρα), Λίλη και Βικτωρία (Χαραλάμπου Ν. Πατέρα), Καλλιόπη και Διαμαντής (Διαμαντή Πατέρα & Υιών), Λεωνίδας και Λέανδρος (Κ.Χατζηπατέρας & Υιών), Άγιοι Βίκτωρες και Όρος Κυλλήνη (N.I. Πατέρας Υιοί), Δίρφυς (Βασίλη & Νικόλα Πατέρα), Μαρούκο Πατέρα και Αναστάσιος Πατέρας (Αναστάσιος Πατέρας & Υιοί).

Από τα ιστορικά αρχεία το 1/3 των ατμόπλοιων των Οινουσσίων πλοιοκτητών πριν την έναρξη του Β ́ Παγκοσμίου Πολέμου ανήκαν στις οικογένειες Πατέρα και Χατζηπατέρα. Λίγα από αυτά τα πλοία επέζησαν τον πόλεμο και χάσαμε πολλούς συγγενείς και φίλους ανάμεσα στους αξιωματικούς και ναύτες.

Τι έγινε μετά το Β ́Παγκόσμιο Πόλεμο;

Μετά το πέρας του πολέμου οι Αιγνουσιώτες αγόρασαν 14 από τα πρώτα 100 Liberty εκ των οποίων η οικογένεια Πατέρα & Χατζηπατέρα παρέλαβε τα 8: Άγιος Νικόλαος (Νικ. Χατζηπατέρας & Υιοί), Κώστας
Χατζηπατέρας (Ιωαν. Χατζηπατέρας & Υιοί), Κωνσταντής (Κ.Δ.Πατέρας & Υιοί), Νικόλας Πατέρας (Ν. Ι. Πατέρας Υιοί), Αναστάσιος (Αναστάσιος Πατέρας & Υιοί), Δίρφυς (Ν.Ι.Πατέρας & Β.Ι.Πατέρας), Καλλιόπη (Διαμαντής Πατέρας & Υιοί) και Νικόλαος (Χαράλαμπος Πατέρας).

Τα υπόλοιπα (6) Liberty παρέλαβαν οι οικογένειες Λαιμού, Λύρα και Μαυροφίλιππα. Από το 1950 μέχρι και σήμερα, εκατοντάδες βαπόρια αγοράστηκαν second-hand ή ναυπηγήθηκαν από Οινούσσιους
εφοπλιστές, τους Πατεραίους, Χατζηπατεραίους, Λαιμούς, Σαμωνάδες, Λυραίους, Κολλάκηδες, Αγγελάκους, Λυγνούς κ.λπ., σε ναυπηγεία της Ευρώπης και της Ασίας.

Είμαι λοιπόν περήφανος που είμαι μέλος μιας εκ των ιστορικότερων οικογενειών καραβοκύρηδων που επί 200 χρόνια και 7 συνεχόμενες γενεές υπήρξαν πρωτοπόροι στη δημιουργία του «Ελληνικού ναυτιλιακού θαύματος» και ευελπιστώ ότι και η νέα γενιά θα συνεχίσει με επιτυχία αυτή τη μοναδική ναυτική παράδοση των προγόνων μας.

Ποια είναι η κοινωνική προσφορά των Οινούσσιων εφοπλιστών προς την πατρίδα;

Η προσφορά τους είναι τεράστια. Οι οικογένειες Πατέρα, Χατζηπατέρα, Λαιμού, Λύρα, Κολλάκη, Σάμωνα, Αγγελάκου έχουνε κατασκευάσει Σχολεία, Ναυτικές Σχολές, Εκκλησίες, Νοσοκομεία, Γηροκομεία, Κοινωφελή Ιδρύματα και έχουνε προσφέρει εκατοντάδες υποτροφίες και οικονομική στήριξη στους συνανθρώπους μας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Όπως έχει δηλώσει και ο Εθνικός Ευεργέτης, Ιωάννης Διαμαντή Πατέρας, «οι γονείς μου με δίδαξαν ότι τα χρήματα που κερδίζουμε στη ζωή είναι δανεικά και πρέπει να τα επιστρέφουμε στην κοινωνία και στους ανθρώπους του μόχθου, που έχουν ανάγκη βοήθειας».

Σήμερα με τον εξάδελφό σας Νικόλα Δ. Πατέρα και πρόεδρο της Contships διοικείτε την εταιρεία Contships Management Inc. Ποιο είναι το επιχειρηματικό μοντέλο της Contships;

Καταρχήν θα ήθελα να εκφράσω τη μεγάλη μου ικανοποίηση για την άψογη και αγαστή συνεργασία με τον εξάδελφό μου και πρόεδρο της Contships, μια χαρισματική επιχειρηματική προσωπικότητα που ξεκίνησε την καριέρα του στη ναυτιλία το 1986. Ως γνωστόν ο Νίκος ξεκίνησε την καριέρα του στην Pateras Brothers Limited το 1986 και στη συνέχεια το 1993 δημιούργησε την Pacific & Atlantic, που εξειδικευόταν στη διαχείριση πλοίων ξηρού φορτίου. Μεταξύ του 2002 και 2007 η εταιρεία είχε ένα στόλο 52 πλοίων και λίγο πριν το ξεκίνημα της οικονομικής κρίσης πούλησε τα πλοία της με σημαντικά κέρδη.

Στη συνέχεια ίδρυσε την “Contships’’ το 2015 μετά από προσεκτική μελέτη της αγοράς και η εταιρεία ελέγχει σήμερα 40 container πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 50.000 teu μεταφέροντας 1.000.000 teu ετησίως. Απασχολεί στα πλοία της 800 ναυτικούς και 100 άτομα προσωπικό στην ξηρά.Το 2020 πουλήσαμε 6 πλοία τα: Contship Ace, Box, Cup, Day καθώς και τα BFP Galaxy και BFP Melody και τα αντικαταστήσαμε με 3 μεγαλύτερα και νεότερα πλοία: τα Contship Ono, Leo και Key.

Ως πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ποια ήταν τα κυριότερα θέματα που σας απασχόλησαν τη χρονιά που πέρασε και ποια τα μελλοντικά σας σχέδια;

Καταρχήν να πούμε ότι έχουμε μια άριστη συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Υπουργείο Ναυτιλίας καθώς είμαστε ο θεσμικός σύμβουλος του κράτους στα θέματα που απασχολούν όλους τους κλάδους της ναυτιλίας. Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος μαζί με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Εμπορικό & Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιώς ιδρύσαμε το Maritime Hellas-Navigate the Greek Cluster.

Σήμερα έχει πάνω από 100.000 μέλη το ελληνικό ναυτιλιακό Cluster. To μεγαλύτερο μας project αυτή τη στιγμή είναι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, ένα μεγάλο έργο που θα μας απασχολήσει τα επόμενα χρόνια. Επίσης μας απασχολεί η διαδικασία της απανθράκωσης της ναυτιλίας (zero-carbon targets) για το 2030 και το 2050 ανάλογα με την εξέλιξη της τεχνολογίας. Πιστεύω για τα πορθμεία και τα ημερόπλοια η πρόωση θα είναι με μπαταρίες και ηλεκτρικά μοτέρ, ενώ για τα μεγάλα πλοία η αμμωνία και το υδρογόνο θα είναι η λύση της ενέργειας στο μέλλον.

Ωστόσο η ναυτιλία όσα χρόνια και να περάσουν λόγω της φύσης της θα παραμείνει ο πιο οικονομικός και οικολογικός τρόπος μεταφοράς των φορτίων παγκοσμίως, όποια και αν είναι η εξέλιξη της τεχνολογίας. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΜΟ, τα πλοία εκπέμπουν μόνο 8gr CO2 ανά ton-km, ενώ το τρένο 35gr, το φορτηγό 110gr και το αεροπλάνο 665gr.

Έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στην προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα για την αντιμετώπιση της έλλειψης ικανών αξιωματικών. Το ναυτικό επάγγελμα είναι προσιτό, με καλές προοπτικές και αποδοχές. Ακόμα για την προστασία της ελληνικής θάλασσας συνεργαστήκαμε με την WWF και την HELMEPA για εκπαιδευτικά προγράμματα.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης