Η Ελλάδα ενίσχυσε τη θέση της, ως εμπορικός εταίρος της Αλβανίας, το 2009, τη στιγμή μάλιστα που ο όγκος εμπορίου της Αλβανίας με τις υπόλοιπες χώρες έχει μειωθεί.

Ουσιαστικά, η Ελλάδα αποτελεί το μοναδικό, σημαντικό εμπορικό εταίρο της Αλβανίας, ο οποίος διεύρυνε το εμπορικό του πλεόνασμα με τη χώρα αυτή κατά 11,3%, αύξησε τη συνολική αξία εξαγωγών του κατά 5,8% και ταυτόχρονα μείωσε σχεδόν κατά ένα τέταρτο τις εισαγωγές του (-23,7%).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα παραπάνω ευρήματα προκύπτουν από μελέτη του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στα Τίρανα, για το εξωτερικό εμπόριο της Αλβανίας, το 2009.

Τα στοιχεία του εξωτερικού εμπορίου περιλαμβάνονται στη μελέτη, όπως διαμορφώθηκαν μετά τη στρογγυλοποίηση των στοιχείων του έτους 2009 από την εθνική στατιστική υπηρεσία της Αλβανίας.

Όπως προκύπτει, η πτώση των εξαγωγών προς Ελλάδα (-23,7%) και Ιταλία (-7%) δεν συνοδεύτηκε από σημαντικές μειώσεις στα σχετικά μερίδια, αφού το μερίδιο των εξαγωγών της Αλβανίας προς την Ελλάδα μειώθηκε μόνο κατά 1,5% σε σχέση με το 2008 και το αντίστοιχο μέγεθος για την αγορά της Ιταλίας αυξήθηκε, περίπου κατά 1%, στο 62%.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ωστόσο, διαφαίνεται η τάση αύξησης της σημασίας των αγορών της Κίνας και της Γερμανίας για τα αλβανικά προϊόντα.

Οι εξαγωγές της Αλβανίας σε Ελλάδα και Ιταλία για το 2009 αντιστοιχούν περίπου στο 70% της συνολικής αξίας των αλβανικών εξαγωγών, με την Ιταλία να αποτελεί τον πρώτο προορισμό των αλβανικών προϊόντων (62,6% επί της συνολικής αξίας των αλβανικών εξαγωγών) και την Ελλάδα να κατέχει μερίδιο 7,2% επί της αξίας των αλβανικών εξαγωγών.

Η Ιταλία, με μερίδιο 34,6% επί της αξίας των συνολικών εμπορικών συναλλαγών της Αλβανίας και η Ελλάδα, με μερίδιο 14,7%, παρέμειναν, το 2009, οι σημαντικότερες αγορές για τα αλβανικά προϊόντα. Σημαντικό μερίδιο κατέχουν, επίσης, η Τουρκία (5,7%), η Κίνα (5%) και η Γερμανία (4,9%).

Οι αγορές των Δυτικών Βαλκανίων, στις οποίες η αξία των αλβανικών εξαγωγών μειώθηκε κατά 17,24%, με παράλληλη μείωση και των σχετικών μεριδίων, δεν δείχνουν να αποτελούν σημαντικές διεξόδους για τα αλβανικά προϊόντα, με εξαίρεση την αγορά του Κοσόβου, η οποία, ωστόσο, έχει πολύ μικρό μέγεθος και απορροφά το 7% της αξίας των αλβανικών εξαγωγών.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης