Χάος επικρατεί στην αγορά αυτοκινήτου σχετικά με το μέτρο της απόσυρσης Ι.Χ. αυτοκινήτων, με την κυβέρνηση να μην δίνει κάποια ουσιαστική λύση, την στιγμή που παραδέχεται ότι τα έσοδα έχουν μειωθεί και το ζήτημα πρέπει να διευθετηθεί άμεσα.
Αν και το Υπουργείο Οικονομικών είχε εξαγγείλει επέκταση του μέτρου, αρχικά, μέχρι τέλος Απριλίου και πλέον έως το τέλος Ιουνίου, μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί το παραμικρό και όλα βρίσκονται στον άερα, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στον ήδη πολύπαθο κλάδο.
Χάος επικρατεί στην αγορά αυτοκινήτου σχετικά με το μέτρο της απόσυρσης ΙΧ αυτοκινήτων, με την κυβέρνηση να μην δίνει κάποια ουσιαστική λύσηΈτσι, δεν είναι λίγες οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων που βρίσκονται σε αδιέξοδο, καθώς έχουν παραγγείλει καινούργια αυτοκίνητα τα οποία δεν μπορούν να εκτελωνίσουν αν δεν παραταθεί η απόσυρση. Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2016 εκτελωνίστηκαν περίπου 3.000 αυτοκίνητα, έναντι 12.000 το αντίστοιχο δίμηνο του 2015.
Σε ερώτηση του βουλευτή των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Δημήτρη Καμμένου, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφωνας Αλεξιάδης, προανήγγειλε ρύθμιση για την απόσυρση οχημάτων, χωρίς όμως να ανακοινώσει κάποιο συγκεκριμένο πλάνο. «Το θέμα μας απασχολεί, καθώς όταν δεν υπάρχουν πωλήσεις δεν έχουμε έσοδα. Πολύ σύντομα θα φέρουμε διάταξη που θα δώσει ένα τέλος. Δεν μπορώ να πω χρονικό διάστημα και για ποια τιμή. Θα λυθεί το πρόβλημα πολύ σύντομα», είπε ο κύριος Αλεξιάδης, σημειώνοντας πως η απόσυρση είναι ένα φορολογικό κίνητρο με μειωμένο τέλος ταξινόμησης, έχει οικολογικό και οικονομικό περιεχόμενο.
Γιατί όμως, καθυστερεί το μέτρο;
Επειδή, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν εκφράσει επιφυλάξεις για τη συνέχιση του μέτρου της απόσυρσης τα μόνιμα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών σε συναντήσεις που είχαν με υπηρεσιακά στελέχη των συναρμόδιων υπουργείων. Οι δανειστές, δηλαδή, υποστηρίζουν ότι η απόσυρση δεν πρόκειται να φέρει τα επιθυμητά δημοσιονομικά αποτελέσματα καθώς θα χαθούν περισσότερα φορολογικά έσοδα από αυτά που θα εισπραχθούν. Επίσης, πιστεύουν ότι η αγορά αυτοκινήτου, ούτως ή άλλως, θα κυμανθεί φέτος σε χαμηλά επίπεδα λόγω της γενικότερης καθίζησης της οικονομικής δραστηριότητας και ότι το μέτρο της απόσυρσης δεν θα κάνει ουσιαστική διαφορά στη ζήτηση.
Ωστόσο, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, οι εταίροι δεν έχουν πρόβλημα με την παράταση της απόσυρσης το οποίο ανήκει στο πεδίο ευθύνης της κυβέρνησης. Έτσι, αν και όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην παράταση έως τον Ιούνιο του μέτρου της απόσυρσης, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ότι τελικά το μέτρο θα «παγώσει».
Σε κάθε περίπτωση, τα «σπασμένα» πληρώνει η αγορά και οι περίπου 10.000 ιδιώτες που είχαν ξεκινήσει τη διαδικασία της απόσυρσης, έχοντας αποκτήσει τα σχετικά πιστοποιητικά. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με το Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, το 2015 η χρήση του μέτρου αφορούσε περισσότερα από 74.000 οχήματα. Ειδικότερα, ο συνολικός αριθμός επιβατικών αυτοκινήτων που αντικαταστάθηκαν μέσω απόσυρσης το 2015 ανήλθε σε 74.147 αυτοκίνητα, σημειώνοντας αύξηση 5,4% σε σχέση με το 2014, όταν είχαν αντικατασταθεί μέσω απόσυρσης 70.339 επιβατικά αυτοκίνητα. Ως προς τα ελαφρά φορτηγά, αντικαταστάθηκαν 6.013 αυτοκίνητα μέσω απόσυρσης το 2015, σημειώνοντας αύξηση 6,7% σε σχέση με το 2014, στη διάρκεια του οποίου είχαν αντικατασταθεί μέσω απόσυρσης 5.635 ελαφρά φορτηγά.
Απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης
Η απόσυρση προβλέπει απαλλαγή 50% έως 100% από το τέλος ταξινόμησης του καινούργιου οχήματος, βάσει του κυβισμού του νέου προς ταξινόμηση αυτοκινήτου. Το όφελος διαμορφώνεται:
Μέχρι 300 ευρώ, αν αποκτηθεί αυτοκίνητο μέχρι 900 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία έως 6.000 ευρώ.
Μέχρι 960 ευρώ, αν αποκτηθεί αυτοκίνητο από 901 μέχρι 1.400 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία έως και 8.000 ευρώ.
Μέχρι 1.430 ευρώ, αν αποκτηθεί αυτοκίνητο από 1.401 μέχρι 1.600 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία έως και 11.000 ευρώ.
Μέχρι 2.800 ευρώ αν αγοράσετε αυτοκίνητο από 1.601 μέχρι και 2.000 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι 14.000 ευρώ.