Η Ελλάδα έχει όλες τις προϋποθέσεις και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που εξασφαλίζουν ένα ελπιδοφόρο και πολλά υποσχόμενο μέλλον για τον κλάδο των υδατοκαλλιεργειών γενικότερα. Αυτό ανέφερε η κα Αγγελική Καλλαρά, προϊσταμένη διεύθυνσης υδατοκαλλιέργειας, Γ/Δ Αλιείας, ΥΠΑΑΤ από το βήμα του συνεδρίου Ιχθυοκαλλιέργειας 2018 που πραγματοποιείται σε ξενοδοχείο της Αθήνας. Όπως σημείωσε, «στην ΕΕ, η παραγωγή υδατοκαλλιέργειας αυξήθηκε κατά 4% σε όγκο και 8% σε αξία προϊόντων. Η χώρα μας, μεταξύ των κορυφαίων παραγωγών προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας, θα υστερήσει;».
Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε, «απαιτείται η άμεση ενεργοποίηση και η συνεργασία όλων ώστε να εντείνουμε τις προσπάθειές μας προκειμένου να υπερνικήσουμε προβλήματα του παρελθόντος, να υλοποιήσουμε τους ήδη προγραμματισθέντες στόχους μας, να πετύχουμε την αύξηση και διαφοροποίηση της παραγωγής και να ανακτήσουμε τη θέση μας. Επίσης, να αναδείξουμε και να διευρύνουμε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των ελληνικών προϊόντων ενόψει του εντεινόμενου ανταγωνισμού και να βελτιώσουμε την εικόνα της ιχθυοκαλλιέργειας προβάλλοντας τις πραγματικές περιβαλλοντικές διαστάσεις λειτουργίας της στο ευρύ κοινό.
Σημειώνεται ότι η υδατοκαλλιέργεια και πιο συγκεκριμένα η ιχθυοκαλλιέργεια, αποτελεί σήμερα το δυναμικότερα αναπτυσσόμενο κλάδο ζωικής παραγωγής προϊόντων διατροφής.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Τροφίμων (FAO) και της Παγκόσμιας Τράπεζας μέχρι το 2030 πάνω από το 65% των αλιευτικών προϊόντων θα προέρχεται από την υδατοκαλλιέργεια.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση παράγεται το 2,8 % της παγκόσμιας παραγωγής (2,98 εκατ. τόνοι) με κύρια εικόνα την σχεδόν σταθερή παραγωγή από το 2000 και την θεαματική αύξηση των εισαγωγών από τρίτες χώρες με ανταγωνιστικά προϊόντα χαμηλότερου κόστους. Ενδεικτικά αναφέρεται πως το 68% της κατανάλωσης θαλασσινών στην Ε.Ε. είναι εισαγόμενο και μόλις το 10% προέρχεται από υδατοκαλλιέργειες.
Στην Ελλάδα εκτιμάται ότι το 63% της εγχώριας παραγωγής αλιευτικών προϊόντων προήλθε από την υδατοκαλλιέργεια και το υπόλοιπο 37% από την ελεύθερη αλιεία. Τα ψάρια και τα προϊόντα μεταποίησης αυτών αποτελούν έναν από τους πλέον εξωστρεφείς κλάδους της ελληνικής οικονομίας συμβάλλοντας θετικά στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας καθώς υπερβαίνουν τις αντίστοιχες εισαγωγές. Αναφέρεται ότι περίπου το 78% της παραγωγής εξάγεται, ενώ το υπόλοιπο 22% πωλείται στην εγχώρια αγορά.
Ένα μήνυμα αισιοδοξίας στους εκπροσώπους του κλάδου μετέφερε από το βήμα του συνεδρίου Ιχθυοκαλλιεργειών 2018 ο Γιώργος Κύρτσος, ευρωβουλευτής της ΝΔ. «Το μέλλον σας ανήκει. Πρώτον η Ελλάδα έχει πολλά προβλήματα αλλά σταθεροποιείται η οικονομία και το γεγονός ότι έκλεισαν οι εκκρεμότητες του eurogroup είναι πολύ θετικό γιατί δημιουργεί σταθερό επιχειρηματικό πλαίσιο. Το πλαίσιο για σοβαρούς επενδυτές βελτιώνεται. Υπάρχουν προβλήματα αλλά το πλαίσιο έχει βελτιωθεί κατά πολύ».
Παράλληλα, όπως τόνισε γίνεται πιο ευέλικτος ο τρόπος διαχείρισης των ταμείων της ΕΕ. «Μπορεί η χρηματοδότηση της ΕΕ να είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, αλλά είναι πολύ περισσότερο ευέλικτα. Αν συνεργαστούμε όλοι ευρωβουλευτές, κλάδος, δημόσια διοίκηση και κυβέρνηση, ίσως καταφέρουμε να βρούμε κάποιους κανόνες που να ενισχύσουν τους μικρομεσαίους του κλάδου, δίνοντας ευκαιρίες σε παραγωγούς να καλύψουν ειδικές ανάγκες».
Στον σημαντικό ρόλο που καλείται να διαδραματίσει η Ελληνική Οργάνωση Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (ΕΛΟΠΥ) αναφέρθηκε στην ομιλία του ο γενικός γραμματέας, Αντώνης Χαχλάκης. Όπως είπε «ο κλάδος έχει την βούληση, τη δυναμική και τα μέσα να διαδραματίσει καίριο ρόλο στη συλλογική προσπάθεια που είναι απαραίτητη για να επιτευχθούν σημαντικά οφέλη όχι μόνο για την ιχθυοκαλλιέργεια αλλά και για την εθνική οικονομία, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες που του δίνεται μέσα από την Κοινή Οργάνωση Αγορών προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας και την ίδρυση της ΕΛΟΠΥ. Το σχέδιο είναι μακρόπνοο και φιλόδοξο με εξαγωγές που θα ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ ενώ ταυτόχρονα αναμένονται να δημιουργηθούν περισσότερες από 4.000 νέες θέσεις εργασίας».
Σύμφωνα με τον κ. Χαχλάκη, «σημαντικό ρόλο σε αυτή τη προσπάθεια καλείται να διαδραματίσει η ΕΛΟΠΥ η οποία έχοντας συσταθεί από 21 Έλληνες παραγωγούς με νέα φιλοσοφία για τον κλάδο εκπροσωπεί το 80% του όγκου της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η ΕΛΟΠΥ ως επίσημα αναγνωρισμένη οργάνωση παραγωγών ιχθυοκαλλιέργειας θα έχει την πολιτεία και τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αρωγούς στην κοινή αυτή προσπάθεια, όπως συμβαίνει και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη με αντίστοιχες πρωτοβουλίες».
Όπως τόνισε ο κ. Χαχλάκης, «προτείνεται κεντρικός υπηρεσιακός συντονισμός και διαχείριση από τη μεριά της πολιτείας για την προώθηση όλων των απαραίτητων θεσμικών μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται για να δημιουργήσουμε ένα ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου, ενώ ταυτόχρονα να επιταχυνθεί η ενεργοποίηση του επιχειρησιακού προγράμματος θάλασσας και αλιείας 2014-2020 και ιδίως τα μέτρα που αφορούν τις οργανώσεις παραγωγών με στόχο να υλοποιήσουμε το σχέδιο προώθησης του ελληνικού ψαριού».
Από την πλευρά του, ο υπεύθυνος θεσμικών υποθέσεων της ΕΛΟΠΥ, Γιάννης Πελεκανάκης τόνισε ότι «η Ελλάδα είναι η δεύτερη χώρα στην ΕΕ ως προς τον όγκο και την αξία παραγωγής ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας. Μετά το Brexit θα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός στην ΕΕ».
Αναφερόμενος στους στόχους της ΕΛΟΠΥ, τόνισε ότι σε αυτούς περιλαμβάνεται η αειφόρος ανάπτυξη της παραγωγής, δηλαδή η επίτευξη ενός παραγωγικού στόχου 4% ετησίως, καθώς επίσης και η βελτίωση των όρων εμπορίας των προϊόντων των μελών της ΕΛΟΠΥ, δηλαδή η υλοποίηση συλλογικών δράσεων μάρκετινγκ για να διατεθεί στην αγορά η αυξανόμενη παραγωγή. Για την επίτευξη αυτών των στόχων η ΕΛΟΠΥ έχει προγραμματίσει 14 επιμέρους δράσεις. «Η φιλοσοφία του Σχεδίου Παραγωγής αι Εμπορίας συμβαδίζει με το μοντέλο ανάπτυξης που ανέφερε εχθές στο συνέδριο ο υφυπουργός κ. Τσιρώνης: Παράγω- Εξάγω, Στην περίπτωσή μας, παράγω με όρους αειφορίας, εξάγω με όρους κερδοφορίας, δημιουργώντας κατ’ επέκταση οικονομικά και κοινωνικά οφέλη για το σύνολο της κοινωνίας» ανέφερε ο κ. Πελεκανάκης και συνέχισε: «κύριο μέλημα της ΕΛΟΠΥ είναι να υλοποιήσει συλλογικές δράσεις προώθησης οι οποίες θα αναδείξουν όλα τα πλεονεκτήματα των προϊόντων των μελών με πρώτη και κύρια την δημιουργία συλλογικής ταυτότητας το brand: fish from Greece, με σαφή γεωγραφικό προσδιορισμό η οποία θα αναδείξει το ελληνικό ψάρι έναντι των ανταγωνιστών της».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης