Η περί το Brexit αβεβαιότητα έχει φρενάρει τις νέες επενδύσεις της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, αφού τα σχέδια της πρωθυπουργού Τερέζα Μέι για τις εμπορικές συναλλαγές όταν το Ηνωμένο Βασίλειο θα έχει εγκαταλείψει την Ευρωπαϊκή Ένωση κρίνονται ανεδαφικά, ανακοίνωσε σήμερα το μεγαλύτερο λόμπι της του κλάδου στην χώρα, της SMMT (Society of Motor Manufacrurers and Traders).
Οι νέες επενδύσεις σε νέες βιομηχανικές μονάδες, καθώς και στους τομείς των μηχανών, του μηχανολογικού εξοπλισμού, των εργαλείων, του εξοπλισμού και της ανάπτυξης νέων μοντέλων μειώθηκαν στις 347,2 εκατομμύρια στερλίνες (461,1 εκατομμύρια δολάρια) ανάμεσα στον Ιανουάριο και τις 21 Ιουνίου 2018 από τα 647,4 εκατομμύρια στερλίνες κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017.
«Υπάρχει όλο και μεγαλύτερη απογοήτευση για τους χαμηλούς ρυθμούς της διαπραγμάτευσης … η κυβέρνηση οφείλει να ξανασκεφτεί την θέση της σχετικά με την τελωνειακή ένωση», δήλωσε ο Mike Hawes, επικεφαλής της SMMT.
Αυτό που διακυβεύεται είναι το μέλλον μίας από τις λίγες “success stories” του Ηνωμένου Βασιλείου στον βιομηχανικό τομέα από την δεκαετία του ΄80: μία αυτοκινητοβιομηχανία που απασχολεί 800.000 ανθρώπους και παράγει έσοδα 110 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Έχουν μείνει εννέα μήνες πριν από την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ενωση και δεν υπάρχει καμία σαφήνεια για τον τρόπο με τον οποίο η Τερέζα Μέι σκοπεύει να προχωρήσει με τις εμπορικές συναλλαγές, ενώ βρίσκεται αντιμέτωπη και με μία εξέγερση στις τάξεις του κόμματός της για το Brexit. Παράλληλα οι ρυθμοί της διαπραγμάτευσης για την επίτευξη συμφωνίας είναι ανησυχητικά χαμηλοί.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, τόσο το Λονδίνο, όσο και οι Βρυξέλλες ελπίζουν να φθάσουν σε τελική συμφωνία για το Brexit τον Οκτώβριο για να υπάρξει αρκετός χρόνος για την επικύρωσή της μέχρι τον Μάρτιο 2019.
Ομως, η διαμόρφωση της μελλοντικής σχέσης του Ηνωμένου Βασιλείου με το μεγαλύτερο εμπορικό μπλοκ στον κόσμο παραμένει ασαφής και υπάρχει όλο και μεγαλύτερη νευρικότητα στον επιχειρηματικό κόσμο για την προοπτική εξόδου της χώρας χωρίς συμφωνία, πράγμα που θα σφραγίσει τους δρόμους του εμπορίου.
Σχεδόν το 52% των συνολικών εμπορικών συναλλαγών στου Ηνωμένου Βασιλείου ύψους 1,1 τρισεκατομμυρίου το περασμένο χρόνο αφορούσε την Ευρωπαϊκή Ενωση, κατά συνέπεια η Μέι θέλει να υπογράψει μία συμφωνία ελευθέρου εμπορίου και να διαπραγματευθεί κάποιου είδους τελωνειακή διευθέτηση που παραμένει ασαφής για να διασφαλίσει εμπορικές συναλλαγές όσο το δυνατόν περισσότερο χωρίς περιορισμούς.
Ο επικεφαλής της SMMT δήλωσε ότι η σημερινή θέση της βρετανικής κυβέρνησης- έξοδος από την ενιαία αγορά της Ευρωπαϊκής Ενωσης και την τελωνειακή ένωση- θα βλάψει την βιομηχανία.
«Η σημερινή θέση, με τα αντικρουόμενα μηνύματα και τις κόκκινες γραμμές, είναι ευθέως αντίθετη με τα συμφέροντα του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας, που άνθησε εντός της ενιαίας αγοράς και της τελωνειακής ένωσης», προειδοποιεί.
«Δεν υπάρχει αξιόπιστο “plan B” για τελωνειακές διευθετήσεις χωρίς περιορισμούς, ούτε είναι ρεαλιστικό να περιμένει κανείς νέες εμπορικές συμφωνίες με τον υπόλοιπο κόσμο που θα αντικαταστήσουν τις πολύτιμες εμπορικές συναλλαγές με την Ευρωπαϊκή Ένωση», δήλωσε ο Mike Hawes.