«Σχετικά θετικές» είναι οι πρώτες ενδείξεις για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών το 2021, όπως επισήμανε κατά τη διάρκεια σημερινής συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), δρ Γεώργιος Κωνσταντόπουλος, σύμφωνα με τον οποίο, όπως κερδήθηκε το «στοίχημα» του εξαιρετικά δύσκολου -λόγω πανδημίας- 2020, έτσι αναμένεται να γίνει και τη φετινή χρονιά.

Όπως είπε, παρότι οι αστάθμητοι παράγοντες για το 2021 είναι πολλοί και η πορεία των ελληνικών εξαγωγών είναι δυστυχώς εξαρτημένη από τη διεθνή τάση, ωστόσο η εξαγωγική πορεία της Ελλάδας αναμένεται να είναι και φέτος αρκετά καλή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Θέλω να πιστεύω ότι όπως κερδίσαμε το στοίχημα του 2020, που -αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή- είχαμε έστω αναιμική αύξηση εξαγωγών, με πρωτοπόρους τους κλάδους των τροφίμων και των χημικών και τελικά τα πήγαμε αρκετά καλά, έτσι προβλέπεται να πάμε και το 2021», υπογράμμισε ο δρ Κωνσταντόπουλος.

Πρόσθεσε ότι, βάσει των καθημερινών αναλύσεων που κάνει ο ΣΕΒΕ, της παρακολούθησης του ανταγωνισμού και της συνεργασίας με τα κατά τόπους γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) των ελληνικών πρεσβειών, τα ελληνικά τρόφιμα κυρίως, αλλά και άλλα προϊόντα, κερδίζουν διαρκώς έδαφος, εκτοπίζοντας προϊόντα άλλων χωρών.

Μεγάλη προσαρμοστική ικανότητα επέδειξαν οι εξαγωγείς το 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόσθεσε πως, κατά το 2020, η πανδημία οδήγησε σε ελεύθερη πτώση τον κλάδο ΗΟRECA (ξενοδοχεία-εστιατόρια-catering), αλλά η αρνητική αυτή εξέλιξη αντισταθμίστηκε σε έναν βαθμό από την αυξημένη διοχέτευση τροφίμων στο λιανεμπόριο, με τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις να επιδεικνύουν ταχύτατα αντανακλαστικά: «κατόρθωσαν να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση στο retail, να παρουσιάσουν μικρότερες, πιο ελκυστικές και δυναμικές συσκευασίες και γενικά έδειξαν μεγάλη προσαρμοστική ικανότητα».

Τα κόστη «πίσω από την κουρτίνα»

Σημείωσε ωστόσο πως η ελληνική βιομηχανία επιβαρύνθηκε και επιβαρύνεται στη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης με πολλά επιπλέον κόστη, που συχνά «μένουν πίσω από την κουρτίνα»: «ουδείς καλύπτει τα εβδομαδιαία έξοδα μιας βιομηχανίας, που ελέγχει διαρκώς το προσωπικό της για τον νέο κορονοϊό και μπορεί να κάνει 500 μοριακά tests την εβδομάδα, συν όλα τα πρόσθετα υγειονομικά μέτρα που παίρνει για την προστασία των εργαζομένων και την ασφάλεια των προϊόντων της.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ή τις βιομηχανίες που χρειάστηκε να κλείσουν τα εργοστάσιά τους για μία, δύο ή περισσότερες εβδομάδες λόγω υγειονομικής κρίσης, σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα σε περίοδο συγκομιδής προϊόντων και τελικής τυποποίησής τους. Οι βιομηχανίες επιβαρύνονται 100% με αυτό το κόστος. Κάποια στιγμή πρέπει να δει η Πολιτεία ότι το κόστος πρέπει να καλυφθεί εν μέρει. Ή να δει το θέμα με τις αναγκαστικές άδειες ατόμων στο προσωπικό των βιομηχανιών αυτών, με τις οποίες επιβαρύνεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό η παραγωγική μονάδα, η βιομηχανία και ο εξαγωγέας».

Ο δρ Κωνσταντόπουλος πρόσθεσε ότι και οι Έλληνες μεταφορείς περνάνε Γολγοθά, με τεράστια προβλήματα, καθυστερήσεις και επιβαρύνσεις. Ξέρετε πόσο έχει ανέβει η τιμή ενός κοντέινερ τις τελευταίες εβδομάδες; Αυτό το έξτρα κόστος μπορούμε να το μετακυλήσουμε στα διεθνή σούπερ μάρκετ ή τελικά καταλήγει να το επωμίζεται ο Έλληνας εξαγωγέας;», διερωτήθηκε.

Για εμπορικές σχέσεις με Τουρκία και BREXIT

Όσον αφορά τις εμπορικές σχέσεις της Ελλάδας με την Τουρκία, ο κ. Κωνσταντόπουλος σημείωσε ότι ο ρόλος των εξαγωγέων είναι να χτίζουν γέφυρες εξωστρέφειας και φιλίας μεταξύ των χωρών: «το εμπόριο, η οικονομική διπλωματία και οι εξαγωγές είναι πάντα ο καλύτερος σύμμαχος και γέφυρα μεταξύ δύο χωρών (…) Δημιουργήσαμε το κλίμα ώστε τα ελληνικά προϊόντα να έχουν καλύτερη παρουσία στην τουρκική αγορά κι αυτή την προσπάθεια θα την εντατικοποιήσουμε».

Παράλληλα, ο ΣΕΒΕ παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις γύρω από το BREΧΙΤ, με στόχο -όπως είπε ο κ.Κωνσταντόπουλος- να εντοπιστούν οι ευκαιρίες που δυνητικά παρουσιάζει η έξοδος της Βρετανίας από την ΕΕ για τις ελληνικές επιχειρήσεις, «βλέποντας το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης